Skocz do zawartości

Serdecznie witamy w nowej wersji forum!

Pierwsze logowanie wcześniejszych użytkowników do nowego forum, wymaga wygenerowania nowego hasła (jest to czynność jednorazowa). W tym celu możemy skorzystać z linku Nie pamiętasz hasła? lub z tego u dołu okna logowania. Uwaga: Proszę podać e-mail taki sam, jaki jest ustawiony na wcześniejszym forum!

Darek :-)

bankowozy klasy C

Polecane posty

Darek :-)

I co o tym sądzicie?

 

Dz.U.nr 166 poz.1128 z dnia 7.09.2010r

najciekawsze:

 

Załącznik nr 5

OGÓLNE WYMAGANIA TECHNICZNE DLA BANKOWOZU TYPU C

1. Bankowóz typu C powinien być wyposażony w:

1) pojemniki specjalistyczne co najmniej klasy "D" w stojakach umożliwiających mocowanie i wyjmowanie pojemników przez osoby uprawnione albo urządzenia do przechowywania wartości pieniężnych klasy co najmniej 1;

2) immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady nr 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 2, str. 49), zwanej dalej "dyrektywą 74/61/EWG", lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych -Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej "regulaminem nr 116 EKG ONZ";

3) modułowy samochodowy system alarmowy spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

a) funkcję "panika" włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

b) rezerwowe zasilanie,

c) dodatkową syrenę alarmową,

d) czujniki ochrony wnętrza,

e) blokadę pracy silnika,

f) tryb serwisowy,

g) sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów;

4) monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu;

5) system transmisji alarmu przekazujący co najmniej informacje o:

a) położeniu i prędkości pojazdu.

b) otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

c) stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

d) włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu;

6) oświetlenie przedziału z pojemnikami.

2. Urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe powinny spełniać, w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej, wymagania dyrektywy Rady nr 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 226) lub regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

3. Dodatkowa instalacja elektryczna pojazdu (po zabudowie) powinna spełniać wymagania normy PN-S 76021 (rodzaje i zakres badań według punktu 4.1.b tablica 2 kolumna 4 tej normy).

4. W bankowozie typu C nie dopuszcza się stosowania instalacji gazowej.

 

 

Jak to można sprawdzić w trakcie badania??????

 

 

Ciekawe strony warte pooglądania można się dużo ciekawych rzeczy dowiedzieć:

 

http://www.bankowoztypuc.pl/

 

http://www.cbz.pl/index.php/pl/produkty/pojemniki-specjalistyczne

 

http://www.transportpieniedzy.pl/

Dz.U.2010-166_1128.pdf

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Arton

wg artykułu w jednej z gazet aby osobowy stał się bankowozem musi otrzymać certyfikat zgodności z wymogami bankowozu. Certyfikat taki wydaje PIMOT i jest on ważny 3 lata, po tym terminie trzeba go odnowić. I jeszcze jeden zapis: na bankowóz nie można przerobić samochodu, którego jest się właścicielem. Można jedynie kupić już taki przerobiony.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Jak to można sprawdzić w trakcie badania??????

 

Prosisz o dokumenty potwierdzające klasę pojemnika, immobilisera i alarmu. 99% wymięknie na starcie...

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
mirek.g

Bardzo dobry jest artykuł w Motorze z zeszlego tygodnia,polecam właśnie na ten temat.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
wolf

..............................................

I jeszcze jeden zapis: na bankowóz nie można przerobić samochodu, którego jest się właścicielem. Można jedynie kupić już taki przerobiony.

 

Może jaśniej? A sprzedający, czyj sprzedaje pojazd [jest jego właścicielem]?

Chyba chodzi o to, że można po zakupie dokonać odliczeń?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
klosek

Witam.

Panowie, a co powiecie na temat zmiany konstrukcyjnej z samochodu osobowego na bankowóz typu C:

- co wymagac przy takim badaniu,

- na co zwrócic szczególna uwagę.

 

A pytam bo znajomy chce zrobic taki właśnie myk i sądząc po tonie głosu bardzo mu zależy ( w sensie jest wstanie załatwiać wszytkie certifikaty o które tylko poproszę). Stąd moje pytanie co wymagać??

 

 

I jeszcze takie pytanie czy te przepisy powyższe zastępują przepisy z tego dziennika Dz.U 129 poz 858 z 1998r ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
w sensie jest wstanie załatwiać wszytkie certifikaty o które tylko poproszę)

Jeżeli będzie miał dokumenty potwierdzające spełnienie warunków załącznika 5 ,to mu zrobisz przegląd bez problemu.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
rurek777

i znów prztoczę slowa ze szkolenia w Krakowie pana z Warszawy który mówił że bankowozy powinny miec op. PIMOTU ,który prowadzi badania homologacyjne

bankowozów typu. C , na badaniu klient powinien miec taki dokument . a my robimy

badanie okresowe i sprawdzamy tylko czy ma kasetke na kase , i tyle. :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Arton

..............................................

