Skocz do zawartości

Nowe rozporzadzenie Dz.U pozycja 2066 zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu badań technicznych


Kryczynski A

Rekomendowane odpowiedzi

2 minuty temu, adam1501 napisał:

Ty masz zrobić tym co masz procedurę

na 8  3 x negatywny (benzyna)  bo urządzenie nie potrafi się poprawnie skomunikować - temu mam ufać ?  diesel to już całkowicie bez sensu  - czujników nie widzi  - to ma być wykładnia do wyniku badania? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, nesiasps napisał:

temu mam ufać ?

Działasz na korzyść klienta.

1 minutę temu, nesiasps napisał:

to ma być wykładnia do wyniku badania? 

To ma być wykonanie czynności a ze względu na to, że urządzenie może przekłamywać nie ładujesz sagana. Ty masz wykonane czynności, nie masz podstaw sądzić, że jest źle (kontrolka nie świeci, "rura czysta") i nikt Ci głowy nie urwie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Paprock napisał:

Swoje powiedziałem. Dla mnie analiza i odczyt to nie są działania tożsame. Z resztą sam "przykład z dzisiaj" podałeś więc coś na rzeczy leży, że te pomiary nie są tożsama, a raczej uzupełniają się wzajemnie.

W poprzednim 'zakresie' było rozpisane w jakich okolicznościach można od pomiaru z rury odstąpić. Było lecz się skończyło.

Dobrze, ale dalej nie odpowiedziałeś na pytanie kogo ma dotyczyć punkt 2. W dziale IV faktycznie znikł zapis o możliwości odstąpienia, ale nie ma to znaczenia, gdyż pkt 2 w ogóle się do tego działu nie odnosi. W starej wersji tego zapisu było odniesienie do dz. IV więc taka informacja się musiała i w opisie pojawić, natomiast w obecnej treści cały sposób jest zawarty w tabelce (silnik na biegu jałowym, równowaga cieplna) więc już nie ma takiej konieczności. Jeżeli odstępujemy od badania analizatorem dział IV załącznika nas nie dotyczy.

Zgodzę się z tobą, że tak być nie powinno, być może nawet minister miał zamiar taki aby robić i analizę i OBD, powiem więcej, sam będę robił raczej obie czynności, jednak zapis w rozporządzeniu literalnie mówi coś innego i jeżeli ktoś ma taką chęć może w pewnych sytuacjach odstąpić od badania analizatorem.

Uprzedzając. Nie można też mówić o tym, że ktoś zapomniał usunąć informacji o możliwości odstąpienia od analizy, gdyż całość 8.2.1.2 została przeredagowana łącznie z procedurą odstąpienia od analizy, więc jest to działanie celowe.

Edytowane przez Jasiu24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, Jasiu24 napisał:

Jeżeli odstępujemy od badania analizatorem dział IV załącznika nas nie dotyczy.

Dotyczy, dotyczy, bo tam też jest o OBD.

Wracając do punktu drugiego, to w starym zakresie pod 8.2.1.2. była ta sama treśc, co z dzisiejszego punktu drugiego. I tak samo jak dzisiaj zostało przekierowenie do szczegółów załacznika czwartego, z tym, że załacznik czawrty uznawał odczyt OBD za wiarygodny i pozwalał odstąpic od pomiaru z rury. Dzisiaj jest prawie taka samo, a jak wiadomo "prawie" robi różnicę. Dzisaj mam odpowiedzieć na cztery pytania spod 8.2.1.2. zawartych pod literkami a), b), c), d). Proste pytanie, jak mam to zrobić czegoś nie robiąc? Żeby problem zobrazować posłużę się zmatowiałymi kloszami przednich reflektorów. Wiadomo, lampa zespolona wespół z długimi i teraz tak: za mat na kloszach najczęściej pada "brak wyraźnej granicy światła i cienia", ale czy ta usterka zezwala na odstąpienia od pomiaru światłości długich? Czy odczyt OBD jest jednoznaczny z tym, co zawiera się pod 8.2.1.2. b) i odwrotnie, czy literka d) wypełnia b)? A może i organoleptyki z kompletnością i szczelnością wydechu nie robić skoro czytnik taki święty. Powtarzam; to jest tylko moje zdanie. A w tej robocie każdy po swojemu rzeźbi i każdy robi to dobrze. No tym poprzestanę. Nie ma sensu męczyć buły dalej.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do kodów usterek a,b,c,d to podchodzisz do nich tylko gdy mają zastosowanie przy wykonywanym badaniu. Co gdy na przykład wykonujesz badanie pojazdu z normą euro2. Jest to norma do euro5 - jest, więc gdybyś chciał wykonać zgodnie z pkt1 tak jak to przedstawiasz, to powinieneś wykonać OBD i analizę. Tylko, że ten pojazd nie musi posiadać gniazda OBD, więc co? Dajesz N, za usterkę d)? No oczywiście, że nie. Wykonujesz jedynie analizę spalin zgodnie z działem IV, a usterka d) w ogóle nie ma zastosowania. I odwrotnie 

