Skocz do zawartości

zmiana PORD


pawelbis

Rekomendowane odpowiedzi

czyli według nowego brzmienia ust 4, gdy zacznie obowiązywać po ogłoszeniu odpowiednim komunikatem nie będziemy fizycznego zatrzymania DR dokonywać - firma nie będzie dzięki temu ubożała na koszcie przesyłek polecanych kierowanych do organu, który DR wydał. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czyli że w przypadku zatrzymania DR będziemy mogli zezwolić na używanie pojazdu do 7 dni? Dobrze rozumiem? Nic nie pisze o diagnoście, ale pisze że przepis stosuje się odpowiednio to chyba nas też dotyczy?

Edytowane przez Demart
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Demart napisał:

Czyli że w przypadku zatrzymania DR będziemy mogli zezwolić na używanie pojazdu do 7 dni? Dobrze rozumiem? Nic nie pisze o diagnoście, ale pisze że przepis stosuje się odpowiednio to chyba nas też dotyczy?

Jeszcze wypunktuj dla jakich okoliczności, w jakim zakresie diagnosta może wystawić siedmiodniowe zezwolenie.

Podpowiem, że najpierw należy zważyć, że zatrzymujemy dowód rejestracyjny, a więc mamy do czynienia z usterkami niebezpiecznymi!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

50 minut temu, Demart napisał:

Czyli że w przypadku zatrzymania DR będziemy mogli zezwolić na używanie pojazdu do 7 dni? 

To po co zatrzymywać dowód, skoro i tak dopuszczasz ten pojazd do ruchu ? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

4. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych. Przepisy ust. 1b i 2 stosuje się odpowiednio.

2. W razie zatrzymania dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej albo funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowej wydaje kierowcy pokwitowanie. Może on zezwolić na używanie pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania w pokwitowaniu. Zezwolenie nie może być wydane w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c, a także w ust. 1a pkt 1 lit. a i c oraz pkt 6.

To po co to cudo?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po to, że oni (służby) oceniają stan pojazdu na chybił trafił, nie mają dostępnych urządzeń, przyrządów jak na skp, i często nawet wiedzy na ten temat. Ty poddając pojazd badaniu masz inna wiedzę.

Chcesz dopuścić pojazd do ruchu daj UP. Służby nie mają możliwości wpisania UP czy UN

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Demart napisał:

ust.2 mówi coś innego.

No cóż, w razie W, obyś dobrze umiał porządnie wytłumaczyć, poprzeć, wykazać, dlaczego zrobiłeś jak zrobiłeś

Tylko pamiętaj, służby nie mają możliwości, dania takiego ograniczenia poruszania się pojazdem, bez zatrzymania DR .

Diagnosta może to zrobić.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Demart napisał:

Ja to rozumiem tylko ust.2 mówi coś innego.

Nie mówi. Słowo odpowiednio ma tu kluczowe znaczenie. Odpowiednio czyli w zakresie czynności wykonywanych na SKP , zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie delegacji ustawowej. Nowa wersja rozporządzenia (2022/2066) wprowadza możliwość ograniczenia możliwości użytkowania pojazdu oraz warunków tego ograniczenia. Przy UN brak takiej możliwości. I jeszcze jedna zasadnicza kwestia. OKRD we wszystkich przypadkach wymienionych w ust. 1 zatrzymuje DR, a SKP nie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zgodnie z ustawą i tak zawsze pojazd który nie zagrażał bezpieczeństwu w ruchu był dopuszczony do poruszania się.

Art. 71. 1. Dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu
wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie
czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.
2. Pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są
zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne.


Więc jeśli pojazd spełnia warunki art.66 to nawet z negatywnym badaniem (pomijając UN, bo wtedy art 66 nie spełnia) mógł i może jeździć po drodze. Nawet biuro ruchu z KSP chyba wydało taką interpretację. Więc ja bym klienta puścił wolno bez podkładania się, czyli bez opisywania że może jeździć ale nie do końca bo coś tam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Rafi90 napisał:

czyli bez opisywania że może jeździć ale nie do końca bo coś tam

Zgodnie z nową terminologią  przy UP diagnosta może określić warunki użytkowania pojazdu. 
Np. przy braku 3/4 z całego oświetlenia gdzie większość usterek (jak nie wszystkie) tu UP diagnosta może wpisać np.  "zakaz poruszania się po zmroku", albo w innym przypadku "zjazd do miejsca zamieszkania"  :) 

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to wiem, ale dojdzie do potrącenia czy wypadku to biegły stwierdzi że pojazd był niewidoczny, a kto dopuścił? No diagnosta , i jeszcze opisał że nie widać ale można jechać. Powinien był przewidzieć i ble ble takie tam. Osobiście dając , daje N i tyle. Już klienta i OKRD głowa jak to rozwiązać podczas kontroli.