I jeszcze jeden zapis: na bankowóz nie można przerobić samochodu, którego jest się właścicielem. Można jedynie kupić już taki przerobiony.

 

Może jaśniej? A sprzedający, czyj sprzedaje pojazd [jest jego właścicielem]?

Chyba chodzi o to, że można po zakupie dokonać odliczeń?

pisałem to właśnie na podstawie tego artykulu w Motorze.

"... W ten sposób przerobić mozna praktycznie każde auto - nowe lub używane. Warunek? Trzeba kupić pojazd wcześniej przygotowany przez dealera. Zmiana przeznaczenia auta osobowego na bankowóz nie jest mozliwa, jeżeli już ktoś jest jego właścicielem..."

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop

rurek... zmień szkolących 8)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
rurek777
rurek... zmień szkolących 8)
- powiem mu :)

 

[ Dodano: 20-12-2011, 19:38 ]

a jakie to dokumenty potwierdzaja spełnienie war. zał 5 ?

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
klosek

Czyli jeżeli klient przyjedzie samochodem przerobionym na bankowóz klasy C z certyfikatami np.: firmy CBZ, to można przerobić go czy żądać zaświadczenia z PIMOT??

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Psuj
Czyli jeżeli klient przyjedzie samochodem przerobionym na bankowóz klasy C

 

to można przerobić

 

Mozna jeśli ci udowodni spełnienie tych warunków:

1) pojemniki specjalistyczne co najmniej klasy "D" w stojakach umożliwiających mocowanie i wyjmowanie pojemników przez osoby uprawnione albo urządzenia do przechowywania wartości pieniężnych klasy co najmniej 1;

2) immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady nr 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 2, str. 49), zwanej dalej "dyrektywą 74/61/EWG", lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych -Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej "regulaminem nr 116 EKG ONZ";

3) modułowy samochodowy system alarmowy spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

a) funkcję "panika" włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

b) rezerwowe zasilanie,

c) dodatkową syrenę alarmową,

d) czujniki ochrony wnętrza,

e) blokadę pracy silnika,

f) tryb serwisowy,

g) sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów;

4) monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu;

5) system transmisji alarmu przekazujący co najmniej informacje o:

a) położeniu i prędkości pojazdu.

b) otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

c) stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

d) włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu;

6) oświetlenie przedziału z pojemnikami.

2. Urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe powinny spełniać, w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej, wymagania dyrektywy Rady nr 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 226) lub regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

3. Dodatkowa instalacja elektryczna pojazdu (po zabudowie) powinna spełniać wymagania normy PN-S 76021 (rodzaje i zakres badań według punktu 4.1.b tablica 2 kolumna 4 tej normy).

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Arton

czyli należałoby wołać atest PIMOT-u, chyba ze wk wpisuje z automatu nowe dane do dowodu po okazaniu tego

atestu

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
andmat
Prosisz o dokumenty potwierdzające klasę pojemnika, immobilisera i alarmu. 99% wymięknie na starcie...

Mozna jeśli ci udowodni spełnienie tych warunków:

Jaka jest podstawa prawna żeby diagnosta wymagał dokumentów potwierdzających klasy, dyrektywy, czy regulaminy potwierdzające odpowiednie urządzenia bankowozu typu C?

Na jakiej podstawie właściciel (użytkownik) ma udowadniać spełnienie warunków zawartych w załączniku nr 5?

 

Moim zdaniem nie ma żadnej delegacji, żeby diagnosta sprawdzał dokumenty, czy wyposażenie bankowozu.

 

Certyfikacja bankowozów.

http://www.pimot.org.pl/pol/certyfikacja/oferta-certyfikacji-bankowozow-oraz-pojazdow-do-przewozu-wartoci-pieninych

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Jacdiag

poważna firma dokonująca przewozów gotówki nie będzie sobie zawracała dupy jakimiś przeróbkami, tylko zainwestują w coś z górnej półki, żeby w razie W ich ubezpieczalnia nie odmówiła wypłaty odszkodowania, a bankowozy C a'la BMW 7 czy inne Bentleye to będzie taki sam pic jak np ciężarówka z lanosa hatchback-a :razz:

 

a wystarczy w google grafika wpisać bankowóz typ c i porównać obrazki :evil:

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Darek :-)

PIMOT wyda certyfikat i jest OK, ale my zgodnie z wszelkimi przepisami możemy żądać tylko opinii rzeczoznawcy samochodowego który jest na liście MI. Tylko jaki rzeczoznawca sprawdzi wszystkie urządzenia zawarte w załączniku nr 5 rozporządzenia ?????? Przypominam,że opinia rzeczoznawcy musi mieć nadany numer, a często panowie o tym zapominają -wiadomo z jakich powodów :cool:

Dzisiaj zadzwoniłem do PIMOTU i rozmawiałem z Panem który bardzo dokładnie wyjaśnił mi sprawę, koszt badania, sprawdzenia i wystawienia certyfikatu ok 3500zł.

