Skocz do zawartości

Rejestracja przyczepki SAM (DMC 90kg)


naxvavka

Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Posiadam quada z wbitym hakiem w DR - w miejscu na adnotacje ( hak DMC 90kg).

Typowo do niego zbudowałem małą przyczepkę na sztywnej osi (wymiar paki 800x1200x200) . Pierwszy zamiar był typowo hobbystyczny - do celów przydomowych. Jednak bardzo się przyłożyłem do budowy i wyszła bardzo ładna przyczepka o solidnej lekkiej konstrukcji; więc teraz mam zamiar ją zarejestrować. (konstrukcja profile 50x50, 30x20, 20x20; sztywna nieamortyzowana oś; koła z quada 150cc przednie; sklejka 10mm).

Czy jest taka możliwość dopasowania danych przyczepki podczas badania technicznego , by wszystko pasowało w świetle prawa do mojego quada? Masa własna przyczepki około 50 kg, więc by zmieścić się w DMC90kg pozostaje 40kg na towar - dobrze rozumuję?

Może tak małych i lekkich przyczepek się po prostu nie rejestruje. Proszę o pomoc i porady. Chciałbym mieć możliwość legalnego wjechania na drogę publiczną.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 62
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Grzegorz Łódź

    14

  • naxvavka

    13

  • danielg539

    12

  • michal_k

    12

Może tak małych i lekkich przyczepek się po prostu nie rejestruje.

Nie rejestruje się, gdy ciągnięte są przez motocykl :? . Niestety zapis ten nie dotyczy czterokołowców ale z drugiej strony gdy pojawił się on w PORD to o czterokołowcach nikt nie słyszał. Może faktycznie przez analogje quady powinny mieć możliwość ciągnięcia przyczepy nie podlegającej rejestracji ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może faktycznie przez analogje quady powinny mieć możliwość ciągnięcia przyczepy nie podlegającej rejestracji ?

 

Nie sądzę. Moim zdaniem taka przyczepa normalnie podlega rejestracji i oczywiście może mieć DMC 90 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie sądzę. Moim zdaniem taka przyczepa normalnie podlega rejestracji i oczywiście może mieć DMC 90 kg.

W obecnym stanie prawnym oczywiście, że powinna być zarejestrowana, ale przyznasz chyba, że przyczepa o DMC 90 kg dość egzotycznie brzmi. Z tego co sobie przypominam to nie spotkałem przyczepy zarejestrowanej o DMC mniejszym niż 300 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co sobie przypominam to nie spotkałem przyczepy zarejestrowanej o DMC mniejszym niż 300 kg

 

Ja spotkałem ;) Sam posiadam maleńką przyczepę o masie własnej około 40 kg (stary DR, więc nie wpisana masa) z wpisaną w DR ładownością 100 kg.

 

W obecnym stanie prawnym oczywiście, że powinna być zarejestrowana, ale przyznasz chyba, że przyczepa o DMC 90 kg dość egzotycznie brzmi

 

W obecnym stanie prawnym to nawet przyczepa rowerowa do przewożenia dzieci powinna być zarejestrowana i ubezpieczona :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sam posiadam maleńką przyczepę o masie własnej około 40 kg (stary DR, więc nie wpisana masa) z wpisaną w DR ładownością 100 kg.

Czy to SAM?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za tak duże zainteresowanie tematem

Widzę jest jakaś szansa :D

Kolego sam rejestrowałeś na 100kg czy taką już kupiłeś?

Szkoda że przepisy jasno nie mówią o czterokołowcach, że przyczepka nie musi być rejestrowana - wtedy w ogóle nie byłoby problemu.

Jeśli uważacie, iż jest możliwość rejestracji na 90kg DMC - to z chęcią przebrnę przez całą procedurę + wykup OC. Traktuję to hobbystycznie, więc będę próbował. Bałem się tego ,,egzotycznego DMC,, w DR przyczepki i sądziłem że przedział to 350kg - 750kg jako przyczepka lekka. Po prostu będąc na stacji diagnostycznej poproszę - by mimo ewentualnej wyższej ładowności z wyliczeń - po prostu zapisać tak było wszytko dopasowane do DR tego quada.

