Skocz do zawartości

Przeróbka lamp na xsenony.


Ruslan Vitkovic
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

To co znalazłem na szybcika:

Jeżeli auto fabrycznie montowane ma reflektory xenonowe, to aby przejść proces homologacji powinno być wyposażone w wysokociśnieniowe spryskiwacze lub wycieraczki, i posiadać system samopoziomowania. Dotyczy to jednak homologacji, czyli zatwierdzenia do sprzedaży nowego samochodu. W przypadku przeróbek przepisy nie mówią nic na temat specjalnych wymagań co do lamp xenonowych. Obowiązujące “Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 w sprawie zakresu i sposobu kontroli technicznej pojazdów” o reflektorach mówi jedynie o ich ilości, barwie światła, rozmieszczeniu, sposobie przełączania, widocznej granicy światła-cienia, ustawieniu świateł, i sile świecenia. Nie ma tam rozróżnienia na światła zwykłe i wyładowcze, nie ma też mowy o samopoziomowaniu i oczyszczaniu. Wynika z tego, że dodatkowe systemy nie są wymagane (ale oczywiście możliwe do zainstalowania). O ile system czyszczenia jest dosyć łatwy do zrealizowania i raczej potrzebny (brud zbierający się na szybach reflektorów ogranicza strumień światła i rozprasza go, powodując oślepianie innych), to system samopoziomowania jest bardzo drogi i trudny do zrealizowania. Większość samochodów wyposażonych jest w elektryczny korektor ustawienia świateł w kabinie kierowcy, więc mając świadomość posiadania bardzo silnych świateł, dobrze jest korygować ustawienie w przypadku obciążenia tyłu.

 

W praktyce reflektory soczewkowe przerobione na xenonowe zewnętrznie, niemożliwe są do odróżnienia od fabrycznych xenonów. Dobrze ustawione nie będą oślepiały!

żródło http://www.xenony.pl/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Nie pamiętam czy było to już poruszane. Jak się odnosicie do takich rzeczy. I nie chodzi mi o wymontowanie żarówek i zamontowanie w ich miejsce żarników, bo to wiadomo, z miejsca N.

 

Chodzi mi o sytuację taką, że ktoś montuje cały reflektor xsenonowy a nie ma układu samopoziomowania lub czyszczenia.

 

Znalazłem taki artykuł http://www.alpo.ig.pl/hella.html na ten temat.

 

Moje zdanie jest takie - bez układu czyszczenia (samopoziomowania nie sprawdzimy, no chyba, że ma na żywca wstawione silniczki od ręcznej regulacji) wynik badania - N.

 

I jeszcze jedno pytanie - czy ktoś ma dostęp do pełnego tekstu regulacji europejskiej ECE R48 ??

 

Czekam na opinię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie niedozwolone przeróbki to rzeczywiście poważny problem. Jak ktoś chce "zabłysnąć" to lepiej niech kulturą i wyobraźnią na drodze błyszczy.

Takie oświetlenie jest niebezpieczne w szczegolności jak zapada zmierzch, natomiast wyróżnia się z "tłumu" i łatwo je wyłapać. Policja powinna robić coś tym kierunku aby eliminować z ruchu takie pojazdy. Dawniej tępiono niebieskie żarówki (malowane oczywiście) a tu zagrożenie jest bardzo duże.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Chodzi mi o sytuację taką, że ktoś montuje cały reflektor xsenonowy a nie ma układu samopoziomowania lub czyszczenia.

 

Znalazłem taki artykuł http://www.alpo.ig.pl/hella.html na ten temat.

 

 

ten artykul to czysta reklama, wiec jego nie bralbym doslownie...wystarczy cytat:

"jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy - jak zestawy produkcji Helli."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ten artykul to czysta reklama
"jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy - jak zestawy produkcji Helli."

 

W takim razie reklama nijak ma się do rzeczywistości, bo w zeszłym miesiącu klient wybulił się na nowe lampy do bmw 3-ki. Właśnie miał zestawy helli - przetwornica i żarnik w miejscu żarówki. Do tego jeszcze lustra miał czymś czerwonym klejone...