 

W załącznikach dokumenty które wymaga PIMOT; jeżeli diagnosta dostanie taki certyfikat to bez obaw wykona badanie, a opinia rzeczoznawcy jakoś za mną nie przemawia - chyba, że rzeczoznawca napisze w opinii " pojazd spełnia wymogi rozporządzenia MSWiA z dnia 07.10.2010r oraz posiada wyposażenie zgodnie z załącznikiem nr 5 " w co wątpię.

 

 

http://www.pimot.org.pl/pol/certyfikacja/oferta-certyfikacji-bankowozow-oraz-pojazdow-do-przewozu-wartoci-pieninych

Certyfikat_P-47-11_z.pdf

Wniosek o certyfikację bankowozu.doc

Wykaz dokumentów pojazdu-bankowozu.doc

Zamówienie zintegrowane.doc

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
rurek777

czy ja nie o tym samym pisałem . :-D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
ale mają OSKP prawie na przeciwko - ul. Jagiellońska 80

Radziłbym się upewnić ,bo ponoć już nie , z tego co pamiętam kanał mieli nieprzelotowy.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
praktyk

W załącznikach dokumenty które wymaga PIMOT; jeżeli diagnosta dostanie taki certyfikat to bez obaw wykona badanie, a opinia rzeczoznawcy jakoś za mną nie przemawia - chyba, że rzeczoznawca napisze w opinii " pojazd spełnia wymogi rozporządzenia MSWiA z dnia 07.10.2010r oraz posiada wyposażenie zgodnie z załącznikiem nr 5 " w co wątpię.

Dajcie sobie już spokój z tymi wymyślankami . :-?

Skarpetę trza przygotować ::claus , sprawdzić czy jest wyprana aby gwiazdor się nie cofnął z prezentami.

Póki co jedynym źródłem mądrości lub głupoty jest DZ.U 155

§ 1. Badania techniczne polegają na:

1) sprawdzeniu, czy pojazd odpowiada warunkom technicznym określonym w:

a) ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, zwanej dalej "ustawą", ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.3)), ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.4)) lub ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.5)),

b) rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262, z późn. zm.6)), zwanego dalej "rozporządzeniem o warunkach technicznych",

c) przepisach wydanych na podstawie art. 66 ust. 5a ustawy,

d) rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. z 2007 r. Nr 186, poz. 1322 oraz z 2009 r. Nr 74, poz. 634),

e) przepisach o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych, jeżeli pojazd jest przystosowany do przewozu tych towarów,

f) międzynarodowych porozumieniach dotyczących transportu drogowego, oraz

2) ocenie prawidłowości działania pojazdu.

 

Chcecie wprowadzić nowe badanie techniczne związane przeznaczeniem pojazdu do przewozu osób i pieniędzy. Jeden wozi w portfeliku a drugi w skrzynce z zabezpieczeniami i to jak na razie guzik obchodzi diagnostę a także policje. :razz:

Pozdrawiam.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Darek :-)

Jeżeli na pierwsze badanie pojazdu sprowadzonego przyjedzie bankowóz gdzie w DR ma wpisane iż jest bankowozem to według mnie nie możemy zrobić pozytywnego badania jeżeli nie przedstawi świadectwa homologacji (jeżeli zabudowe robił producent) albo certyfikat z PIMOT-u iż samochód odpowiada warunkom zgodnym z Dz.U nr 166.

Bankowóz nie może mieć zamontowanej instalacji gazowej - co też się może zdarzyć ze względu na oszczędności.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
blakop
Jeżeli na pierwsze badanie pojazdu sprowadzonego przyjedzie bankowóz gdzie w DR ma wpisane iż jest bankowozem to według mnie nie możemy zrobić pozytywnego badania jeżeli nie przedstawi świadectwa homologacji (jeżeli zabudowe robił producent) albo certyfikat z PIMOT-u

 

A na ten certyfikat z PIMOTU to nie będziesz potrzebował jeszcze jakiegoś certyfikatu, że ten certyfikat jest prawidłowym certyfikatem? I jakieś dokumenty potwierdzające certyfikację PIMOTU by się przydały, co? No - tradycyjnie zezwolenie z powiatowej rady narodowej, zaświadczenie od komendanta dzielnicy + dyspensa od plebana :evil:

 

Zastanów się Darek - masz dokument URZĘDOWY, poświadczający pewien stan prawny. I Ty masz na badaniu jedynie to sprawdzić - wynika badania P, albo N. O ile dla pojazdu niezarejestrowanego, bez DR wszelki dokumenty i zaświadczenia zmierzające do ustalenia nieznanych danych pojazdu można obronić, o tyle dla pojazdu z DR, to już do absurdu prowadzi... Jeśli DR nic nie jest dla Ciebie wart, to i dla WK Twoje badanie również - prawda? :)

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
Darek :-)

A od kiedy DR niemiecki gdzie za 70 euro wpiszą iż pojazd jest bankowozem lub innym pojazdem np ciężarowy gdzie ładowność jest 400kg :?: nie należy żądać dokumentu potwierdzającego stan faktyczny a dokładnie załącznik nr 5. Czy jesteś w stanie to wszystko sprawdzić na stacji ?