Edytowane przez Jasiu24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O starych gratach już było. A rozprawka toczy się o punkt drugi trącający o samochody z normami EURO 5/V i 6/VI.

Biorąc na tapetę stary zakres, nowy zakres, dyrektywę i uzasadnienie, to dla mnie sprawa wygląda tak (mniej więcej); w państwach członkowskich domyślną walutą jest €* ale po równoważnym kursie można posłużyć się i $**, tylko uwaga bo obie waluty należy sprawdzić, jedną organoleptycznie a drugą skanerem.

* - pomiar z rury

** - odczyt z testera

Poza tym nie pierwszy i nie ostatni zamotany przepis. Ja go tak kapuję, ktoś może pojmować inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie. W pkt 1 nie ma zapisu mówiącego tylko o normie 5 i 6 tylko jest podział na pojazdy do klas emisji 5, V (czyli od euro 1 do 5) i od norm 6 i VI (czyli od 6 ze wszystkimi późniejszymi zmianami), więc pkt 1 i 2 musimy czytać łącznie, a nawet więcej pkt 1,2,3

Pełna zgoda. Chcieli dobrze, wyszło jak zwykle :D 

Edytowane przez Jasiu24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale miesza punkt drugi! 

Coś mi się zdaję, że tak to powinno wyglądać:

1. W odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V:

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie ze sposobem określonym w dziale IV załącznika i odczyt zapisów systemu OBD.

2. W odniesieniu do pojazdów od klas emisji Euro 6 i Euro VI:

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie ze sposobem określonym w dziale IV załącznika i odczyt zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta.

2. Pomiar z użyciem analizatora spalin, a w przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe układy diagnostyczne (OBD), zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić przez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania.

3. Pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika. Pomiary nie mają zastosowania do silników dwusuwowych.

A to jest wycinek z projektu: :zzz:

image.png.ebeead258193e63663bdb7c60adc6c0f.png

 

:evil::evil::evil:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już gdybamy, to ja bym zrobił najlepiej po datach: 

- do 2002 roku sama analiza (wiem, że OBD w UE od 2001, ale w Polsce implementacja od 2002) dz IV, 

- od 2002 do 2013 OBD plus analiza zgodnie z dz IV.

- od 2014 OBD zgodnie zaleceniami producenta i analiza dz IV

do tego wyłączenia dla dwusuwów i ewentualna informacja o możliwości odstąpienia od badania analizatorem

Prosto, jasno i czytelnie, bez zbędnego zastanawiania się. Ale to tylko moje pobożne życzenia :)

Niestety mamy co mamy. Jak już wielokrotnie pisałem, zapis zapisem, a życie jakie jest takie jest. Od interpretacji i tak jest nadzór, niech się martwią. Dlatego jak napisałem wyżej ja robię to i to (jeżeli jest taka możliwość), za to na pewno po łapkach nie dostanę :D 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 28.10.2022 o 10:03, DARIO64 napisał:

Artykuł jest z 2014 roku. pkt. 4 został dawno uchylony. Aktualna ustawa posiada punkt:
 

Cytat

2. Czasowej rejestracji dokonuje się:
2) na wniosek właściciela pojazdu - w celu umożliwienia:
c) przejazdu pojazdu związanego z koniecznością dokonania jego badania technicznego lub naprawy.

Nie ma mocy prawnej, żeby wykonywać badanie na podstawie zaświadczenia z OBT. 

W ustawie mamy zapis:

Cytat

 

– pokwitowaniu, o którym mowa w art. 132 ust. 2 ustawy, łącznie z danymi i informacjami, o których mowa w

art. 80b ust. 1 pkt 1 i 13 ustawy,

-art. 132 ust. 2 W razie zatrzymania dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) policjant, funkcjonariusz Straży Granicznej albo funkcjonariusz Służby Celno-Skarbowe wydaje kierowcy pokwitowanie. Może on zezwolić na używanie pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania w pokwitowaniu. Zezwolenie nie może być wydane w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c, a także w ust. 1a pkt 1 lit. a i c oraz pkt 6.


