Skocz do zawartości

40 czy 42 tony


szymonp

Rekomendowane odpowiedzi

8 godzin temu, Paprock napisał:

35) pojazd członowy – zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą;

49) zespół pojazdów – pojazdy złączone ze sobą w celu poruszania się po drodze jako całość; nie dotyczy to pojazdów złączonych w celu holowania;

 

ja rozumiem to tak ,że zespół pojazdów to samochód z przyczepą i ciągnik samochodowy z naczepą ( ciągnik z naczepą złączone ze sobą jako całość ) . pojazd członowy to podrodzaj zespołu pojazdów złożonego z ciągnika samochodowego i naczepy i w  opcji 2 osiowego ciągnika i 3 osiowej naczepy zespół pojazdu członowego nie może przekroczyć 40 ton DMC , wyjątkiem  jest transport intermodalny . i tego się będę trzymał aż do czasu ew "poprawy/uścislenia" przepisów.

9 godzin temu, markes30 napisał:

skoro przepisy dopuszczają w transporcie intermodalnym 42 tony to to jest właśnie ograniczenie administracyjne.

tak, tylko aby transpoort był "intermodalny " musi spełniać pewne warunki , sam kontener na naczepie nie wystarczy . brak spełnienia warunków dla "modala" to zwykły transport czyli 40 ton DMCZ.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, piter1973 napisał:

pojazd członowy to podrodzaj zespołu pojazdów złożonego z ciągnika samochodowego i naczepy i w  opcji 2 osiowego ciągnika i 3 osiowej naczepy zespół pojazdu członowego nie może przekroczyć 40 ton DMC , wyjątkiem  jest transport intermodalny . i tego się będę trzymał aż do czasu ew "poprawy/uścislenia" przepisów.

 

- OK, ja to wszystko kapuję co to pojazdu członowego, tylko na stanowisku goły ciągnik stoi i jego spięcie z czymkolwiek jak i wykorzystanie do czegokolwiek w chwili badania jest tajemnicą, to ile d.m.c. pod kątem [F.3] w DiP wpisać dla tego gołego ciągnika?

- a drugie OK jest takie, że skoro pojazd członowy jest zrównywany z zespołem pojazdów, że skoro ciągnik siodłowy jest zrównywany z pojazdem samochodowym, to ile [F.3] wpisać w dowód ciągnika, co niby z poniższego powinno wynikać: 

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2–20, nie może przekraczać w przypadku:

3) zespołu pojazdów mającego 3 osie – 28 ton;
4) zespołu pojazdów mającego 4 osie, składającego się z pojazdu samochodowego o dwóch osiach i przyczepy o dwóch osiach – 36 ton;

 

No nie wiem, ale jakiś powód rozpisywanie tego całego trzeciego paragrafu na pojazd samochodowy, zespół pojazdów, ciągnik siodłowy, naczepa, pojazd członowy musi mieć jakieś znaczenie. :? Pozostaje pytanie czy [F.3] ma sens w dowodzie ciągnika, bo to zaledwie połowa pojazdu członowego i takie samo pytanie dla naczepy, czy w jej dowodzie [F.3] ma jakiś sens, jako drugiej połowie pojazdu członowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

paprock - ja rozumiem Twe "dywagacje " , też nad tym dumałem i doszedłem do owniosku ,że  będę wpisywał 40 ton DMC w F,3 ciągnika ( chyba ,że TZ nie pozwala bo jest mniejsza wartość ) . wpisując mniej ograniczymy ten ciągnik do naczepy mniejszej ( 2 osiowej ) . co mnie obchodzi  co potem na drodze ten ciągnik ma podpięte ? ( dziś ma 3 osiwą firanę , jutro  1 osiową jakas beczkę , za tydzień jedzie jako "modal " . to zmartwienie przewoźnika i organu kontrolnego , diagnosta może spać spokojnie .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Trochę mnie nie było i widzę rozwinęła się poważna dyskusja, wniosek każdy robi inaczej, ja chyba pozostane przy wpisywaniu 42 t w takim przypadku jak wymieniony wyżej. Kolega na czasie będzie zaczynał kurs w SIMPie, każe mu się spytać, ciekawe jak oni podchodzą do takich zagadanień,  pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, szymonp napisał:

Kolega na czasie będzie zaczynał kurs w SIMPie, każe mu się spytać, ciekawe jak oni podchodzą do takich zagadanień

Zapewne podchodzą czysto teoretycznie i zapewne tez nie rozwiążą tego problemu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przed chwilą, danielg539 napisał:

Zapewne podchodzą czysto teoretycznie i zapewne tez nie rozwiążą tego problemu.

