Skocz do zawartości

Podział na badania techniczne


slawek78

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 101
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • adam1501

    22

  • slawek78

    22

  • blakop

    12

  • Grzegorz Łódź

    12

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nie za bardzo wiem o co chodzi, co rozjaśnić, ale tammm...

Ogólnie ustawa dzieli badania na okresowe, dodatkowe i zgodnościowe.

No i tyle ustawa, która coś tam wspomina jeszcze o zespole pojazdów dopuszczonych do ruch na podstawie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu silnikowego poczynionej na podstawie przeprowadzonego badania technicznego. I dalej pozostaje tajemnicę czego badania i jakiego badania. Jedni przy współpracy z systemem komputerowym obsługującym stację podadzą w zaświadczeniu, że przeprowadzili dodatkowe badanie na HAK, a drudzy zalegalizowanie HAKA określą jako inne czynności, albo nazwą sprawdzeniem HAKA i też będzie dobrze.

Ta sama ustawa wspomina też o specyficznym rodzaju okresowego badania wykonywanego przed pierwszą rejestracją na terenie kraju. Praktyka dowodzi, że to "porazpierwsze" badanie "przed" wykonuje się "po". Po czasowej rejestracji. Mowa o badaniu, a nie rejestracji.

Pomijając ustawę, to zdaje się ostatnia modyfikacja tabeli opłat wytworzyła coś takiego jak badanie "okresowe z gazem" do kupy razem.

Niestety w tabeli opłat w odoosobnieniu pozostały dodatki takie jak NAUKA JAZDY i TAKSÓWKA.

W artykule 81 w ustępie 11 wszystkie badania dodatkowe wrzucono do badań dodatkowych wiadomo, a w ustępie 11a wymyślili sobie extra zapis o badaniu zgodnościowym dla pojazdów zabytkowych.

No, a potem przechodząc niżej do artykułu 83 ustęp 1a zamotali jeszcze bardziej ze zgodnościowymi badaniami, bo wrzucili tam i BUSY i ADRY i ZMIANY i SAMY i VATY i ZABYTKA jak widać zdublowali.

I teraz zaś praktyka się kłania stosowana, bo trza wiedzieć, które z tych dodatkowych cyklicznie z okresowym się powtarza, które zgodnościowe wykonuje się w zależności od potrzeb, a jest szkół i szkółeczek wiele w tych tematach i interpretacjach. Wiadomo, że badania VAT-owskie można nazwać jako jednorazowo wykonywane. Podobnie Konstrukcyjne Zmiany, podobnie Zabytkowe Pojazdy. Z BUS-100 zawsze problem, podobnie z ADR jak klient czknie "czekoladę wożę". Życie, co nie.

Są takie szkoły, które twierdzą, że jak dodatkowe robi się niezależnie od okresowych z naciskiem na "niezależnie", to nie ma potrzeby tych czynności dodatkowych łączyć na okresowym.

No i co jeszcze... Acha, są badania dodatkowe po przystosowaniu pojazdu do czegoś tam, są badania dodatkowe po zamontowaniu do pojazdu czegoś tam, ale z drugiej strony nie ma swoistych anty-badań po zdemontowaniu czegoś tam, po oddostosowaniu od czegoś tam, a przydałyby się oj przydały.

 

A w załączniku taki mały myk, że "pozmianowe" = "zgodnościowe".

5ae1a777880cf_Badaniezgodnoci.gif.5b7195ba330705cbd7124e78ba0c6163.gif

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pytanie o przebieg badania hamulcow wg załącznika 1w dziale II rozporządzenia o badaniach tech "szczegółowy sposób badania skutecznosci i równomierności działania hamulców"

Uklad hydrauliczny zakładamy czujnik na pedał i naciskamy z siłą np 50daN dla osobowego lub do zablokowania kół. Jesli zablokuja sie to przeliczanie wg wzorow.

 

a dla ukladu hydraulicznego? Podłączamy przetwornik ciśnienia i mierzymy cisnienie w czasie hamowania. W takim razie po co pisza ze nacisk na pedal ma byc max 70daN skoro nie zakladamy czujnika na pedał tylko ciśnieniomierz?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozróżniam ale to mi nie pomogło. I przyznaję bez bicia nie mam za wiele do czynienia z ciężarówkami.

 

[ Dodano: 05-07-2016, 07:30 ]

Zapytam jeszcze o pojazdy sprowadzone z zagranicy.

Nie do końca wiem czy dobrze rozumiem tok postępowania z nimi.

 

1. Jeśli pojazd kat M1 jest sprowadzony z zagranicy i ma kierownicę po prawej i

a. ma ważne badania techniczne to czy wykonuje się tylko uproszczone okresowe przed pierwszą rej w kraju? czy DIP się wystawia?

b. z kierownicą po prawej ale bez badań ważnych. Czy pełne?

2. Co z pojazdem sprowadzonym z zagranicy mającym kierownicę po lewej stronie z ważnymi badaniami. Z tego co rozumiem nie wymaga się badań okresowych po raz pierwszy. A co z DIPem, w ogóle nie musi otrzymać?

