Skocz do zawartości
Pomóżmy Panu Grzegorzowi odbudować dom po tragicznej powodzi! ×

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Mam pytanie czy auto w którym zainstalowano xennony(nie miało ich oryginalnie) musi posiadać spryskiwacze na światła ?

Napisano

To co znalazłem na szybcika:

Jeżeli auto fabrycznie montowane ma reflektory xenonowe, to aby przejść proces homologacji powinno być wyposażone w wysokociśnieniowe spryskiwacze lub wycieraczki, i posiadać system samopoziomowania. Dotyczy to jednak homologacji, czyli zatwierdzenia do sprzedaży nowego samochodu. W przypadku przeróbek przepisy nie mówią nic na temat specjalnych wymagań co do lamp xenonowych. Obowiązujące “Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 grudnia 2003 w sprawie zakresu i sposobu kontroli technicznej pojazdów” o reflektorach mówi jedynie o ich ilości, barwie światła, rozmieszczeniu, sposobie przełączania, widocznej granicy światła-cienia, ustawieniu świateł, i sile świecenia. Nie ma tam rozróżnienia na światła zwykłe i wyładowcze, nie ma też mowy o samopoziomowaniu i oczyszczaniu. Wynika z tego, że dodatkowe systemy nie są wymagane (ale oczywiście możliwe do zainstalowania). O ile system czyszczenia jest dosyć łatwy do zrealizowania i raczej potrzebny (brud zbierający się na szybach reflektorów ogranicza strumień światła i rozprasza go, powodując oślepianie innych), to system samopoziomowania jest bardzo drogi i trudny do zrealizowania. Większość samochodów wyposażonych jest w elektryczny korektor ustawienia świateł w kabinie kierowcy, więc mając świadomość posiadania bardzo silnych świateł, dobrze jest korygować ustawienie w przypadku obciążenia tyłu.

 

W praktyce reflektory soczewkowe przerobione na xenonowe zewnętrznie, niemożliwe są do odróżnienia od fabrycznych xenonów. Dobrze ustawione nie będą oślepiały!

żródło http://www.xenony.pl/

  • 1 year later...
Napisano

Nie pamiętam czy było to już poruszane. Jak się odnosicie do takich rzeczy. I nie chodzi mi o wymontowanie żarówek i zamontowanie w ich miejsce żarników, bo to wiadomo, z miejsca N.

 

Chodzi mi o sytuację taką, że ktoś montuje cały reflektor xsenonowy a nie ma układu samopoziomowania lub czyszczenia.

 

Znalazłem taki artykuł http://www.alpo.ig.pl/hella.html na ten temat.

 

Moje zdanie jest takie - bez układu czyszczenia (samopoziomowania nie sprawdzimy, no chyba, że ma na żywca wstawione silniczki od ręcznej regulacji) wynik badania - N.

 

I jeszcze jedno pytanie - czy ktoś ma dostęp do pełnego tekstu regulacji europejskiej ECE R48 ??

 

Czekam na opinię.

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

Napisano

Świat łamie każdego i potem niektórzy są jeszcze mocniejsi w miejscach złamania. Ale takich, co nie chcą się złamać, świat zabija. Zabija w równej mierze najlepszych, najdelikatniejszych i najdzielniejszych. Jeżeli nie jesteś żadnym z nich, możesz być pewien, że zabije cię także, ale bez szczególnego pośpiechu. [Ernest Hemingway, Pożegnanie z bronią (1928)]

Nie pytaj się ludzi co można, a co nie, ale zadaj sobie pytanie czy warto.
Bowiem - można wszystko, ale nie wszystko warto... [NN]

Napisano
Tu było coś na ten tmat

 

No właśnie nie mogłem znaleźć... Dzieki Seba juz połączyłem tematy.

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

Napisano

Takie niedozwolone przeróbki to rzeczywiście poważny problem. Jak ktoś chce "zabłysnąć" to lepiej niech kulturą i wyobraźnią na drodze błyszczy.

Takie oświetlenie jest niebezpieczne w szczegolności jak zapada zmierzch, natomiast wyróżnia się z "tłumu" i łatwo je wyłapać. Policja powinna robić coś tym kierunku aby eliminować z ruchu takie pojazdy. Dawniej tępiono niebieskie żarówki (malowane oczywiście) a tu zagrożenie jest bardzo duże.