Dawno temu jeden mój znajomy też robił tam kurs u nich i twierdził że bardzo kumaci goście prowadzili szkolenia więc zobaczymy ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co tu kumatość ma do rzeczy, skoro tak naprawdę niejasny jest stan prawny, gdyż to właśnie autorzy przepisu wyraźnie pokazali, że nie do końca kumają temat, który regulują. A w tej sytuacji różne formy interpretacji zawsze będą możliwe do obrony. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moje zdanie jest takie, że przepisy określają parametry dopuszczalne jako wartości maksymalne dla danej kombinacji pojazdów i pozostałbym przy 42 tonach dla tego konkretnego przypadku, bo nie ma wyższej wartości w rozporządzeniu. Chyba, że producent na TZ stwierdzi inaczej dla wartości krajowych (40 ton), to tyle pojawi się w dokumentach z BT. Zawsze jest jeszcze opcja adnotacji zespół, gdzie podana zostanie wartość MMC i wtedy problem transportu intermodalnego jest również załatwiony.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dnia 28.02.2019 o 13:29, michal_k napisał:

 

A ja uważam w ogóle wpisywanie F.3 w naczepach jako bardzo zły pomysł.

 

Dnia 28.02.2019 o 13:38, IVVO napisał:

F.3 w naczepie - jaki niby to ma mieć cel w założeniu - choć osobiście w kilku widziałem wypełnioną tą pozycję

Też tak uważam

 

Dnia 28.02.2019 o 13:42, Paprock napisał:

A dlaczego NIE w naczepie skoro ten parametr dotyczy pojazdu członowego!

To może by w takim razie naczepie    wpisać parametr O.1 i O.2 :)

§ 3. 1. Dopuszczalna masa całkowita pojazdu, z zastrzeżeniem ust. 2–20, nie może przekraczać w przypadku:

2) zespołu pojazdów, złożonego ...

a) ciągnika siodłowego o dwóch osiach i naczepy o trzech osiach, uczestniczących w operacjach transportu
intermodalnego, przewożących jeden lub więcej kontenerów lub wymiennych nadwozi, o maksymalnej
długości całkowitej wynoszącej do 45 stóp (13,72 m) – 42 tony,
b) ciągnika siodłowego o trzech osiach i naczepy o dwóch lub trzech osiach, uczestniczących w operacjach
transportu intermodalnego, przewożących jeden lub więcej kontenerów lub wymiennych nadwozi,
o maksymalnej długości całkowitej wynoszącej do 45 stóp (13,72 m) – 44 tony,

Według powyższego paragrafu, masa 42 i 44 tony, jest masą dopuszczalną, tyle że w okreslonych warunkach drogowych ( okreslonego rodzaju wykonywanego transportu)  i to kierowca musi wiedzieć jaka jest wartosc DMC w danej sytuacji. Podobnie zresztą jak DMC przyczepy pojazdu ciągnącego o dmc do 3,5 t kierowca w zależnosci od warunków musi sobie okreslić DMC przyczepy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale bądź uprzejmy objaśnić co tam pod siebie wykropkowałeś. Z góry dziękuję.

Z resztą mniejsza o to, bo jak już wyżej było zaznaczone, chodzi o podanie w DiP parametru [F.3] dla gołego ciągnika.

Nie rozbieramy pojazdu wojskowego używanego do celów specjalnych, bo z Chiny Ludowe ja nie jestem w stanie odgadnąć takie cuda resortowe.

Nie rozbieramy pojazdu używanego to zarobkowego transportu osób, bo za Chiny Ludowe tego nie odgadnę.