 

to chyba dotyczy sprowadzonych z krajów członkowskich, a np z ameryki, Szwajcarii?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rozróżniam ale to mi nie pomogło.

A powinno. Np. ciężarowy samochód również może być wyposażony w hydrauliczny układ hamulcowy. Miernik nacisku na pedał stosujemy dla układów hydraulicznych, miernik ciśnienia dla układów pneumatycznych.

 

Zapytam jeszcze o pojazdy sprowadzone z zagranicy.

Klient z takim pojazdem najpierw powinien trafić do WK i się określić jakie BT potrzebuje. Jeden wydział zaakceptuje ważność BT zagranicznego, drugi nie. Jeden będzie chciał ustalenia danych, drugi okresowego przed pierwszą rejestracją.

 

To nie Ty masz wiedzieć jakie badanie potrzebuje klient, nie jesteś wróżką.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam zagwostke z uwagi na sprzeczne informacje.

1. chodzi o kierunkowskazy boczne. Kiedy sa wymagane (jesli w ogóle obecnie) i czy przy montażu haka

są one wymagane? Szukam podstawy prawnej.

2. Podczas badania haka sprawdzamy uciag haka (parametr D).

Co w sytuacji jak uciag haka jest mniejszy niz DMC przyczepy? Czy zmniejszamy DMC przyczepy czy hak do wymiany?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co w sytuacji jak uciag haka jest mniejszy niz DMC przyczepy?

Jeśli już to MMC przyczepy.(parametry O1 i O2)

czy hak do wymiany?

:ok

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. chodzi o kierunkowskazy boczne. Kiedy sa wymagane (jesli w ogóle obecnie) i czy przy montażu haka

są one wymagane? Szukam podstawy prawnej.

- patrz tabelka o światełkach punkt 3c kierunkowskazy boczne ze wszystkimi odnośnikami w szczególności numer 11:

 

"11) Jeśli kierunkowskazy boczne mają wspólne źródło światła z kierunkowskazami przednimi, to dla zapewnienia dobrej widoczności mogą być zamocowane dwa dodatkowe kierunkowskazy boczne."

 

Po mojemu z tego "mogą" tak czy siak nie wynika za wiele i tak.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak na szybko.

Czy coś takiego jak pojazdy i przyczepy marki SAM jeszcze istnieją. Zarejestrować nie można ale te co jeżdżą pewnie jakieś badania przechodzą.

1. Nowa przyczepa rolnicza marki SAM o DMC 5t w jakich okresach ma badania

2. Badanie okresowe pojazdu marki SAM można na jakiej stacji wykonać -okręgowej czy podstawowej

3. Ciągnik rolniczy marki SAM podlega badaniom w jakich terminach

 

Chodzi o to że coś takiego się pojawiło. Wg PoRD art 81 ust 6 takie pojazdy SAM co roku. natomiast jest napisane POJAZDY a czy przyczepa rolnicza to pojazd? czy ciągnik to pojazd?

 

W odpowiedziach traktują ciągnik SAM jak zwykły rolniczy (badania co 3 i 2 lata) tak samo przyczepę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest napisane POJAZDY a czy przyczepa rolnicza to pojazd? czy ciągnik to pojazd?

31) pojazd - środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane;

 

44) (13) ciągnik rolniczy - pojazd silnikowy , którego konstrukcja umożliwia rozwijanie prędkości nie mniejszej niż 6 km/h, skonstruowany do używania łącznie ze sprzętem do prac rolnych, leśnych lub ogrodniczych; ciągnik taki może być również przystosowany do ciągnięcia przyczep oraz do prac ziemnych;

 

50) przyczepa - pojazd bez silnika, przystosowany do łączenia go z innym pojazdem;

 

65) (20) pojazd marki "SAM" - pojazd zbudowany przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy, konstrukcji własnej;

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarejestrować nie można ale te co jeżdżą pewnie jakieś badania przechodzą.

 

Można z dopuszczeniem jednostkowym.

 

1. Nowa przyczepa rolnicza marki SAM o DMC 5t w jakich okresach ma badania

 

3-2-2-2

 

2. Badanie okresowe pojazdu marki SAM można na jakiej stacji wykonać -okręgowej czy podstawowej

 

Można na podstawowej, o ile to pojazd do 3,5 tony.

 

3. Ciągnik rolniczy marki SAM podlega badaniom w jakich terminach

 

Co 2 lata - jak każdy inny ciągnik.

 

Wg PoRD art 81 ust 6 takie pojazdy SAM co roku.

 

Nie takie pojazdy, tylko pojazdy tam wymienione. A przyczepa i ciągnik rolniczy są wymienione w ust. 7.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W skrócie znaczy to że pojazd marki SAM to nie to samo co ciągnik rolniczy SAM i przyczepa rolnicza SAM?