 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 godzin temu, Dzeriusz napisał:

Artykuł jest z 2014 roku. pkt. 4 został dawno uchylony. Aktualna ustawa posiada punkt:

Pojaśnij horyzonty o jakim "pkt. 4" piszesz?

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

A tak a propos ma ktoś dostęp do aktualność z Patronatu i z Izby?

https://www.patronat.pl/11332,pl,Informacja-techniczna-dotyczaca-zmian-do-rozporzadzenia-w-sprawie-zakresu-i-sposobu-przeprowadzania-badan-technicznych-pojazdow.html

https://piskp.pl/

Tylko nie mówcie, że kopiowanie, cytowania zakazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po rozmowie tel.  z nadzorem  ,badanie po zatrzymaniu dr.przez diagnostę tylko na PC. o szczegóły nie pytałem O.o

Edytowane przez rurek777
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Też już wiem, jaka firma szkoli, że w takiej sytuacji niezbędne jest pozwolenie czasowe.

Argument jaki przedstawiają jest taki, że w przepisach jest ściśle określony wzór pokwitowania. Dlatego zaświadczenie nie może stać się pokwitowaniem. 

Zaznaczam, że to ich argument a nie mój😀

Widać, że każdy będzie robił jak nakazuje nadzór w jego części Polski

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

8 minut temu, Solaris napisał:

Argument jaki przedstawiają jest taki, że w przepisach jest ściśle określony wzór pokwitowania.

Wzór dotyczy pokwitowań wydanych na podstawie rozporządzenia w sprawie kontroli ruchu drogowego. Ono nie dotyczy SKP. A nie stanowi wzoru ogólnego, bo żaden przepis PORD o takim wzorze nie mówi. Reasumując, pokwitowanie wydane przez OKRD ma być zgodne z wzorem określonym rozporządzeniem w sprawie kontroli ruchu drogowego, a pokwitowanie wydane przez SKP ma być zgodne z wzorem zaświadczenia określonego w rozporządzeniu w sprawie badań.

  • Super 1
  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, rurek777 napisał:

o szczegóły nie pytałem

To trzeba było pytać - czy aby diagnosta stosując art. 132 PORD odpowiednio nie wydaje pokwitowania w postaci zaświadczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, Dzeriusz napisał:

pkt. 4 został dawno uchylony.

Nie prawda. Pkt 4 uległ modyfikacji , a to jest  aktualne brzmienie  z "Warszawa, dnia 11 maja 2022 r.
Poz. 988
OBWIESZCZENIE
MARSZAŁKA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ"

4. W przypadku określonym w ust. 1 pkt 1 oraz w przypadku stwierdzenia zniszczenia dowodu rejestracyjnego (pozwo-lenia czasowego) w stopniu powodującym jego nieczytelność lub uzasadnionego podejrzenia podrobienia lub przerobienia dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego), dowód rejestracyjny (pozwolenie czasowe) zatrzyma również jednostka upoważniona do przeprowadzania badań technicznych. Zatrzymany dokument przesyłany jest niezwłocznie organowi, który go wydał. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z innej beczki. Zauważyliście, że usunięto z identyfikacji usterkę o nielegalizowanej tablicy rejestracyjnej. Niby sprawdzenie prawidłowość oznaczeń i stan tablic wchodzi w skład identyfikacji zgodnie z opisem, ale brak naklejki legalizacyjnej jak widać nie jest już usterką 🤨

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 2.11.2022 o 18:39, aboz napisał:

 

W dniu 2.11.2022 o 13:56, sm napisał:

2.Wysokoprężne -kiedy dymomierz,

Do Euro 3 włącznie (pojazdy do 3,5 t.) i wszystkie powyżej 3,5 t.

W dniu 2.11.2022 o 13:56, sm napisał:

kiedy dymomierz + OBD

Od Euro 4 w górę.

Pamiętajcie, że Euro z cyfrą arabską (3, 4, 5 itd.) to samochody do 3,5 t DMC, a z cyfrą rzymską (III, IV, V itd.) to powyżej 3,5 t.

Czyli jak dobrze czytam nowe Rozporządzenie i Twoją analizę, to do samochodów ciężarowych, powyżej 3,5 T (Euro III, IV, V itd.), nie podłączamy OBD, a tylko sprawdzamy zadymienie dymomierzem?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.