Napisano

 

Chodzi mi o sytuację taką, że ktoś montuje cały reflektor xsenonowy a nie ma układu samopoziomowania lub czyszczenia.

 

Znalazłem taki artykuł http://www.alpo.ig.pl/hella.html na ten temat.

 

 

ten artykul to czysta reklama, wiec jego nie bralbym doslownie...wystarczy cytat:

"jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy - jak zestawy produkcji Helli."

Napisano
ten artykul to czysta reklama
"jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy - jak zestawy produkcji Helli."

 

W takim razie reklama nijak ma się do rzeczywistości, bo w zeszłym miesiącu klient wybulił się na nowe lampy do bmw 3-ki. Właśnie miał zestawy helli - przetwornica i żarnik w miejscu żarówki. Do tego jeszcze lustra miał czymś czerwonym klejone...

 

:mrgreen::mrgreen::mrgreen: pechowiec...

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

Napisano

nie no takich to jak najbardziej uwalac... ;) ale jest sporo chinskich podrobek helli na allegro itp...albo sprzedaja same przetwornice i jakies przelotki osobno ale w komplecie...

  • 4 months later...
Napisano

Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych EKG ONZ - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej.

 

Umieszczam tu link do w/w regulaminu ponieważ szukałem go będąc w potrzebie, a nie znalazłem go w tym poście. Jest tam jasno określone, że "xenony" muszą być wyposażone w spryskiwacze.

 

Reg.nr.48

Napisano

O to mnie biegało :D :D :D :D

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

Napisano

Pkt 6.2.9 regulaminu

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

  • 1 month later...
Napisano

Witam,

 

Jestem tu nowy i nie za bardzo w temacie więc darujcie jak coś "chlapne". Interesuje mnie temat xenonów, trochę już na ten temat czytałem i dalej jestem w kropce.

 

Ale zauważcie, że regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) to jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej - dotyczą tylko pojazdów nowych i zostały opublikowane w dzienniku UE 30 maja 2007r. źródło czyli właściwie nie dotyczą pojazdów starszych.

 

Jednocześnie dzwoniłem do ministerstwa transportu i zapytałem wprost o przeróbkę świateł na xenony. Otrzymałem odpowiedź, że jedyne przepisy jakie mnie obowiązują to Rozporządzenie ministra w sprawie warunków technicznych Dz.U. 2003 nr 32 poz. 262 źródło gdzie nic nie pisze o rozróżnieniu na rodzaje świateł jest mowa jedynie o światłach mijania.

 

Wielokrotnie dzwoniłem też do stacji diagnostycznych i co stacja to inaczej a Panowie, którzy twierdzili, że samopoziomowanie i spryskiwacze muszą być - przyparci do muru też nie wiedzieli z jakiego przepisu to wynika :(

 

Ponawiam pytanie czy macie jakąś konkretną wiedzę w tym temacie ?

 

Tylko błagam nie piszcie mi, że widzieliście na drodze i że powinno się do takiego strzelać, że hella i bosch twierdzą itd, itp...

jestem poważnym człowiekiem i chcę po prostu lepiej widzieć za jakieś normalne pieniądze a nie świecić panienkom po oczach na jakiś zlotach tuningowych. Widziałem osobiście efekty takich "przeróbek" gdzie rozkład światła jest równomierny a linia światła/cienia idealna :-D

Napisano
dotyczą tylko pojazdów nowych

 

skąd taki wniosek? Wspomniana przez Ciebie 32-ka jest z 2003r - czy to znaczy, że nie dotyczy aut starszych?

 

dzwoniłem do ministerstwa transportu

 

Udało ci się dodzwonić ???? Nie sądzę żeby telefon odebrał ktoś kompetentny.