Koszta pewnie identyczne, co przy rejestracji normalnej przyczepki samochodowej.

 

[*] Jeszcze jedno pytanie: Czy moim quadem mogę legalnie ciągnąć przyczepę bez obciążenia (na pusto) gdy w jej DR masa własna G jest równa maksymalnie 90kg bez względu na pozostałe zapisy w dowodzie typu dopuszczalna ładowność i dopuszczalna masa całkowita? Gdyby tak było - to wtedy podczas rejestracji starałbym się o jak najwyższe wartości co do ładowności a tym samym podwyższyło by się DMC i owa przyczepka w przyszłości mogłaby mi służyć także do quadów z wyższym DMC na haku . Czy jednak nie ma takiej możliwości i obecnie jedynie mogę zaprzęgać przyczepki z wpisem w DR DMC do max 90kg?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

[*] Jeszcze jedno pytanie: Czy moim quadem mogę legalnie ciągnąć przyczepę bez obciążenia (na pusto) gdy w jej DR masa własna G jest równa maksymalnie 90kg bez względu na pozostałe zapisy w dowodzie typu dopuszczalna ładowność i dopuszczalna masa całkowita? Gdyby tak było - to wtedy podczas rejestracji starałbym się o jak najwyższe wartości co do ładowności a tym samym podwyższyło by się DMC i owa przyczepka w przyszłości mogłaby mi służyć także do quadów z wyższym DMC na haku . Czy jednak nie ma takiej możliwości i obecnie jedynie mogę zaprzęgać przyczepki z wpisem w DR DMC do max 90kg ?

Jesteśmy w Polsce i nie liczy się faktyczna masa tylko DMC - tak więc twój zapis, bez znaku zapytania jest prawdziwy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego sam rejestrowałeś na 100kg czy taką już kupiłeś?

 

Kupiłem, ale nie widzę żadnego problemu żebyś zarejestrował na DMC 90 kg. Dla przyczepy lekkiej określony jest tylko górny przedział DMC, czyli 750 kg. Dolnej granicy nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ketiw38 - ,,Jesteśmy w Polsce i nie liczy się faktyczna masa tylko DMC - tak więc twój zapis, bez znaku zapytania jest prawdziwy,,

 

Dziękuję za rozwianie wątpliwości. Tak mi się wydawało, że DMC ,, to świętość,,, ale wolałem się upewnić niż potem żałować niewiedzy :) . Na logikę trochę to jednak bez sensu, ale nie mnie to oceniać. Trudno- ,,twarde prawo lecz prawo,,

 

 

michal_k - ,,nie widzę żadnego problemu żebyś zarejestrował na DMC 90 kg. Dla przyczepy lekkiej określony jest tylko górny przedział DMC, czyli 750 kg. Dolnej granicy nie ma. (...) i oczywiście może mieć DMC 90 kg,,

 

Bardzo mnie cieszy taka informacja :D W takim razie nastawiony pozytywnie - zarejestruję przyczepkę i dam znać gdy osiągnę sukces.

 

* Nasunęło mi się jeszcze takie pytanie:

Czy po udanej rejestracji na DMC90kg w razie czego będzie można bez problemu zmienić tą wartość na wyższą? Ponowna wizyta na stacji diagnostycznej + ważenie i wyliczenie prawdziwej maksymalnej ładowności, potem wizyta w WK i adnotacja o zmianie?

Pytam z ciekawości, gdyż np. w przypadku zmiany quada na większy z większym DMC na haku - przyda się wyższa ładowność w DR. W końcu 40 kg ładowności przy masie 50kg to nie jest dużo porównując wypowiedz : ,,(...) przyczepę o masie własnej około 40 kg (stary DR, więc nie wpisana masa) z wpisaną w DR ładownością 100 kg,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy po udanej rejestracji na DMC90kg w razie czego będzie można bez problemu zmienić tą wartość na wyższą?

