Skocz do zawartości

Nowe rozporzadzenie Dz.U pozycja 2066 zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu badań technicznych


Kryczynski A

Rekomendowane odpowiedzi

12 minut temu, hobbystapol napisał:

Kolejne podejście do ustawy :

Tyle że to jest inny projekt, nie związany z nadzorem nad badaniami technicznymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie. Równolegle idą dwa projekty zmian PORD. Ten nasz ma numer druku 2540. A tamten dotyczy innych kwestii i jak widać jest już po drugim czytaniu a ten nasz ciągle w pierwszym czytaniu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, nesiasps napisał:

Czy na takim jak to forum zdarzają się pracownicy TDT lub  ITS, może ktoś z MI

Jeśli są to niech się ujawnią - nawrzucam im :mrgreen:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Rubel napisał:

A ja mam takie pytanie jak teraz podchodzicie do tematu brak adnotacji "HAK" w dowodzie rejestracyjnym ?

A normalnie, czyli tak:

  6.1.10. e) Brak adnotacji „HAK” w dowodzie rejestracyjnym. - UP

:wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 minuty temu, Rubel napisał:

jak teraz podchodzicie do tematu brak adnotacji "HAK" w dowodzie rejestracyjnym ?

A co się zmieniło?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

46 minut temu, DARIO64 napisał:

Tyle że to jest inny projekt

Faktycznie niefart  pomyłka. Nasz odesłali z powrotem do podkomisji.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Rubel napisał:

 jak teraz podchodzicie do tematu brak adnotacji "HAK" w dowodzie rejestracyjnym ?

Ja od zawsze podchodzę tak że jak biorę do ręki DR to sprawdzam wszystkie adnotacje, jeśli hak jest a w DR nie ma to odsyłam klienta do WK i tyle. Nie chce mi się robić całego BT tylko po to żeby za adnotacje dać N

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, cezary napisał:

A normalnie, czyli tak:

  6.1.10. e) Brak adnotacji „HAK” w dowodzie rejestracyjnym. - UP

:wink:

Dzieki kolego gdzies mi to umklo ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To ja takie coś do wątku OBD dorzucę. Wiadomo, że polski język łatwy nie jest, a już przerobiony przez urzędników najwyższego szczebla... Nie zapominając o technikach, że przepisy mają być łatwe, proste i przyjemne. :lol:

BENZYNA 'ZAKRES':

1. W odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V:

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie ze sposobem określonym w dziale IV załącznika i odczyt zapisów systemu OBD.

W odniesieniu do pojazdów od klas emisji Euro 6 i Euro VI:

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie ze sposobem określonym w dziale IV załącznika i odczyt zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta.

2. Pomiar z użyciem analizatora spalin, a w przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe układy diagnostyczne (OBD), zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić przez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania.

3. Pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika.

Pomiary nie mają zastosowania do silników dwusuwowych.

BENZYNA 'DYREKTYWA':

— W odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V:

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie z wymogami1 lub odczyt zapisów systemu OBD. Badanie emisji z rury wydechowej jest domyślą metodą stosowaną przy ocenie emisji spalin. W oparciu o ocenę równoważności oraz z uwzględnieniem odnośnych przepisów dotyczących homologacji typu, państwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie odczytów zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami.

— W odniesieniu do pojazdów od klas emisji Euro 6 i Euro VI:

pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie z wymogami1 lub odczyt zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami.

Pomiary nie mają zastosowania do silników dwusuwowych.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

DIESEL 'ZAKRES':

1. Zadymienie:

Pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych dokonuje się zgodnie ze szczegółowym sposobem określonym w dziale IV załącznika.

2. Ocena układów ograniczających emisję za pomocą odczytu OBD

W odniesieniu do pojazdów o poziomie emisji Euro 4, 5 i Euro 6 odczyt zapisów systemu OBD.

DIESEL 'DYREKTYWA':

— W odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V:

zadymienie spalin mierzy się podczas swobodnego przyspieszania (bez obciążenia, od obrotów biegu jałowego do prędkości maksymalnej) z dźwignią zmiany biegów w położeniu neutralnym i z włączonym sprzęgłem lub odczyt zapisów systemu OBD. Badanie emisji z rury wydechowej jest domyślą metodą stosowaną przy ocenie emisji spalin. W oparciu o ocenę równoważności państwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie odczytów zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami.

