Skocz do zawartości

Zmiana ilości miejsc w samochodzie ciezarowym


norbert94

Rekomendowane odpowiedzi

Ale tu nie ma żadnych przeszkód przecież w "powrocie " do 5 miejsc. Zapis że producent ma potwierdzić poprawność zamontowania pasów i siedzeń jest przecież już nie aktualny, a jedyne co ma potwierdzić producent albo przedstawiciel to to, że pojazd jest konstrukcyjnie przystosowany.

2 godziny temu, radekd2 napisał:

Ale żaden producent tego nie napisze.

Napisze. Jeszcze kiedy w tamtym roku obowiązywał przepis że producent ma sprawdzić poprawność zamontowania pasów i siedzeń, to seat po zamontowaniu siedzeń i pasów w ASO skierował temat do centrali a oni napisali że sprawdzili poprawność zamontowania pasów i siedzeń. Inni kombinują z jakimiś wymijającymi formułkami, kasując za to po 300-400zł

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem to §9i jest napisany w taki sposób że można różnie interpretować co ma potwierdzić producent. Badania stanu obecnego mogą być zastąpione kwitem który mówi co było 20 lat temu i nikt nie jest w stanie powiedzieć co z tym pojazdem się działo.

§  9i.  62 [Oświadczenie producenta pojazdu podstawowego potwierdzające prawidłowość zamontowania pasów i siedzeń]

 W odniesieniu do pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym pojazdu podstawowego, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.

Co do samego pisma, widziałem podobne dotyczące BMW i powiedziałem klientowi żeby je wystawiający poprawił , lub żeby zrobił opinię rzeczoznawcy potwierdzającą że punkty kotwiczenia są fabryczne. Dostaję pismo co było kilkanaście lat temu a ja chcę wiedzieć czy są fabryczne na dzień dokonywania zmian,  z takim dokumentem odmawiam mu wykonania badania. Kolejna sprawa to pismo nie potwierdzało ( to wklejone wyżej też nie wspomina o tym) że firma X może wypowiadać się w imieniu producenta. Klient był zdenerwowany i pojechał szukać bardziej przychylnego diagnosty.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 8.11.2023 o 19:06, wojteczek napisał:

Klient był zdenerwowany i pojechał szukać bardziej przychylnego diagnosty.

Z drugiej strony co robi inspektor TDT:

1. Potwierdza u producenta lub w homologacji (oni teraz mają bazę) czy pojazd był fabrycznie przystosowany) - sprawdzają sami to co oświadcza producent w §  9j

2. Sprawdza czy nowe pasy zamontowano w fabrycznych punktach kotwiczenia - uważam, że równie dobrze jak nie lepiej może to zrobić diagnosta do tego może zrobić zdjęcia wszywek na pasach dokumentując zastosowanie nowych pasów. 

3. Wystawia poświadczenie

Ja uważam, że w tym zakresie diagności mają większe doświadczenie i możliwości niż inspektor TDT.

Kto się nie czuje na siłach może skorzystać z opinii rzeczoznawcy. 

Co robi diagnosta:

1. Sprawdza oświadczenie producenta zgodnie z §  9j

2. Sprawdza czy nowe pasy zamontowano w fabrycznych punktach kotwiczenia  dokumentując zastosowanie nowych pasów. 

3. Wystawia dokument zmian ze zdjęciami zmian.

Temat prosty łatwy i oczywisty. 

  • Polub 1
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Diagnosta może i ma doświadczenie ale widać minister mu nie bardzo ufa albo producenci pojazdów maja jakiś interes aby ograniczyć te zmiany.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć.

Czytam i czytam i mam już mętlik w głowie jak powinno wyglądać oświadczenie od producenta odnośnie potwierdzenia montażu pasów.

Posiadam Volvo v60 z homologacją ciężarową  i rejestracją na 4os. Chciałbym teraz zarejestrować je na osobowy z 5 miejscami. W aucie od nowości były wszystkie 5 pasów (jedynie środkowy tylny był przełożony za kanapę aby był jakby niedostępny). Od Volvo Polska otrzymałem takie oświadczenie lecz babka na informacji w WK była mało rozgarnięta i powiedziała, że nie jest ono odpowiednie, kończyła swoją prace i nic się nie dowiedziałem...

Więc czy wystarczy takie oświadczenie i faktura za dokonanie zmian konstrukcyjnych przez uprawnioną firmę oraz potwierdzenie tego przez diagnostę na badaniu?

 

oświadczenie volvo.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pani w WK nie miała pojęcia z czym ma do czynienia, dlatego Cię spławiła. Oświadczenie jest potrzebne do badania po zmianach i zawiera wszystko co powinno, a nawet więcej (odniesienie do pierwotnej homologacji). Do tego faktura lub oświadczenie warsztatu.


