Skocz do zawartości

Nowy hak a Reg EKG 55


lesli

Rekomendowane odpowiedzi

Witam. Potrzebuję szybkiej podpowiedzi odnośnie montowania nowych haków.

 

W "Poz. 858 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)

z dnia 6 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia"

 

został wprowadzony zapis odnośnie złączy przyczep:

 

3) w § 7 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ. Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.”;

 

W moim rozumieniu dla nowo zamontowanego haka w pojeździe od 1 lipca 2016 r tabliczka znamionowa haka powinna być z Reg EKG 55 i automatycznie dużą literka E w homologacji.???

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • Odpowiedzi 136
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Paprock

    38

  • sad_madman

    14

  • blakop

    13

  • Marek1

    10

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ale nie ma potrzeby tego cytować. Masz życzenie gonić klientów za brak dużej litery E na hakach, lampach i amerykańskich autach, to proszę bardzo. Ja tam na przeszkodzie nie staję. Szkoda tylko, ze ca

Posted Images

Nie rozumiem, że tak, że od lipca ubiegłego roku nie można ani używanego haka, ani starego, zaległego w magazynie haka zamontować do autka? 8/

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No starsze haki wg mnie można jako wymiennie za jakiś starszy np uszkodzony. Tu chodzi o nowy hak zamontowany np w nowym samochodzie wybranym niedawno z salonu. I potrzeba wykonać badanie dodatkowe po zamontowaniu nowego haka. No to raczej wchodzi w rachubę tylko reg. 55

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Tu chodzi o nowy hak zamontowany np w nowym samochodzie wybranym niedawno z salonu.

- nie żebym zaraz reklamował, albo co..., ale po wpisaniu wiadomo gdzie 'TMT HAKI' wyświetli się asortyment, a szczegółowe tabliczki tego asortymentu można napotkać w googlowskiej grafice.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA Warszawa, dnia 15 grudnia 2016 r. Poz. 2022

DZIAŁ III Rozdział I warunki ogólne

Warunki techniczne pojazdu samochodowego i przyczepy przeznaczonej do łączenia z tym pojazdem

§ 7.8. ) Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządze- nia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ. Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu dro- gowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.

 

wg mnie mają spełniać regulamin 55 EKG ONZ to nie znaczy że na tabliczce ma mieć dodatkowe oznaczenie w postaci 55 EKG ONZ wystarczy E

A od 1 lipca 2016 tak jak napisałeś

Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.”;
Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wg mnie mają spełniać regulamin 55 EKG ONZ to nie znaczy że na tabliczce ma mieć dodatkowe oznaczenie w postaci 55 EKG ONZ wystarczy E

A od 1 lipca 2016 tak jak napisałeś

Szczerze mówiąc to nie rozumiem tej wypowiedzi... Co niby miałoby oznaczać samo "E" ?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie samo "E" ale np. "E20" jeśli homologację przyznano w Polsce.

Bardziej chodzi o to, że teraz ma to być "E" a nie "e"

 

[ Dodano: 29-11-2017, 07:54 ]

No to raczej wchodzi w rachubę tylko reg. 55

Zawsze wchodził w rachubę.

Wygląda jednak na to, że do 01.06.2016r wystarczała zgodność z dyrektywą 94/20/WE

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Z tej wypowiedzi wynika tylko samo "E" i z tego wynika moja wątpliwość co autor ma na myśli. Jeżeli ma być pięćdziesiątka piątka to przykładowe oznaczenie to E20 55R-01 xxxx.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

wg mnie mają spełniać regulamin 55 EKG ONZ to nie znaczy że na tabliczce ma mieć dodatkowe oznaczenie w postaci 55 EKG ONZ wystarczy E

A od 1 lipca 2016 tak jak napisałeś

Szczerze mówiąc to nie rozumiem tej wypowiedzi... Co niby miałoby oznaczać samo "E" ?

 

To trzeba sie zapytać autora pierwszego postu :-P

Kolega kurant2000 tylko wszył w post treść z pierwszej wypowiedzi w temacie ... Czy tylko ja to zauważyłem ?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

E20 (duże „E”) – jest to homologacja potwierdzająca ECE wydawana według przepisów regulaminu nr 55 „Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji mechanicznych elementów sprzęgających zespołów pojazdów"

e20 (małe „e”) – jest to homologacja potwierdzająca EC wydawana według przepisów „Dyrektywy 94/20/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 1994 r. odnoszącej się do mechanicznych urządzeń sprzęgających pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz systemów ich mocowania do tych pojazdów.:"

Różnica pomiędzy e20 a E20 z perspektywy użytkownika haka holowniczego jest niezauważalna. Najważniejszą rzeczą o której musimy pamiętać to fakt, aby hak holowniczy miał nabitą którąś z homologacji (czasami zdarza się, że dany hak ma obydwie homologacje). Jest to szczególnie ważne w przypadku chęci użytkowania haka za granicami naszego kraju. Drugą istotną rzeczą jest tabliczka znamiona przy haku, bowiem to na niej nabita jest homologacja oraz wartości niezbędne do późniejszego zalegalizowania haka.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