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen: pechowiec...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie no takich to jak najbardziej uwalac... ;) ale jest sporo chinskich podrobek helli na allegro itp...albo sprzedaja same przetwornice i jakies przelotki osobno ale w komplecie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 months later...

Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych EKG ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej.

 

Umieszczam tu link do w/w regulaminu ponieważ szukałem go będąc w potrzebie, a nie znalazłem go w tym poście. Jest tam jasno określone, że "xenony" muszą być wyposażone w spryskiwacze.

 

Reg.nr.48

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...

Witam,

 

Jestem tu nowy i nie za bardzo w temacie więc darujcie jak coś "chlapne". Interesuje mnie temat xenonów, trochę już na ten temat czytałem i dalej jestem w kropce.

 

Ale zauważcie, że regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) to jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej - dotyczą tylko pojazdów nowych i zostały opublikowane w dzienniku UE 30 maja 2007r. źródło czyli właściwie nie dotyczą pojazdów starszych.

 

Jednocześnie dzwoniłem do ministerstwa transportu i zapytałem wprost o przeróbkę świateł na xenony. Otrzymałem odpowiedź, że jedyne przepisy jakie mnie obowiązują to Rozporządzenie ministra w sprawie warunków technicznych Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262 źródło gdzie nic nie pisze o rozróżnieniu na rodzaje świateł jest mowa jedynie o światłach mijania.

 

Wielokrotnie dzwoniłem też do stacji diagnostycznych i co stacja to inaczej a Panowie, którzy twierdzili, że samopoziomowanie i spryskiwacze muszą być - przyparci do muru też nie wiedzieli z jakiego przepisu to wynika :(

 

Ponawiam pytanie czy macie jakąś konkretną wiedzę w tym temacie ?

 

Tylko błagam nie piszcie mi, że widzieliście na drodze i że powinno się do takiego strzelać, że hella i bosch twierdzą itd, itp...

jestem poważnym człowiekiem i chcę po prostu lepiej widzieć za jakieś normalne pieniądze a nie świecić panienkom po oczach na jakiś zlotach tuningowych. Widziałem osobiście efekty takich "przeróbek" gdzie rozkład światła jest równomierny a linia światła/cienia idealna :-D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dotyczą tylko pojazdów nowych

 

skąd taki wniosek? Wspomniana przez Ciebie 32-ka jest z 2003r - czy to znaczy, że nie dotyczy aut starszych?

 

dzwoniłem do ministerstwa transportu

 

Udało ci się dodzwonić ???? Nie sądzę żeby telefon odebrał ktoś kompetentny.

 

nie piszcie mi, że widzieliście na drodze i że powinno się do takiego strzelać,

 

Dobrze, nie napisze ;D

 

Powiem ci tak. Każdy "normalny" diagnosta wie czym grozi oślepienie przez xenon i jak to może się skończyc. I pomimo, że w polskim prawie nie ma bezpośredniego uregulowania w/w dyrektywa jest dla nas wystarczającym argumentem aby skutecznie walczyć ze zjawiskiem nieprofesjonalnego montażu xenonów (żebyśmy się zrozumieli - my nie jesteśmy wrogami przeróbek tego typu, ale mają być wykonane z klasą i profesjonalnie).

 

przyparci do muru też nie wiedzieli z jakiego przepisu to wynika

 

Pozwól, że zostawię to bez komentarza i naprawdę bardzo nad tym ubolewam i mi po prostu wstyd.

 

Jest jeszcze jedna sprawa - montując reflektory xenonowe do "starszego" auta musisz pamiętać o tym, że muszą one (lampy) być homologowane - a są homologowane właśnie z tymi bajerami (samopoziomowanie, oczyszczanie szyby) i montaż bez tego jest złamaniem warunków homologacji i powoduje jej utratę. Że nie wspomnę o zamontowaniu samych żarników w klosze halogenowe :razz: .

 

Mam nadzieję, że rozwiałem wszystkie Twoje wątpliwości.

Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Psuj - po pierwsze to dzięki za poświęcony czas, ja naprawdę chciałbym, o ile to możliwe, zrobić to dobrze, właśnie dlatego, że mam obiekcje napisałem tego posta

 

sądzę, że regulamin nr 48 dotyczy tylko pojazdów wyprodukowanych po dacie ogłoszenia tj. 30 maja 2007, przecież prawo nie działa wstecz ? chyba się nie mylę ?

 

do ministerstwa dzwoniłem cały dzień i w końcu dostałem numer do gościa, który podał mi właśnie to rozporzadzenie 32 z 2003r. i wskazał, że jest jedynie obowiązujące

 

tutaj z kolei jest fotka po takiej przeróbce - chyba nie można powiedzieć, że światło jest nieprawidłowo ustawione ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 months later...

Ja od dwóch tygodni przerabiam oświetlenie zaprzęgu konnego na ksenony. Niestety odkryłem wadę takiego oświetlenia - zabiera 1 koń mocy :-D

 

 

Po zapoznaniu się ze stronką http://arbiter.pl/galeria/skuter.xenon i poradami na niej zacząłem się zastanawiać o jaki palnik w reflektorze chodzi? Czy zachodzi również konieczność instalacji gazu w skuterku? :lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie - niektóre teksty są zarąbiste ...:

"przemiennego nie udało mi się sensownie wyprostować" :o

"Spryskiwacze nie są potrzebne, bo mogę wytrzeć soczewkę ręką" :shock:

 

"Aby nie smrodzić założyłem peszel na wydech" ;)

A tu to już mi nie jest do smiechu, bo gość podpieprzył mój pomysł ...

http://arbiter.pl/galeria/lampa.xenon :twisted:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Instalacja jest prosta i zajmuje 20-40 minut. Wystarczy wymienić standardowe fabryczne żarówki H1 lub H7 na dostarczone żarówki xenonowe, podłączyć je do dostarczonych przetwornic prądu, a przetwornice podłączyć do oryginalnych kabli zasilających stare żarówki. Instalacja jest typu Plug and Play, nie ma potrzeby dokonywania przeróbek w samochodzie."

 

Wszystko to jest prawdą, tylko sprzedawca zapomina poinformować swoich klientów, że dokonywanie takich przeróbek jest całkowicie niezgodne z prawem!

 

Takie instalacje zagrażają bowiem bezpieczeństwu ruchu drogowego przez ekstremalne oślepianie innych użytkowników!

Tylko kompletny, homologowany zestaw całych ksenonowych lamp, obejmujący automatyczny system poziomowania reflektorów i układ oczyszczania ich szyb jest legalny i bezpieczny dla innych użytkowników dróg.

W Europie pozafabrycznie montowany może być tylko kompletny ksenonowy zestaw reflektorowy. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi. Niestety, takie reflektory są drogie. Używany komplet kosztuje około 2 tysięcy złotych w zależności od marki, cena nowego przekracza 5 tysięcy złotych.

Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu.

montowanie całych ksenonowych reflektorów jest całkowicie zgodne z prawem, jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy. Oznacza to bliźniacze, homologowane światła główne, system automatycznego poziomowania i układ oczyszczania szyby.

 

http://motoryzacja.interia.pl/samochody/tuning/news/uwaga-na-nielegalne-ksenony,992810,1135

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają

 

a w jaki sposob bedziesz wiedzial czy sa to fabryczne, z homologacja czy nie? Lampy mozna przerobic w taki sposob, montujac soczewke, ze nie jestes w stanie bez rozebrania tego stwierdzic...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

a w jaki sposob bedziesz wiedzial czy sa to fabryczne, z homologacja czy nie?

Mamy swoje sposoby :D

Lampy mozna przerobic w taki sposob, montujac soczewke,

 

i automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

automatyczny system poziomowania lamp

 

to np w moim jest rozwiazane przez aktywne zawieszenie ktore sie same poziomuje...

 

...a ciekawi mnie jakie sa to sposoby i sprawdzenie homologacji...a jesli juz tak gleboko szukacie to wydaje mi sie ze to juz zwykle czepialstwo, bo gadanie juz z samej zasady ze przerobka oslepia jest bledne...doskonale o tym wiemy...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.