 

Tu masz dane pierwotne (z pierwszego etapu homologacji), z jakimi pojazd opuścił fabrykę.

image.thumb.png.e82465a2a85577026e7db9a9b0585485.png

Edytowane przez aboz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@aboz, dziekuje Ci bardzo za odpowiedź.

Mam jeszcze pytanie do Rafi90, który napisał wyżej:

"Zapis że producent ma potwierdzić poprawność zamontowania pasów i siedzeń jest przecież już nie aktualny, a jedyne co ma potwierdzić producent albo przedstawiciel to to, że pojazd jest konstrukcyjnie przystosowany."

W dniu 8.11.2023 o 18:37, Rafi90 napisał:

Zapis że producent ma potwierdzić poprawność zamontowania pasów i siedzeń jest przecież już nie aktualny, a jedyne co ma potwierdzić producent albo przedstawiciel to to, że pojazd jest konstrukcyjnie przystosowany.

 

 

Jest jakiś paragraf, w którym jest mowa o tym, że dany przepis jest nieaktualny? A wystarczy tylko moje oświadczenie.

Będąc w wydziale komunikacji chciałbym mieć wydrukowaną ustawę/dokument aby się do niej odnieść. Bo na słowo na pewno mi nie uwierzą i nie będą chcieli sprawdzić 😛 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, aboz napisał:

zawiera wszystko co powinno, a nawet więcej (odniesienie do pierwotnej homologacji).

A ja twierdzę że nic nie zawiera. Nie interesuje mnie co było 10 tat temu tylko co jest dziś. ktoś przerobił ten samochód na ciężarowy i kto wie czy  punkty kotwiczenia nie zostały usunięte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, wojteczek napisał:

ktoś przerobił ten samochód na ciężarowy i kto wie czy  punkty kotwiczenia nie zostały usunięte.

Spełnia wymagania par. 9i

Cytat

§ 9i. W odniesieniu do pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym pojazdu podstawowego, badanie wykonane przez jednostkę uprawnioną albo Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego, o którym mowa w § 9a, § 9b, § 9d, § 9f, § 9g i § 9j, może być zastąpione oświadczeniem producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie.

W tym piśmie jest wszystko, co wymaga przepis.

  • Piwo 1
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

32 minuty temu, aboz napisał:

W tym piśmie jest wszystko, co wymaga przepis.

Tak jak Aboz napisał, według przepisu 9i spełnia. Tam nie ma wskazane czy to ma dotyczyć dnia obecnego czy 5 lat temu, czy jak wychodził z fabryki.

W piśmie napisali że ma konstrukcyjne przeznaczenie - niech będzie że 10 lat temu gdy opuszczał fabrykę, diagnosta teraz sprawdził i nadal to ma. 

Edytowane przez Solaris
  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, aboz napisał:

producenta pojazdu podstawowego lub jego upoważnionego przedstawiciela potwierdzającym konstrukcyjne do tego przeznaczenie

Konstrukcyjne przeznaczenie do czego? Przedstawiciel oświadcza że  pojazd był przystosowany czy że jest przystosowany fabrycznie do montażu foteli i pasów dla 5 osób. Czy może producent ma potwierdzić na dzień dokonywania zmian konstrukcyjne przeznaczenie do przewozu 5 osób (znaczy fotele, pasy i montaż zgodny że specyfikacją). Tylko co w przypadku jak pojazd jest z epoki kiedy nie było isofixsów i rozporządzeń o których mowa w §9f pkt1 i 2.

Kolejna sprawa mamy tu na forum wpisy o doświadczeniu diagnostów, wiedzy itd.  a prawda jest taka że w wieku przypadkach to diagnosta nie jest w stanie zobaczyć tych punktów kotwiczenia bo zasłaniają je inne elementy, czy stwierdzić że zamontowane fotele to jest to co montował producent, czy może adaptacja z czegoś innego. Nie znamy wszystkich marek i modeli, i nie piszę tego żeby kogoś urazić. 

 

 

 

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak mnie wkurzają takie wpisy nieuków i lamusów jak wojteczek. Nie zna się nie umie i będzie przekonywał innych, że nie można. Na miejscu właściciela SKP w której pracuje wojteczej wyrzuciłbym go na zbitą twarz. 