— W odniesieniu do pojazdów od klas emisji Euro 6 i Euro VÌ:

zadymienie spalin mierzy się podczas swobodnego przyspieszania (bez obciążenia, od obrotów biegu jałowego do prędkości maksymalnej) z dźwignią zmiany biegów w położeniu neutralnym i z włączonym sprzęgłem lub odczyt zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami.

 

Dla mnie sprawa wydaje się prosta. Nie widzę możliwości odstąpienia od OBD, jak również nie widzę możliwości odstąpienia od klasycznej analizy/zadymienia. Pomijam stare graty tak samo jak dwusuwy, o których wyżej. Z analizy obu aktów wynika, że mam zrobić pomiar z rury i info z testera diagnostycznego odczytać. Oba akty wspominają o zaleceniach producenta. No 'sory gregory', ale do takich tajemnic dostępu nie mam. Należy zwrócić uwagę, że DIESEL podzielony jest na dwa etapy. Jeden to samo zadymienia, a drugi to OBD dla wiadomych norm, bo o starych gratach już wspominałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to mam pytanie. Jakich samochodów dotyczy w/g Ciebie pkt. 2 (o możliwości zastąpienia analizy wynikiem OBD)? Bo 3, to wiadomo wszystkie do 1995.

W/g mnie 2 dotyczy wszystkich benzyniaków zarejestrowanych po 2001 roku czyli od Euro3 do teraz (wymóg posiadania OBD),

Edytowane przez Jasiu24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja nigdzie nie widzę możliwości "zastąpienia". Punkt drugi mówi wyraźnie, że zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić przez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania.

- dysponujesz zaleceniami producenta, masz jakieś wytyczne, czy tylko ograniczysz się do kontrolki MIL?

Tak było ale się zmieniło:

5. Dla pojazdów silnikowych wyposażonych w pokładowe systemy diagnostyczne do kontroli emisji zanieczyszczeń gazowych OBDII/EOBD konieczne jest sprawdzenie, czy w badanym pojeździe prawidłowo działa kontrolka MIL, wszystkie procedury (monitory) diagnostyczne są wykonane oraz czy nie występują zarejestrowane kody usterek. Jeżeli wynik jest pozytywny, możliwe jest odstąpienie od wykonania pomiarów wieloskładnikowym analizatorem spalin. Przy negatywnym wyniku dopuszczalne jest wykonanie testu czujników tlenu za pomocą czytnika OBDII/EOBD lub wykonanie tradycyjnego pomiaru zanieczyszczeń gazowych wieloskładnikowym analizatorem spalin i ich wynik uznać za wiążący.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Akurat w pkt2. jest mowa jedynie o zaleceniach dotyczących kondycjonowania, czyli w naszym przypadku osiągnięcie równowagi cieplnej silnika, a nie samego odczytu tak jak przy euro6 w pkt 1

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

36 minut temu, Paprock napisał:

Ja nigdzie nie widzę możliwości

Pracowałem długo w autoryzowanych stacjach i tam w trakcie przeglądów eksploatacyjnych sprawdzało się działanie EOBD na biegu jałowym silnik nagrzany i kontrola usterek obecnych, przerywanych i oczekujących. Tyle było wymagań producenta i jego zaleceń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może uzasadnienia do projektu poszerzą horyzonty. Powodzenia.

 

W załączniku nr 1 do rozporządzenia wprowadzono również następujące zmiany:

1) w dziale I w tabeli:

a) w pkt 8.2. dokonano zmian redakcyjno-językowych doprecyzowujących brzmienie rozporządzenia „Urządzenia kontrolne emisji spalin” zastąpiono „urządzeniami do redukcji emisji spalin”,

b) w pkt 8.2.2. w lit. b dodano usterkę, dla pojazdów spełniających poziom emisji Euro 5 lub Euro 6. W ramach tego punktu oceniana jest właściwa kompletacja układu wydechowego polegająca na weryfikacji czy pojazd jest wyposażony w sprawne urządzenie do redukcji emisji spalin. Usterka wiąże się z dodanym w § 14 ust. 1 pkt 3 w dziale IV, w którym określono wartość graniczną, której przekroczenie wskazuje na niesprawne lub usunięte urządzenie do redukcji emisji spalin;

