Skocz do zawartości
thesperado

Autobus 100 - siedzenia,punkty kotwiczenia,pasy

Rekomendowane odpowiedzi

thesperado

Witam jestem kandydatem na diagnostę przed praktycznym i w związku z tym mam pytanie odnośnie elementów autobusu 100, takich jak w temacie.

§ 23, ust. 4, pkt 6 i 7 Dz.U. 32, mówią jakie wymagania powinny spełniać siedzenia i punkty kotwiczenia i od kiedy (data pierwszej rejestracji/dmc) powinny być pasy na wszystkich siedzeniach.

Teraz pytania.

 

Czy mógłbym prosić o wskazówki praktyczne dotyczące sprawdzania elementów autobusu 100, o których jest mowa w temacie? Zakładanie w ciemno na egzaminie i nie tylko, że punkty kotwiczenia pasów wykonane fabrycznie, lub te co są w badanym autobusie na 100% spełniają wymagania reg. 14 EKG ONZ może nie wyjść na zdrowie.

 

Nigdy nie zwracałem na to uwagi, tym bardziej, że nie poruszam się zbyt często komunikacją publiczną, ale jak wyglądają pasy i punkty ich kotwiczenia w "100" te, o których mówi § 23, ust. 4, pkt 6, Dz.U. 32 ? Są elementami fotela, wspornika fotela, czy jakoś inaczej?

 

Jeżeli np. autobus 100 ma rok pierwszej rejestracji 2002 to podpada pod § 23, ust. 4, pkt 7 Dz.U. 32. I teraz co? Zakładamy podczas badania takiego autobusu, że jak rocznik 2002, lub przynajmniej 2001, to producent dopilnował aby siedzenia były homologowane wg Reg. 17 lub spełniały wymagania Reg.80, czy też jakoś to sprawdzamy + wymagamy na to potwierdzenia na piśmie? Jak wygląda takie fotel w praktyce?

 

W zaświadczeniu stoi siedzenia turystyczne - tak lub nie. Wg jakiej definicji to oceniać?

 

Przepraszam, że przynudzam, ale nie mam gdzie podpatrzyć jak wygląda to o co pytam w autobusie 100.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
skowerek

 

Przepraszam, że przynudzam, ale nie mam gdzie podpatrzyć jak wygląda to o co pytam w autobusie 100.

 

Rzeczywiście dużo dziwnych pytań :D

 

Siedzenia turystyczne powinny być miękko obszyte o odpowiedniej wysokości oparć 650mm a na ostatnim rzędzie 560mm. pasy wyglądają tak jak wszystkie inne dwupunktowe ( najczęściej spotkasz w małych autach na tylnej kanapie na środku) ciebie powino interesować zamontowanie tych pasów,stan techniczny i odopwiednie oznakowanie(metka z homo przyszyta do pasów).

Rok pierwszej rejestracji to rok kiedy właściciel go pierwszy raz zarejestrował, wię jeśli nawet będzie to autobus wyprodukowany w 1995r a zarejestrowany pierwszy raz w 2002 r. to musi spełniać wymagania dla 2002r. i basta.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
thesperado

Fakt może i dziwne, tylko że połowa z nich wystarczy, aby oblać większość tych, którzy w danym dniu będą zdawali praktyczny na autobusie 100.

Pada przykładowe pytanko. Jak pan ocenił, że punkty kotwiczenia pasów spełniają wymagania Reg. 14 EKG ONZ? A ja na to odpowiadam eeee... , proszę o kolejny zestaw pytań. Mogę co prawda poczytać Reg. 14 tylko nie wiem czy to pomoże tym bardziej, że zaraz dojdę do wniosku, że wypadało by znać jeszcze inne regulaminu i ... głowa wydać się może zbyt mała.