Nie rozbieramy zastosowania tego ciągnika, bo za Chiny Ludowe nie odgadnę, co, kiedy, jak, przez kogo i którędy kogo będzie woził.

Trzeba w DiP [F.3] wpisać! Jak to zrobić po przepisach, a może wcale nie wpisywać skoro i tak wszystko zwala się na kierowcę/użytkownika

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

30 minut temu, Paprock napisał:

Ale bądź uprzejmy objaśnić co tam pod siebie wykropkowałeś. Z góry dziękuję.

 

 

Ale bądź uprzejmy objasnić, w jakim sensie brak "wykropkowanego" tekstu zmieni sens ogólny  paragrafu. Z góry dziękuję.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Proszę uprzejmie. Mota mi się ta na czerwono dopuszczalna masa całkowita pojazdu z tym co zostało wykropkowane. A wykropkowany został ciągnący pojazd samochodowy, dla którego przewidziane jest 40 t d.m.c. ale w zespole pojazdów!!! 

A dalej zostały zacytowane dopuszczalne masy całkowite pojazdu członowego uczestniczącego w transporcie kombinowanym/intermodalnym.

 

Czyli pytanie nadal otwarte. Proszę po analizie paragrafu trzeciego warunków technicznych określić dopuszczalną masę zespołu pojazdów, czyli pospolite [F.3] dla gołego ciągnika siodłowego biorąc powyższe pod rozwagę: 

4 godziny temu, Paprock napisał:

Nie rozbieramy pojazdu wojskowego używanego do celów specjalnych, bo z Chiny Ludowe ja nie jestem w stanie odgadnąć takie cuda resortowe.

Nie rozbieramy pojazdu używanego do zarobkowego transportu osób, bo za Chiny Ludowe tego nie odgadnę.

Nie rozbieramy zastosowania tego ciągnika, bo za Chiny Ludowe nie odgadnę, co, kiedy, jak, przez kogo i którędy będzie woził.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Paprock napisał:

Proszę uprzejmie.

Czyli pytanie nadal otwarte. Proszę po analizie paragrafu trzeciego warunków technicznych określić dopuszczalną masę zespołu pojazdów, czyli pospolite [F.3] dla gołego ciągnika siodłowego biorąc powyższe pod rozwagę: 

 

Proszę uprzejmie.

Po analizie paragrafu trzeciego, rozumiem to w ten sposób : Jeżeli zespół pojazdów złożony jest z pojazdu samochodowego i przyczepy - DMC tekiego zestawu wynosi 40t.

Jeżeli zespół pojazdów złożony jest z ciągnika siodłowego i naczepy - DMC takiego zestawu ( w transporcie intermodalnym) może wynosić 42t lub 44t. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak, tylko rubryka [F.3] jest ślepa jeżeli o rodzaj transportu się rozchodzi, a warunki precyzują li tylko 40 ton dla zestawu pod warunkiem, że ten zestaw ciągnie pojazd samochodowy.

A dalej jest opisany transport inermodalny ale już jako pojazd członowy. To się cały czas pytam czy ten pierwszy pojazd samochodowy jest jednoznacznie traktowany jako pojazd członowy, a właściwie chodzi o połowę pojazdu członowego, bo o sam ciągnik siodłowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chyba siodło to definiuje? Czymże może być jeszcze taki pojazd (wiem że "zimowego utrzymania dróg" jak krótką piaskarkę zaczepioną w siodle się na ramie posadowi - ale to nie ten temat).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Paprock napisał:

To się cały czas pytam czy ten pierwszy pojazd samochodowy jest jednoznacznie traktowany jako pojazd członowy, a właściwie chodzi o połowę pojazdu członowego, bo o sam ciągnik siodłowy.