Jak sprawdzisz:

1) pojemniki specjalistyczne co najmniej klasy "D" w stojakach umożliwiających mocowanie i wyjmowanie pojemników przez osoby uprawnione albo urządzenia do przechowywania wartości pieniężnych klasy co najmniej 1;

2) immobiliser spełniający wymagania dyrektywy Rady nr 74/61/EWG z dnia 17 grudnia 1973 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich w zakresie urządzeń zabezpieczających pojazdy silnikowe przed bezprawnym użyciem (Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 2, str. 49), zwanej dalej "dyrektywą 74/61/EWG", lub Regulaminu nr 116 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych -Jednolite wymagania techniczne dotyczące ochrony pojazdów silnikowych przed bezprawnym użyciem, zwanego dalej "regulaminem nr 116 EKG ONZ";

3) modułowy samochodowy system alarmowy spełniający wymagania dyrektywy 74/61/EWG lub regulaminu nr 116 EKG ONZ, posiadający co najmniej następujące właściwości:

a) funkcję "panika" włączaną i wyłączaną jednym przyciskiem pilota radiowego i dodatkowym wyłącznikiem wewnątrz przedziału osobowego,

b) rezerwowe zasilanie,

c) dodatkową syrenę alarmową,

d) czujniki ochrony wnętrza,

e) blokadę pracy silnika,

f) tryb serwisowy,

g) sygnalizację alarmową wszystkimi światłami kierunkowskazów;

4) monitorowany z zewnątrz system lokalizacji satelitarnej i system sygnalizacji napadu;

5) system transmisji alarmu przekazujący co najmniej informacje o:

a) położeniu i prędkości pojazdu.

b) otwarciu i zamknięciu drzwi przedziału ładunkowego i osobowego,

c) stanie alarmowania samochodowego systemu alarmowego,

d) włączeniu i wyłączeniu silnika pojazdu;

6) oświetlenie przedziału z pojemnikami.

2. Urządzenia elektroniczne i elektryczne zamontowane w pojeździe powinny spełniać, w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej, wymagania dyrektywy Rady nr 72/245/EWG z dnia 20 czerwca 1972 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do tłumienia zakłóceń radioelektrycznych wywoływanych przez silniki z zapłonem iskrowym stosowane w pojazdach silnikowych Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 13, t. 1, str. 226) lub regulaminu nr 10 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych - Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w zakresie kompatybilności elektromagnetycznej.

3. Dodatkowa instalacja elektryczna pojazdu (po zabudowie) powinna spełniać wymagania normy PN-S 76021 (rodzaje i zakres badań według punktu 4.1.b tablica 2 kolumna 4 tej normy).

 

bo ja uważam, że nie jesteśmy w stanie większości tego sprawdzić, a nikt nie przedstawi Ci żądanych dokumentów potwierdzających iż ten samochód to posiada - chyba że przedstawi świadectwo homologacji gdzie czarno na białym będzie napisane że to bankowóz.

 

A tak naprawdę licząc jest to prosty sposób ominięcia akcyzy 18% + podatek VAT 23% a przy samochodzie wartości około 250 tyś zł wychodzi niezła sumka 102500zl o tyle taniej można kupić auto. Tylko ktoś się musi podłożyć aby to osiągnąć. Po jakimś czasie znowu będzie głośno o przekrętach diagnostów jak z ciężarówkami.

Uważam każdy będzie robił jak chce nie mój to interes w końcu każdy ma świadomość jaką ma odpowiedzialność za niewłaściwie zrobione badanie.

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach
DARIO64
zaświadczenie od komendanta dzielnicy + dyspensa od plebana :evil:

Z tym to nie będzie żadnego problemu. :D

Udostępnij ten post


Link to postu
Udostępnij na innych stronach

Bądź aktywny! Zaloguj się lub utwórz konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony

Utwórz konto

Zarejestruj nowe konto, to proste!

Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz własne konto? Użyj go!

Zaloguj się

×

Ważne informacje

Umieściliśmy pliki cookie na Twoim urządzeniu, aby pomóc Ci ulepszyć tę witrynę. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym razie zakładamy, że możesz kontynuować.