  • Nie lubię 3
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@markes30 przyhamuj nieco, to że ktoś ma inne spojrzenie na daną, dość sporną kwestię nie upoważnia Cię do takich aluzji. Sam zawsze pisałeś, że należy wyjaśniać sprawy między diagnostami i nie mieszać innych do tego, oj nieładnie kolego. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podaj adres to zobaczymy kto będzie miał zbita twarz. Rozmawiamy bez obrażania się a jeżeli nie potrafisz to znaczy że jesteś upośledzony intelektualnie nieuku. Nie przekonuję nikogo do niczego, stwierdzam jedynie że przepis nie jest jednoznaczny.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, wojteczek napisał:

Konstrukcyjne przeznaczenie do czego?

 

4 godziny temu, aboz napisał:

W odniesieniu do pojazdów, w których wykonano mocowania siedzeń i pasów bezpieczeństwa w procesie produkcyjnym pojazdu podstawowego

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, markes30 napisał:

Jak mnie wkurzają takie wpisy nieuków i lamusów jak wojteczek.

Ale wiesz, że wiele WK interpretuje ten przepis tak jak napisał @wojteczek.
I jest to po konsultacji z działem prawnym.

Przypomnę jeszcze raz:

Dlatego ma być informacja, że jest konstrukcyjnie przystosowany po dokonaniu zmian.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, wojteczek napisał:

oświadcza że  pojazd był przystosowany czy że jest przystosowany fabrycznie do montażu foteli i pasów

co tu jest nie jasne? producent sprawdza czy mocowania były wykonane

18 godzin temu, aboz napisał:

w procesie produkcyjnym pojazdu podstawowego 

i potwierdza że dalej spełnia

18 godzin temu, aboz napisał:

konstrukcyjne do tego przeznaczenie

a diagnosta to sprawdza i ocenia czy zgodne z WT robiąc ZK podpisując się pod badaniem

PS

te "standardy parlamentarne"  na forum nie są potrzebne - nie warto przenosić przykładu z góry 

Edytowane przez nesiasps
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

19 godzin temu, albatros_rr napisał:

 

Jest jakiś paragraf, w którym jest mowa o tym, że dany przepis jest nieaktualny? A wystarczy tylko moje oświadczenie.

 

Tak. Najnowsza aktualizacja rozporządzenia o warunkach technicznych. Wszystko pisze czarno na białym.

  • Piwo 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 10.11.2023 o 10:32, markes30 napisał:

Z drugiej strony co robi inspektor TDT:

1. Potwierdza u producenta lub w homologacji (oni teraz mają bazę) czy pojazd był fabrycznie przystosowany) - sprawdzają sami to co oświadcza producent w §  9j

2. Sprawdza czy nowe pasy zamontowano w fabrycznych punktach kotwiczenia - uważam, że równie dobrze jak nie lepiej może to zrobić diagnosta do tego może zrobić zdjęcia wszywek na pasach dokumentując zastosowanie nowych pasów. 

3. Wystawia poświadczenie

Ja uważam, że w tym zakresie diagności mają większe doświadczenie i możliwości niż inspektor TDT.

Kto się nie czuje na siłach może skorzystać z opinii rzeczoznawcy. 

Co robi diagnosta:

1. Sprawdza oświadczenie producenta zgodnie z §  9j

2. Sprawdza czy nowe pasy zamontowano w fabrycznych punktach kotwiczenia  dokumentując zastosowanie nowych pasów. 

3. Wystawia dokument zmian ze zdjęciami zmian.

Temat prosty łatwy i oczywisty. 

Warto by tu spojrzeć na stronę TDT co robią: https://www.tdt.gov.pl/zalatw-sprawe/stacje-kontroli-pojazdow/potwierdzenie-mocowan-siedzen-i-pasow-bezpieczenstwa/

Nie jest to takie proste.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

22 minuty temu, Pawel07 napisał:

Nie jest to takie proste.

No nie jest bo wstawiasz link z objaśnieniami w których brakuje §9i to że TDT nie uaktualnił strony nie zwalnia z podawania aktualnych przepisów. 

:wink:

Edytowane przez cezary
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

18 minut temu, cezary napisał:

No nie jest bo wstawiasz link z objaśnieniami w których brakuje §9i 

:wink:

§  9i.  warunków dotyczy oświadczenia wystawionego przez producenta, więc paragraf ten nie żadnego związku z TDT. Umieściłem link, aby rozwiać wątpliwości co robi pracownik TDT oceniając zmiany dokonane w pojeździe.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prościej i szybciej będzie zapytać kogo skaże  sąd gdy diagnosta na podstawie potwierdzenia o stanie pojazdu z przed dziesięciu lat klepnie zmiany a w wypadku Kowalski wyrżnie łbem w szybę i dostanie poprawkę w paszczę "jaśkiem" bo mu miękka gumowa śrubka klasy 3,6 nie wytrzymała? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.