Nie. Ponieważ : 35) pojazd członowy – zespół pojazdów składający się z pojazdu silnikowego złączonego z naczepą. Więc ten pierwszy pojazd to "zwykły" samochód ciężarowy i zespół takiego pojazdu ze "zwykłą" przyczepą dotyczy ograniczenie DMC do 40t lub 28 t (3 osie zestawu) lub 36t ( 4 osie zestawu). Natomiast DMC pojazdu członowego może być 42 lub 44 t. Sam ciągnik samochodowy, oczywiscie nie jest pojazdem członowym, jednak jako srodek transportu zawsze takim jest. Z wyjątkiem może przypadu o jakim pisze WRC69

Edytowane przez emeryt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy pojazd członowy to to samo co zespól pojazdów czytając definicje w prawie drogowym?

Czego dotyczy rubryka [F.3] dowodu - literalnie tak jak brzmi?

Po kiego diabła rozdefiniowali zespół pojazdów i pojazd członowy, zaraz na samym początku ustawy?

Ile może wynosić i z czego wynika dopuszczalna masa całkowita pojazdu członowego NIE biorącego udziału w transporcie intermodalnym?

Ile może wynosić [F.3] dla samego ciągnika NIE biorącego udziału w transporcie intermodalnym?

Ile może wynosić [F.3] dla samej naczepy NIE biorącej udziału w transporcie intermodalnym?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, Paprock napisał:

Czy pojazd członowy to to samo co zespól pojazdów

Tak. Ponieważ zespół pojazdów to pojazd silnikowy z przyczepą, oraz pojazd członowy. Jednak w transporcie intermodalnym może brać udział jedynie pojazd członowy i w takim przypadku jego DMC może wynosić 44t. Jeżeli jednak jest to "zwykły" transport, to jego DMC wynosi 40t.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, wrc69 napisał:

Jeśli ciągnik ma 3 osie...

To oczywiste. Jeżeli 2 osie to 42t. Tak samo jak ograniczenie do 40t dotyczy pojazdów rejestrowanych po 13 marca 2003. Wczesniejsze 42t

Edytowane przez emeryt
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja tam się nie znam, ale pojazdem samochodowym jest podobno motocykl, ale jakoś daleko mu do samochodu.

Tak samo rozpisali zespól pojazdów, pojazd członowy, pojazd samochodowy oraz ciągnik samochodowy. To są różnie zdefiniowane pojazdy i po mojemu nie bardzo takie same.

Także ja osobiście nie kumam tych dopuszczalnych mas dla gołego ciągnika i tyle. Sorry! :nausea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście podszedłbym do tematu tak - 

 

F.3 dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów (w kg) - z przepisów o rejestracji

2) zespołu pojazdów, złożonego z pojazdów mających łącznie co najmniej 5 osi, w którym pojazdem ciągnącym jest pojazd samochodowy – 40 ton,

 

z wyjątkiem pojazdu członowego mającego 5 lub 6 osi składającego się z:

42/44

to powinno być w adnotacjach w DR

 

To chyba najlepsze rozwiązanie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

27 minut temu, IVVO napisał:

to powinno być w adnotacjach w DR

 

Nie ma takich adnotacji. Jedyną adnotacją jest ZESPÓŁ oznaczający MMC zespołu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Masz rację - pozycja druga z TZ - bo w adnotacjach to MMC zestawu - ale .... Niemcy  inermodalny - wpisują w uwagach - dobrze aby też tak było u nas

U Nich nie piszą F.3 i całkiem dobrze to wychodzi - a u Nas "bez flaszki nie rozbierzesz" 

Z której strony by nie podejść to "d... z tyłu"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, emeryt napisał:

Tak. Ponieważ zespół pojazdów to pojazd silnikowy z przyczepą, oraz pojazd członowy. Jednak w transporcie intermodalnym może brać udział jedynie pojazd członowy i w takim przypadku jego DMC może wynosić 44t. Jeżeli jednak jest to "zwykły" transport, to jego DMC wynosi 40t.

 

- czy można wyjaśnić to "jedynie", jak rozumieć ten zwrot, że niby co? To już na przystosowaną solówkę ze przystosowaną przyczepą nie mogę zapakować kontenera i tłuc się w transporcie intermodalnym? Czy to prawda i skąd wynika ta prawda, że do transportu intermodalnego wykorzystuję się "jedynie" pojazdy członowe?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.