 

nie piszcie mi, że widzieliście na drodze i że powinno się do takiego strzelać,

 

Dobrze, nie napisze ;D

 

Powiem ci tak. Każdy "normalny" diagnosta wie czym grozi oślepienie przez xenon i jak to może się skończyc. I pomimo, że w polskim prawie nie ma bezpośredniego uregulowania w/w dyrektywa jest dla nas wystarczającym argumentem aby skutecznie walczyć ze zjawiskiem nieprofesjonalnego montażu xenonów (żebyśmy się zrozumieli - my nie jesteśmy wrogami przeróbek tego typu, ale mają być wykonane z klasą i profesjonalnie).

 

przyparci do muru też nie wiedzieli z jakiego przepisu to wynika

 

Pozwól, że zostawię to bez komentarza i naprawdę bardzo nad tym ubolewam i mi po prostu wstyd.

 

Jest jeszcze jedna sprawa - montując reflektory xenonowe do "starszego" auta musisz pamiętać o tym, że muszą one (lampy) być homologowane - a są homologowane właśnie z tymi bajerami (samopoziomowanie, oczyszczanie szyby) i montaż bez tego jest złamaniem warunków homologacji i powoduje jej utratę. Że nie wspomnę o zamontowaniu samych żarników w klosze halogenowe :razz: .

 

Mam nadzieję, że rozwiałem wszystkie Twoje wątpliwości.

Pozdrawiam.

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

Napisano

Psuj - po pierwsze to dzięki za poświęcony czas, ja naprawdę chciałbym, o ile to możliwe, zrobić to dobrze, właśnie dlatego, że mam obiekcje napisałem tego posta

 

sądzę, że regulamin nr 48 dotyczy tylko pojazdów wyprodukowanych po dacie ogłoszenia tj. 30 maja 2007, przecież prawo nie działa wstecz ? chyba się nie mylę ?

 

do ministerstwa dzwoniłem cały dzień i w końcu dostałem numer do gościa, który podał mi właśnie to rozporzadzenie 32 z 2003r. i wskazał, że jest jedynie obowiązujące

 

tutaj z kolei jest fotka po takiej przeróbce - chyba nie można powiedzieć, że światło jest nieprawidłowo ustawione ?

  • 2 months later...
Napisano

Dla odświeżenia tematu

 

Xenony w skuterze - przeróbka reflektora na xenon

http://arbiter.pl/galeria/skuter.xenon

 

2_1108795414_xenon.jpg

Świat łamie każdego i potem niektórzy są jeszcze mocniejsi w miejscach złamania. Ale takich, co nie chcą się złamać, świat zabija. Zabija w równej mierze najlepszych, najdelikatniejszych i najdzielniejszych. Jeżeli nie jesteś żadnym z nich, możesz być pewien, że zabije cię także, ale bez szczególnego pośpiechu. [Ernest Hemingway, Pożegnanie z bronią (1928)]

Nie pytaj się ludzi co można, a co nie, ale zadaj sobie pytanie czy warto.
Bowiem - można wszystko, ale nie wszystko warto... [NN]

Napisano

Aktualnie jestem na etapie przeróbki oswietlenia w swoim rowerze na ksenony - mam tylko problem, bo dynamo nie wyrabia... ::D

Napisano

Ja od dwóch tygodni przerabiam oświetlenie zaprzęgu konnego na ksenony. Niestety odkryłem wadę takiego oświetlenia - zabiera 1 koń mocy :-D

 

 

Po zapoznaniu się ze stronką http://arbiter.pl/galeria/skuter.xenon i poradami na niej zacząłem się zastanawiać o jaki palnik w reflektorze chodzi? Czy zachodzi również konieczność instalacji gazu w skuterku? :lol:

Napisano

Faktycznie - niektóre teksty są zarąbiste ...:

"przemiennego nie udało mi się sensownie wyprostować" :o

"Spryskiwacze nie są potrzebne, bo mogę wytrzeć soczewkę ręką" :shock:

 

"Aby nie smrodzić założyłem peszel na wydech" ;)

A tu to już mi nie jest do smiechu, bo gość podpieprzył mój pomysł ...

http://arbiter.pl/galeria/lampa.xenon :twisted:

Napisano

"Instalacja jest prosta i zajmuje 20-40 minut. Wystarczy wymienić standardowe fabryczne żarówki H1 lub H7 na dostarczone żarówki xenonowe, podłączyć je do dostarczonych przetwornic prądu, a przetwornice podłączyć do oryginalnych kabli zasilających stare żarówki. Instalacja jest typu Plug and Play, nie ma potrzeby dokonywania przeróbek w samochodzie."