W mojej opinii ten przepis jest po prostu nie do końca jasny. Jedna osoba powie, że hak musi spełniać R55 a drugi, że hak ma być klasy (np. A50-X) takiej jak opisano w tym regulaminie - czyli jeżeli jakiś typ nie jest tam opisany to po prostu nie wolno go stosować.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Już tłumaczę w czym rzecz. Mamy wytyczne od organów nas kontrolujących że zgodnie z rozporządzeniem po 1 lipca 2016 r nowe haki zamontowane i udające się na badanie po montażu powinny spełniać nowe przepisy czyli na tabliczce powinna być duża literka "E" a niektóre serwisy montują haki z małą literka "e" w homologacji i twierdzą ze producent zapewnia ze spełniają przepisy. Całą sprawa wynikła z tego iż szanowny Pan Policjant podczas kontroli auta napatoczył się na nowy hak i świeże zaświadczenie z badania i napisał pisemko do urzędu na Szanownego Diagnostę że poświadczył na zaświadczeniu że hak spełnia przepisy a na tabliczce znalazł jednakże mała literkę "e" która jest niezgodna z warunkami technicznymi od 1 lipca 2016 r. I stąd zaczynam dociekać kto ma rację ale wyraźnie czytam w rozporządzeniu że złącza przyczep powinny spełniać reg EKG 55 a tam występuje tylko duża literka "E"

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jedna rzecz to spełnianie wymagań przez samo urządzenie sprzęgające ale jest jeszcze kwestia jego montażu w pojeździe (np. konieczność zapewnienia odpowiedniej przestrzeni).

 

Mnie osobiście wydaje mi się to bardzo dziwne. Data 1 lipca wzięła się tylko z tego, że wtedy ta nowelizacja weszła w życie a nie z zapisu z tego akurat punktu. Po prostu nie rozumiem, dlaczego tutaj występuje data graniczna a w przypadku bagażnika rowerowego i słynnego "światła cofania" ma to dotyczyć wszystkich egzemplarzy jakie są obecnie używane.

 

Teraz pytanie zagadka - co z autami z lat 80 i 90-tych gdzie na rynku są dostępne rozwiązania zgodne z dyrektywą a producentowi nie kalkuluje się robić nowych badań ?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Producent haka holowniczego homologuje je zgodnie z przepisami w danym okresie dla danego typu pojazdu. Powyższy temat tak naprawdę nie istnieje, ponieważ dla starych pojazdów oznaczenia będą stare (chyba że nowa produkcja haka), a dla nowych nowe. Nie ma co dramatyzować i dociekać jakiś dat.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

A co zrobić jak odpadnie tabliczka znamionowa haka. Na okresowym N. Teraz dużo jest naklejanych, które po roku potrafią odlecieć. Skąd wziąć zastępczą?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 2 weeks later...
przynajmniej niektórzy przypomną sobie co oznaczają literki"E", "e

:ok

i również dowiedzą się, dlaczego teraz ma być E a nie e na nowo montowanym haku

 

[ Dodano: 09-12-2017, 18:28 ]

Od producenta haka...

a producent haka, był na tabliczce... 8)

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
  • 1 month later...

Witam

A jak wygląda sytuacja z gniazdem 12 pinowym jest wymóg że musi być zamontowane od daty 1-ej rejestacji bo według

"Poz. 858 ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY I BUDOWNICTWA1)

z dnia 6 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia"

3) w § 7 ust. 8 otrzymuje brzmienie:

„8. Pojazd przystosowany do ciągnięcia przyczepy oraz przyczepa powinny być wyposażone w odpowiednie urządzenia sprzęgające, o których mowa w Regulaminie nr 55 EKG ONZ. Połączenia elektryczne urządzeń sprzęgających powinny być wykonane w sposób zgodny z aktualnym poziomem wiedzy inżynierskiej zapewniający bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Poziom wiedzy jest opisany w normach: PN-ISO 1724, PN-ISO 3731, PN-ISO 3732, PN-ISO 1185.”;

nic bezpośrednio nie pisze po sprawdzeniu norm o gnieździe 12 pinowym a jest tam mowa o gnieździe 7 pinowym.

A na badaniu technicznym diagnosta nie chciał podbić badania na haka bo nie było zamontowane gniazdo 12 pinowe

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No dobrze, a konkretnie to o jaki samochód się rozchodzi i o jakiej masie przyczepę z hamulcem można do niego zapiąć?

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
danielg539
na badaniu technicznym diagnosta nie chciał podbić badania na haka bo nie było zamontowane gniazdo 12 pinowe

Z tego co ja wiem to w motoryzacji funkcjonuje gniazdo 7 i 13 pinowe.

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

VW PASSAT 2010r DMC przyczepy z hamulcem 1300 kg

 

[ Dodano: 11-01-2018, 13:01 ]

Czy jest do tego podstawa prawna "konkretnie" z paragrafem że tak powinno być

Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.