Raczej będziesz miał z tym problem :?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Raczej będziesz miał z tym problem :?

 

Ale zgodnie z prawem jest to możliwe (np. poprzez zmiany konstrukcyjne).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

NIby tak, ale większość diagnostów ma z tym opory, zwłaszcza, że w przypadku SAM-a trudno ustalić parametry pierwotne, jak np. nośność osi :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale tylko w przypadku pojazdu produkowanego fabrycznie nowa wartość DMC nie może być wyższa od pierwotnej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli jakaś tam szansa jest gdyby była taka potrzeba w przyszłości. Na razie priorytetem będzie pomyślne przejście procesu rejestracji na DMC 90KG

Dziękuję wszystkim zaangażowanym za wypowiedzi i pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ketiw napisał /a:

 

„Jesteśmy w Polsce i nie liczy się faktyczna masa tylko DMC - tak więc twój zapis, bez znaku zapytania jest prawdziwy. „

 

Sprecyzowałbym że zapiąć i ciągnąć możesz przyczepkę o masie rzeczywistej 90kg ( czyli takiej jaką może ciągnąć pojazd uprawniony ).W DR przyczepki (lub jeśli nie ma DR to możliwości konstrukcyjne) może być np.dmc 140 kg .Ważne by 90 kg j.w nie przekroczyć, tzn. musisz ładunek ograniczyć stosownie nie więcej niż 50kg.(Dz.U32 Dział II par.3 ust.3)

 

[ Dodano: 17-05-2013, 11:02 ]

Sorry .

Popełniłem błąd, powinno brzmieć" musisz ładunek ograniczyć stosownie nie więcej niż = 90 kg -G przyczepki"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Sprecyzowałbym że zapiąć i ciągnąć możesz przyczepkę o masie rzeczywistej 90kg ( czyli takiej jaką może ciągnąć pojazd uprawniony )

 

Nie możesz. W masach przyczep liczy się dmc a nie masy rzeczywiste...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Art. 62. 1. Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez:

1) samochód osobowy, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej

nieprzekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy

całkowitej pojazdu ciągnącego;

3) motocykl lub motorower - nie może przekraczać masy własnej motocykla lub

motoroweru, jednak nie może przekraczać 100 kg; PoRD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A nie było gdzieś zapisu, że w ruchu obowiązują wartości rzeczywiste??

Może chodzi o ten zapis

Dz. u. 32

3. W przypadku pojazdu uczestniczącego w ruchu drogowym podstawą sprawdzenia wymagań, o których

mowa w ust 1 i 2, są wartości rzeczywiste wymienionych mas.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaaaa - no właśnie!! Więc jak koledzy?

 

Nijak... co mają warunki techniczne i dopuszczalne masy do zapisów O1 i O2 w DR? Jeśli ma O2 90 kg to o takim DMC może ciągnąć przyczepę a nie o takiej masie własnej...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maks.masa w DR jest określona na poziomie 90 kg (w tym quadzie).

 

A on ciągnie przyczepkę o DMC powiedzmy 200 kg (takie będą wartości w polu F1/F2 DR tejże przyczepki), ale jest to pusta przyczepka, której masa własna to 80kg.

Czyli RZECZYWISTA masa ciągniętej przyczepy wynosi 80 kg. Czyli nie naruszyłem tych 90. I nie naruszę dopóki pociągnę ją pustą, względnie z ładunkiem do 10kg...

 

Tak ja rozumiem masy rzeczywiste i ich tolerowanie...

 

Oczywiście to czysta teoria, bo niby jak sprawdzić to w warunkach drogowych, ale czy ktoś podziela moje zdanie co do teorii tych rozważań??

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.