Generalnie mnie szczególnie interesują te siedzenia w autobusach nowego typu (może jakaś rozsądna definicja co to jest ten nowy typ) i sprawdzanie mocowań pasów czyli tzw. punkty kotwiczenia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Pada przykładowe pytanko. Jak pan ocenił, że punkty kotwiczenia pasów spełniają wymagania Reg. 14 EKG ONZ? A ja na to odpowiadam eeee... ,

Czy przypadkiem nie za daleko brniecie w te pytania, siedzenia absy, a co z palnością materiału dla adrów-zapalniczka i stoper w rękę? Czyż nie można zastosować najprostszych dwóch odpowiedzi, zgodnych z przepisami, po pierwsze wyciąg ze świadectwa homologacji lub pismo producenta - jeżeli tam nie ma takowej informacji to, po drugie opinia rzeczoznawcy i wszystko z waszej strony. Skąd macie wiedzieć że spawy szkieletu siedzenia a co za tym idzie całego fotela to robota pana Kazia czy firmy X posiadającej ISO..., EKG ONZ, E, KGB, CIA ABW czy inne...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
thesperado
Czy przypadkiem nie za daleko brniecie w te pytania, siedzenia absy, a co z palnością materiału dla adrów-zapalniczka i stoper w rękę? Czyż nie można zastosować najprostszych dwóch odpowiedzi, zgodnych z przepisami, po pierwsze wyciąg ze świadectwa homologacji lub pismo producenta - jeżeli tam nie ma takowej informacji to, po drugie opinia rzeczoznawcy i wszystko z waszej strony.

Oczywiście, że można. Tylko gdy zmierzałem z zaświadczeniem dla "setki" trafiłem np. na rubrykę "Zamocowanie pasów bezp." gdzie mam postawić 0 lub 1. Wiedząc jak jest ta sprawa ujęta w Rozp. o war. tech. naszły mnie watpliwości i z tego powodu seria niby głupich pytań. Jak do tego dołożyć nagonkę na "busu" po zmianach konstrukcyjnych (podłoga i punkty mocowania siedzeń i innne), bedąc póki co kadydatem na diagnostę chciałem zapytać jak to jest w praktyce .

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
jak to jest w praktyce

 

W praktyce to jest tak, że przeciątny diagnosta nigdy nie badał autobusu 100km/h. Trochę mnie dziwi, że TDT kładzie tak duży nacisk na autobusy 100km/h. Potwierdzeniem ilości takich autobusów niech będzie fakt, że nawet na egzamin TDT nie jest w stanie załatwic prawdziwego autobusu 100km/h.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Tylko gdy zmierzałem z zaświadczeniem dla "setki" trafiłem np. na rubrykę "Zamocowanie pasów bezp." gdzie mam postawić 0 lub 1.

Dlaczego chcesz to brać na siebie (generalnie i tak weźmiesz ale nie oto tu idzie) jak nie masz do tego ani predyspozycji ani sprzętu na SKP a nie wykorzystujesz instrumentów, które daje Ci prawo "...13. W razie powstania trudności w ustaleniu parametrów pojazdu, badanie techniczne może być przeprowadzone po przedstawieniu opinii rzeczoznawcy samochodowego, o którym mowa w art. 79a..." Art 81 ust 11 ustawy. Masz na egzaminie wskazać, że nie tylko Twoja wiedza ale i instrumenty jakimi dysponujesz umiesz wykorzystać, tak jak wspomniana wcześniej przeze mnie sytuacja z palnością materiału. Jak klient nie przedstawi Ci dokumentu potwierdzającego spełnienie wymagań, to jak nie masz możliwości stwierdzić tego samemu na SKP to korzystasz ze wszelkich możliwych sposobów aby przeprowadzić swoje działania w zgodzie z przepisami a przede wszystkim aby było bezpiecznie. Nie oglądasz się na koszty i na to co powie klient czy szef, tylko masz uzyskać stosowne potwierdzenia spełnienia wymagań. które masz zweryfikować i potwierdzić w badaniu.

naszły mnie watpliwości i z tego powodu seria niby głupich pytań

Nie ma głupich pytań, Twoje zachowanie świadczy tylko o chęci uczenia się a przede wszystkim rozwiewaniu niejasności i nabywaniu doświadczenia...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
thesperado

Podsumowując, adam1501, z tego co piszesz uważam, ze gdy pasy, których mowa są przykręcone odpowiednimi śrubami, a te wkręcone w nakrętki/otwory (punkty kotwiczenia), które nie budzą zastrzeżeń, że np. były wspawane w pospiechu przed badaniem pojazdu, wsporniki czy inne elementy gdzie znajdują się punkty kotwiczenia nie są skorodowane, popękane itd, czyli wszystko wygląda tak że bez obawy posadzę tam własne dziecko to można uznać, że punkty kotwiczenia powinny spełniać wym. Reg. 14 mając do dyspozycji środki dostępne na SKP.