 

W takim razie jak odczytać art 83 ust 1a

1a. Badanie techniczne w zakresie badań co do zgodności z warunkami technicznymi autobusu, którego dopuszczalna prędkość na autostradzie i drodze ekspresowej wynosi 100 km/h, pojazdu przeznaczonego do przewozu towarów niebezpiecznych, pojazdu zabytkowego, pojazdu marki „SAM”, pojazdu, w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym oraz pojazdu, dla którego określono wymagania techniczne w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, a także dla którego określono dodatkowe wymagania w międzynarodowych porozumieniach dotyczących międzynarodowego transportu drogowego jest przeprowadzane wyłącznie w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

 

Z tego wynika że na okręgowej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No ale dokładnie o jakie badanie tego SAMA się rozchodzi, bo w tym przepisie ni słowa, że idzie o okresowe.

Okresowe SAMÓW były dzisiaj rozbierane zdaje się.

No i jeszcze, by rozwiać wszelkie wątpliwości, to kiedyś było tak jak w tamtych już historycznych przepisach:

:arrow:http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20042382395

A w dzisiejszej ustawie gdzieś ten SAM, w niektórych paragrafach się został, zapodział i ino miesza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest taka, że po zmianie przepisów ten zapis pozostał o tych "samach" i literalnie faktycznie - badania samów wyłącznie na SKP powinny się odbywać. Przepis mówi o badaniach - a więc jakichkolwiek, które dotyczą zarówno SAM'ów jak i zabytków.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

badania samów wyłącznie na SKP powinny się odbywać

Nie inaczej i nie tylko samów, ale wszystkich pojazdów. :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prawda jest taka, że po zmianie przepisów ten zapis pozostał o tych "samach" i literalnie faktycznie - badania samów wyłącznie na SKP powinny się odbywać

 

Nic podobnego:

 

Art. 83. 1. Badanie techniczne jest przeprowadzane na koszt właściciela lub posiadacza pojazdu, w:

 

1) podstawowej stacji kontroli pojazdów – w zakresie:

a) okresowego badania technicznego pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z zastrzeżeniem lit. c,

b) dodatkowych badań technicznych w odniesieniu do pojazdów, o których mowa w lit. a, z zastrzeżeniem ust. 1a,

c) badań technicznych przyczep przeznaczonych do łączenia z pojazdami określonymi w lit. a, o ile stacja spełnia wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 84a ust. 1 pkt 1 ustawy w zakresie długości stanowiska kontrolnego;

 

 

Zastrzeżenie przy badaniach okresowych jest tylko do punktu c), czyli przyczep.

Natomiast zastrzeżenie odnoszące się do ust. 1a jest przy badaniach dodatkowych.

A ust. 1a mówi właśnie o SAM-ach. Stąd prosty wniosek - PSKP nie może wykonywać badań dodatkowych pojazdów marki SAM.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No masz rację! Fakt trochę się zamieszałem więc przepraszam że to powtarzam, ale chciałbym potwierdzenia czy dobrze zrozumiałem.

Na PSKP samy w zakresie okresowych a na OSKP w zakresie dodatkowych.

 

To jedno, ale pisałem wcześniej o przyczepkach rolniczych SAM i ciągnikach SAM że okresy badań dotyczą jak zwykłych rolniczych 3-2-2-.....

Jest jednak ale natrafiłem na takie wypociny TDT

Na badanie okresowe przyjeżdża przyczepa ciężarowa marki SAM o DMC 1500kg. Badanie wykonujemy 3 dni przed upływem trzech lat od daty rejestracji. Termin następnego badania wyznacza się na: ODP za rok!

 

Dlaczego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na badanie okresowe przyjeżdża przyczepa ciężarowa marki SAM o DMC 1500kg. Badanie wykonujemy 3 dni przed upływem trzech lat od daty rejestracji. Termin następnego badania wyznacza się na: ODP za rok!

Nie widzisz tu pewnej niekonsekwencji w tych wypocinach? Po raz pierwszy zarejestrowano na trzy lata tak jak zwykłą przyczepę ciężarową, a następnie w odpowiedzi traktują jak SAMa i chcą BT co rok.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Widzę i dlatego się zastanawiam o co chodzi? Może w odpowiedzi jest błąd?

A czy Ty byś wpisał za dwa lata czy rok?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja bym zastosował klasyfikacje pojazdów, a nie markę - opierając się na pierwszej rejestracji na 3 lata. Tak jak w przypadku autobusu marki SAM, który wg mnie powinien mieć kolejne BT co 6 miesięcy, a nie jako SAM corocznie. Niestety ustawodawcy nas nie słuchają i zapisy są jakie są. Na egzaminie musisz rozmawiać z egzaminatorem i potrafić wytłumaczyć mu swoje postępowanie w aspekcie obowiązujących przepisów i tego co dostajesz do wykonania.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dużo, dużo łatwiej.

 

Kolejna sprawa :D

 

Badanie układu hamulcowego pneumatycznego na rolkach.

1. Gdzie podłącza się manometry? Czy tylko do wyjścia siłowników osi czy tez do (drugi) wyjścia ze zbiornika ciśnienia?

2. W układzie hydraulicznym max nacisk na pedał np dla osobowego to 50daN i wg rozporządzenia dokonujemy interpolacji jak jest mniejszy?

A w pneumatycznym? Nacisku nie mierzymy tylko ciśnienie w siłowniku, a przy interpolacji jaką wartość należny podać?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.