 

Wszystko to jest prawdą, tylko sprzedawca zapomina poinformować swoich klientów, że dokonywanie takich przeróbek jest całkowicie niezgodne z prawem!

 

Takie instalacje zagrażają bowiem bezpieczeństwu ruchu drogowego przez ekstremalne oślepianie innych użytkowników!

Tylko kompletny, homologowany zestaw całych ksenonowych lamp, obejmujący automatyczny system poziomowania reflektorów i układ oczyszczania ich szyb jest legalny i bezpieczny dla innych użytkowników dróg.

W Europie pozafabrycznie montowany może być tylko kompletny ksenonowy zestaw reflektorowy. W jego skład wchodzą homologowane reflektory (na przykład opatrzone symbolem E1 na zewnętrznej szybie), automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi. Niestety, takie reflektory są drogie. Używany komplet kosztuje około 2 tysięcy złotych w zależności od marki, cena nowego przekracza 5 tysięcy złotych.

Każdy reflektor otrzymuje homologację wraz ze źródłem światła (halogenowym lub ksenonowym), dzięki któremu wytwarza światło. Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają przepisy każdego europejskiego Kodeksu Drogowego w rozdziałach o warunkach dopuszczenia do ruchu.

montowanie całych ksenonowych reflektorów jest całkowicie zgodne z prawem, jeśli nabywane są one jako kompletne zestawy. Oznacza to bliźniacze, homologowane światła główne, system automatycznego poziomowania i układ oczyszczania szyby.

 

http://motoryzacja.interia.pl/samochody/tuning/news/uwaga-na-nielegalne-ksenony,992810,1135

Napisano
Jeśli źródło światła zostanie zastąpione innym, nie posiadającym homologacji lub nieprzewidzianym dla homologacji danej lampy, cała homologacja reflektora traci ważność, a tym samym również dopuszczenie samochodu do ruchu drogowego, co wyraźnie stwierdzają

 

a w jaki sposob bedziesz wiedzial czy sa to fabryczne, z homologacja czy nie? Lampy mozna przerobic w taki sposob, montujac soczewke, ze nie jestes w stanie bez rozebrania tego stwierdzic...

Napisano
a w jaki sposob bedziesz wiedzial czy sa to fabryczne, z homologacja czy nie?

Mamy swoje sposoby :D

Lampy mozna przerobic w taki sposob, montujac soczewke,

 

i automatyczny system poziomowania lamp i układ oczyszczania szyb (oba są obowiązkowe do świateł mijania) zgodnie z regulacją ECE R48 i europejskimi Kodeksami Drogowymi :)

Napisano
Mamy swoje sposoby

 

;D

nooo... i to banalnie proste :P i dzięki Bogu za to...

"Społeczeństwo postanowiło kiedyś mieć Policję, aby pilnowała przestrzegania prawa, ustanowionego umysłami przedstawicieli tego społeczeństwa. Postanowiło mieć także diagnostów, którzy będą kontrolować pojazdy poruszające się po drogach, aby społeczeństwu było bezpiecznie. Teraz społeczeństwo ma problem kiedy Policjant karze mandatem za łamanie prawa, albo diagnosta nie chce dopuścić niesprawnego pojazdu. Bo prawa powinni przestrzegać inni a w stosunku do MNIE powinno wystarczyć jedynie moje ustne zapewnienie, że jestem wzorowym przedstawicielem tego społeczeństwa. Ci, którzy chcą wykonywać swe obowiązki tak jak NAKAZUJE prawo nie mają lekkiego życia....." - by abcs

Napisano
automatyczny system poziomowania lamp

 

to np w moim jest rozwiazane przez aktywne zawieszenie ktore sie same poziomuje...

 

...a ciekawi mnie jakie sa to sposoby i sprawdzenie homologacji...a jesli juz tak gleboko szukacie to wydaje mi sie ze to juz zwykle czepialstwo, bo gadanie juz z samej zasady ze przerobka oslepia jest bledne...doskonale o tym wiemy...

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.