Edytowane przez Rafi90
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, Rafi90 napisał:

Ja to wiem, ale dojdzie do potrącenia czy wypadku to biegły stwierdzi że pojazd był niewidoczny, a kto dopuścił? No diagnosta , i jeszcze opisał że nie widać ale można jechać. Powinien był przewidzieć i ble ble takie tam. Osobiście dając , daje N i tyle. Już klienta i OKRD głowa jak to rozwiązać podczas kontroli.

Jak nie zatrzymałeś dowodu bo dałeś UP, nie wpisując żadnych ograniczeń jesteś jeszcze bardziej przegrany. Chyba, że dasz UN i zabierzesz DR, wtedy pojazd nie może się poruszać po drogach i  sprawa czysta. Pozdrawiam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, lokiec3 napisał:

Jak nie zatrzymałeś dowodu bo dałeś UP, nie wpisując żadnych ograniczeń jesteś jeszcze bardziej przegrany.

A niby czemu? Czy pojazd z UP jest dopuszczony do ruchu i spełnia art. 66 PORD?

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, lokiec3 napisał:

nie wpisując żadnych ograniczeń 

A może inaczej ? Dopuszczając pojazd czasowo do ruchu, trzeba wpisać to dopuszczenie. Bez wpisu o jakimkolwiek  dopuszczeniu, jest zakaz poruszania ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja to uznaję tak że UP- negat może jechać jedynie do warsztatu i na ponowne badanie a jak coś rażącego to UN- zakaz dalszej jazdy i laweta. Z tym że właśnie biorąc obecną sytuację dowód zatrzymuje mało kto raczej zazwyczaj jest UP i nastawianie się trochę 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, lokiec3 napisał:

Jak nie zatrzymałeś dowodu bo dałeś UP, nie wpisując żadnych ograniczeń jesteś jeszcze bardziej przegrany.

No chyba sobie żarty robisz...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, michal_k napisał:

spełnia art. 66 PORD?

Ja tam widzę pewną lukę pomiędzy zapisem Art. 66 a UP z rozporządzenia ws. zakresu i sposobu przeprowadzania badań. 
PORD mówi o tym, że: 
 

Cytat

Art. 66. 1. Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:  

1) nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;  ...

Można tutaj zwrócić uwagę na zwrot "NIE ZAGRAŻAŁO" można z tego zrozumieć, że pojazd w ŻADNYM wypadku nie może zagrażać  BRD. 

Natomiast w zakresie i sposobie przeprowadzania BT mamy zapis, że pojazd  który dostaje UP  MOŻE zagrażać BRD, ale nie musi.  Jak dla mnie kluczowe jest tutaj zastosowanie dwóch mających niejednoznaczne brzmienie zwrotów. 
 

Cytat

usterki poważne – usterki mogące zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszać wymagania ochrony środowiska albo inne istotne nieprawidłowości, które dają podstawę do ograniczenia dalszego używania pojazdu oraz określenia warunków tego używania;


W jakim stopniu zagraża BRD pojazd który nie ma adnotacji HAK w DR ? 
bądź pojazd który ma skorodowany, bądź zniszczony nr VIN, brak TZ itp.  ?   
To są kwestie tylko i wyłącznie formalno-prawne.  
Ps. Brak podświetlenia TR, czy brak światła przeciwmgłowego tylnego w okresie letnim również w żaden sposób nie zagraża BRD- a jednak są to UP. 

I jeszcze jeden zapis z UP (który wyrwę ze środka zdania) ale tak jak mówiłem,  UP:

 

Cytat

...które dają podstawę do ograniczenia dalszego używania pojazdu oraz określenia warunków tego używania;...



 
 

Tak dla uzupełnienia mojej wypowiedzi przytoczę jeszcze zapis z rozporządzenia dotyczący UN: 

 

Cytat

usterki niebezpieczne – usterki powodujące bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego lub naruszające wymagania ochrony środowiska, w stopniu uniemożliwiającym używanie pojazdu w ruchu drogowym, które powodują niedopuszczenie do dalszego używania pojazdu.”;

 

I moim zdaniem to właśnie UN powodują niespełnienie  Art. 66 PoRD

Edytowane przez dominik_z
  • Polub 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tylko że ustawa w ogóle nie wspomina o badaniu, jako czymś koniecznym żeby pojazd mógł się poruszać po drodze, więc ciężko się do rodzaju usterki w badaniu technicznym  odwoływać. Oczywiście nasze rozważania są czysto teoretyczne bo raczej każdy po negatywie tak czy siak naprawi auto i będzie się starał o pozytywne BT żeby móc spokojnie jeździć dalej

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak ustawa nie wspomina o badaniu technicznym pojazdu jako czynności obowiązkowej !? 

 

Cytat

Art.  81.  [Rodzaje badań technicznych. Zakres obowiązku. Terminy przeprowadzenia badań]

1. 

 Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego.

To tak jakby powiedzieć, że ustawa nie określa warunków technicznych pojazdów. 
Oczywiście wprost nie określa , bo zgodnie z Art 66. ustęp 5 określa to rozporządzenie:
 

Cytat

5. 

 Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrami właściwym do spraw wewnętrznych oraz Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia, warunki techniczne pojazdów oraz zakres ich niezbędnego wyposażenia.


Mylicie po prostu podstawowe pojęcia. Nieprzedstawienie pojazdu do badania technicznego, to nie to samo co pojazd niedopuszczony do ruchu, bo to, że właściciel pojazdu nie przedstawił do badania w wyznaczonym terminie nie oznacza, że pojazd zagraża BRD- Nie spełnia Art 66.  Dopiero w momencie zakończenia badania z wynikiem N- w przypadku UP pojazd może zagrażać (ale nie musi) BRD, a w przypadku UN pojazd jednoznacznie zagraża BRD (taka jest definicja UN) i w tym pzypadku  pojazd nie spełnia zapisów z Art.66- więc jest niedopuszczony do ruchu.

Więc jeżeli pojazd nie przeszedł badania z wynikiem pozytywnym tylko z z usterkami UP, tzn. że jest dopuszczony do ruchu (spełnia wymagania Art.66 ), właściciel również spełnił swój ustawowy obowiązek z Art 81.  Nie dając ŻADNYCH ograniczeń w przypadku UP stwierdzacie, że pojazd nie zagraża BRD na tyle żeby wyeliminować go z ruchu. 
Jeżeli chcecie nie dopuścić pojazdu do ruchu z Art.66  wystawiajcie badania z UN. wtedy pojazd będzie mógł się poruszać, ale na lawecie. 


Ps.  przejrzyjcie sobie nowy "katalog" usterek i zobaczcie w ilu sytuacjach większość z nas nie stosuje UN, tylko co najwyżej UP 

Edytowane przez dominik_z
  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, dominik_z napisał:

w przypadku UN pojazd jednoznacznie zagraża BRD (taka jest definicja UN) i w tym przypadku  pojazd nie spełnia zapisów z Art.66-

Pojazd nie spełnia wymagań tego artykułu, już w momencie gdy dostanie UD, a mimo to zostaje dopuszczony do ruchu.

 

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 godzin temu, dominik_z napisał:

zobaczcie w ilu sytuacjach większość z nas nie stosuje UN, tylko co najwyżej UP 

Będzie zatrzymanie elektroniczne przez SKP będzie więcej UN. Interpretacje po której usterce pojazd jest  dopuszczony do ruchu zostawmy właścicielowi pojazdu i OKRD. Datę następnego badania  traktuję jak datę ważności DR. Wymyślanie różnego rodzaju głupot typu dojazd do miejsca garażowania, ograniczania prędkości czy zakaz przewozu pasażerów (bo widziałem na własne gały takie zapisy na zaświadczeniach) to proszenie się o kłopoty. Poruszanie się po drogach to wielka niewiadoma. Ne wiemy kiedy zajdzie potrzeba hamować gwałtownie, czy w czasie podróży nie zmieni się pogoda, czy ta z pozoru mała kałuża na jezdni to kałuża czy studzienka bez dekla itd. Kierujący pojazdem niech bierze na swoją klatę konsekwencje poruszania się niesprawnym pojazdem a nie szuka towarzystwa na ławie oskarżonych. Moja interpretacja: badanie kończące się wynikiem N oznacza niesprawny pojazd i nie poruszamy się nim, oraz anuluje datę następnego badania jeżeli było jeszcze ważne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A czy UD ma istotny wpływ na BRD?  bo raczej nie. 
Moim zdaniem nowa tabela usterek i nowe definicje usterek idealnie odzwierciedlają potrzeby dopuszczenia/ niedopuszczenia pojazdu do ruchu drogowego. 

@wojteczek czy przeczytałeś i rozumiesz definicję UP ?  Tam jest napisane, że UP ZAGRAŻAJĄ, czy "MOGĄ ZAGRAŻAĆ"  BRD ? 

 

6 minut temu, wojteczek napisał:

Ne wiemy kiedy zajdzie potrzeba hamować gwałtownie, czy w czasie podróży nie zmieni się pogoda, czy ta z pozoru mała kałuża na jezdni to kałuża czy studzienka bez dekla itd.

No i jak wpływ na to ma brak TZ, lub brak adnotacji HAK ?  przypominam,  że są to UP. 
Jeżeli boisz się, że pojazd będzie musiał gwałtownie hamować po wyjeździe z SKP , a ma uszkodzone przewody hamulcowe, to w 99% jestem pewny, że nie stosujesz usterki " Stan przewodów grozi awarią lub pęknięciem- UN " 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, dominik_z napisał:

No jak ustawa nie wspomina o badaniu technicznym pojazdu jako czynności obowiązkowej !?

Czytaj że zrozumienie proszę Cię... Pojazd jest dopuszczony do ruchu, i nie jest do tego wymagane badanie techniczne. Tyle. Rejestracja, dowód i tablice wystarczą

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.