No nic, jakoś ten egzamin praktyczny sforsuję i postaram się w razie sytuacji podbramkowej (gdyby do niej doszło) wykorzystać Wasze uwagi, czyli w sytuacjach budzących najmniejsze wątpliwości "setki" nie będzie chyba, że właściciel dostarczy odpowiednie kwity co do elementów wyposażenia, o których jest ten temat, których kopie sobie oczywiście zachowam. Dzięki

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
jakoś ten egzamin praktyczny sforsuję

Na pewno dasz radę, czego Ci życzę, swoje spostrzeżenia oparłem na swoich doświadczeniach, ponieważ sam dorabiałem uprawnienia kilka lat temu jak weszły nowe zasady, i wówczas miałem kwestię zwalniacza i wypełnienie zaświadczenia. W trakcie egzaminu praktycznego rozmawiałem z egzaminatorem na tematy dokumentów niezbędnych do BT i wówczas doszliśmy do porozumienia odnośnie wymagań dokumentowych. Jeżeli nie ma możliwości zweryfikowania czegoś na SKP żądamy dokumentu (wyciąg, opinia, oświadczenie producenta, serwisu...), wówczas mamy jakiś "dupochron", że ze swojej strony dołożyliśmy wszelkich starań aby badanie było rzetelnie wykonane, natomiast jak nie ma wzmianki dokumentowej a jest już pieczątka nie mamy nic na swoją obronę w razie W. Pracując na okręgowej stacji wierz mi, że niektórzy posiadacze pojazdów BUS 100 nie dysponują podstawowym dokumentem o stateczności (i nie mają pojęcia co to jest) a przechodzą badania od kilku lat z wynikiem pozytywnym, smutne to ale prawdziwe niestety...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
skowerek

Jak już będziesz na egzaminie to;

1. Zawsze zaczynaj od spr. czy wymagany element jest zamontowany,

2. Posiada homologację lub inny znak certyfikujący,

3. Jest prawidłowo zamontowany.

4. Jest sprawny.

 

Apropo tych pasów to pamiętaj spr czy się zapinają :-D niby głupota a często nikt tego nie spr.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
thesperado
2. Posiada homologację lub inny znak certyfikujący,

No właśnie. I w ten sposób wracamy do punktu wyjścia :D . Jak sprawdzić znak homologacyjny homologowanej dziury, o pss .... przepraszam, punktu kotwiczenia? ::?

Nie mniej fajnie było pogadać z Wami, i przy okazji nabrałem całkiem innego, nowego spojrzenia na to wszystko.

Browar dla wszystkich. :piwo

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501
Jak sprawdzić znak homologacyjny homologowanej dziury

Jak wnikniesz w te tematy to zobaczysz jakie dziwy będziesz wykonywał, homologacje otworów to tylko rozgrzewka :D

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Regan55
homologacje otworów to tylko rozgrzewka

Nie strasz"mlodego" bo sie zniechęci... ;)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
adam1501

Lepiej niech się później miło rozczaruje, że to nie takie straszne, niż ma zderzyć się z rzeczywistością i wówczas się zdziwić w co wdepnął :hihi:

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
thesperado

Nie jestem ani strachliwy, ani młody. A ten cholerny egzamin zdaje już drugi raz. Pierwszy pseudo egzamin zdałem parę lat temu, ale nie wystąpiłem o uprawnienie bo w firmie źle się działo i stacja starciła uprawnienia za braki sprzętowe. Do tego jakiś geniusz na kursie rzucił hasłem, że jak się nie pracuje na stacji uprawnionej to nie ma po co wystepować o uprawnienia, bo ich nie wydazą. Jak sie okazało zmyślał, a potem weszła Ustawa o swobodzie ... i zostałem w czarnej D... . Pózniej na kursie dowiedziałem, że mogę z kwitem z egzaminu iśc do sądu, aby uzyskac uprawnienia, ale że egazamin po nowemu to jakieś wyzwanie, więc je pdjąłem dla sportu :-D. Póki co teorię przeskoczyłem od strzału i chciałbym i praktyczny zaliczyc także w ten sposób i oczywiscie chciałbym być diagnostą, ani kimś kto się pląta z uprawnieniami po stacji i mało wie o tym co robi. Mam nadzieję, że nikogo na forum nie obraziłem, ale do zawodu diagnosty mam poważne podejście.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mmiodzio
chciałbym być diagnostą, ani kimś kto się pląta z uprawnieniami po stacji i mało wie o tym co robi. Mam nadzieję, że nikogo na forum nie obraziłem, ale do zawodu diagnosty mam poważne podejście.

 

Chwalebna ta wypowiedż. :ok . mam nadzieje że przejdziesz praktyczny bez problemów .

 

POWODZENIA.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
SUOMI

Ja natomiast SZUKAM Informacji ze ITeSu na temat opłat pobieraqnych podczas badania OBT autobusu 100. Oni wydają takie informacje wewnętrzne dla podleglych im stacji. Moze ktorys z kolegow ma ich wywody teoretyczne ITS-u na temat opłat za OBT autobus 100. ja tylko raz to widziałem przypadkiem i wiem ze na ten temat jest az 4 strony ITS-u.

pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
mmiodzio

Nic o takim czymś nie słyszałem.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
Nic o takim czymś nie słyszałem.

Też do mnie nic takiego nie dotarło i na ich stronie też nie ma ,ostatnie pismo w sprawie pobierania opłat dotyczyło taxi.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
SZYMON-OSKP
Moze ktorys z kolegow ma ich wywody teoretyczne ITS-u

a po co Ci to jak twierdzisz że są to wywody teoretyczne.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
SUOMI

SZYMON-OSKP, A szukam ??? Przyjedzie autobus 100 na : OBT + bus 100 , przechodzi badania bus 100 nie przechodzi badan okresowych, i mam klienta co mowi ze teraz zaplaci tylko za to co przeszedl a za pozostałe D..pa jasiu. I chandryzcz sie Wielkim Przedsiebiorcom na terenie mojej gminy

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
thesperado
Przyjedzie autobus 100 na : OBT + bus 100 , przechodzi badania bus 100 nie przechodzi badan okresowych, i mam klienta co mowi ze teraz zaplaci tylko za to co przeszedl a za pozostałe D..pa jasiu.

Jak to możliwe? Czy nie możesz mu wypisać zaświadczenia z okresowego N, skasować i wysłać go w cholerę, aby usunął usterki, ale zanim wyjedzie zrobić "100" i znowu skasować?

A z drugiej strony, jeszcze nie jestem praktykiem, ale na zaświadczeniu "100" wpisujesz datę następnego bad. okresowego. Jak mu się kończy okresowe w dniu badania to co wpiszesz na zaświadczeniu "100" w tej pozycji? Data badania "100" i data następnego badania okresowego będą takie same. Niby nie widzę przeszkód, ale takie zaświadczenie wygląda idiotycznie.

I jeszcze jedno. Z jakiego powodu nie przechodzi okresowego?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
sebastian

Według mnie nie powinno sie rozdzielać tych dwóch rzeczy (tj. badań) jesli nie sprawny na okresowym to również nie dostanie zaświadczenia o 100. To tak jakby na okresowym z gazem przyjechal i powiedzial ze on teraz zaplaci za instalację gazową a jak naprawi auto to zrobi okresowe - nonsens.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
JANUSZ60
OBT + bus 100

akurat najbardziej przejmujecie się tym, co najmniej będziecie robić ,,,

zaplaci tylko za to co przeszedl

łaski nie robi , zaświadczenie, faktura i w pole ,,,

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
ARTUR2214
SZYMON-OSKP, A szukam ??? Przyjedzie autobus 100 na : OBT + bus 100 , przechodzi badania bus 100 nie przechodzi badan okresowych, i mam klienta co mowi ze teraz zaplaci tylko za to co przeszedl a za pozostałe D..pa jasiu. I chandryzcz sie Wielkim Przedsiebiorcom na terenie mojej gminy

 

 

Ja oplate za Bt pobieram na poczatku i nie ma z tym problemu.Pozdrawiam

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.