2) w dziale IV Szczegółowy sposób pomiaru emisji zanieczyszczeń gazowych oraz zadymienia spalin podczas przeprowadzania badania technicznego pojazdu :

a) w § 2 pkt 7 wykreślono 75 cm głębokość zanurzenia sondy poboru spalin dla silników dwusuwowych, ponieważ obecnie nie spotyka się rozwiązań, w których w układzie poboru spalin nie jest zastosowany filtr spalin,

b) w § 2 dodano pkt 8, który doprecyzowuje, że pomiar zawartości tlenku węgla (CO) wykonuje się w temperaturze otoczenia większej niż 0° C,

c) w § 3 uchylono ust. 2 i 3, ponieważ obecnie obowiązujący ust. 4 precyzuje kiedy i jak mamy wykonać pomiar, w warunkach ustalonych po ustabilizowaniu się prędkości biegu jałowego i wskazań miernika tlenku węgla (CO) i jest to całkowicie wystarczające,

d) w § 3 zmieniono brzmienie ust. 5, ponieważ dla pojazdów wyposażonych w silnik o zapłonie iskrowym wystarczające jest dokonywanie pomiaru w dwudrożnych układach wylotowych w jednym wylocie. Rozrzut pomiarów w obu wylotach, jak wskazują badania, zwykle jest pomijalny,

e) w § 7 ust. 1 usunięto „z zaleceniami producenta” oraz uchylono ust. 2. Obecnie nie występują problemy z utrzymaniem i regulacją prędkości obrotowej biegu jałowego w silnikach gaźnikowych;

f) przez uchylenie dwóch ostatnich zdań z § 7 ust. 5 wprowadzono obowiązek badania pojazdów wyposażonych w układy OBD, zarówno emisji zanieczyszczeń gazowych układu wydechowego, jak również układów OBD niezależnie. Badania pokazują, że wyniki negatywne uzyskiwane z OBD i analizatora najczęściej nie pokrywają się, co prowadzi do wniosku, że nie jest to dublowanie czynności a rozdzielne badanie mogące wskazać usterkę w układach odpowiedzialnych za redukcję emisji zanieczyszczeń gazowych,

g) zgodnie z projektowanym § 7 ust. 6 dla układów wielopaliwowych pomiar z rury wydechowej jest wykonywany dla obu paliw z tym, że dla gazu przedmiotem oceny jest tylko zawartość tlenku węgla (CO) w spalinach. Ponieważ współczynnik nadmiaru powietrza (lambda) zależy od rodzaju paliwa, analizator nieposiadający opcji zmiany rodzaju paliwa podaje wynik pomiaru obarczony błędem dla pojazdów zasilanych gazem,

h) nowelizacja brzmienia § 11 pkt 1 polega na usunięciu tekstu dotyczącego szczelnego przedłużania odcinkiem prostoliniowym krzywoliniowego końca układu wydechowego. W tym przypadku poza zachowaniem szczelności nie mniej ważne jest dokładne odwzorowanie średnicy układu wydechowego, które w warunkach stacji kontroli pojazdów jest nierealne. Wielokrotnie większy błąd pomiaru będzie generować przedłużanie, jeżeli nie zachowana zostanie wartość średnicy rury wydechowej, od błędu wynikającego z krzywoliniowości układu wydechowego,

i) zmiana brzmienia § 11 pkt 4 dotyczy modyfikacji w przeprowadzaniu pomiaru zadymienia spalin odnośnie warunków silnika. Silniki o zapłonie samoczynnym osiągają temperaturę pracy szybciej niż o zapłonie iskrowym. Badania dowodzą, że temperatura 60° C jest temperaturą, w której silnik już osiągnął temperaturę pracy,

3) w § 11 w pkt 8 doprecyzowano warunki pomiaru zadymienia spalin,

4) dodano w § 11 pkt 9, ponieważ w przypadku silników o zapłonie samoczynnym problem dwudrożności układu wydechowego nie był regulowany;

5) zaproponowane nowe brzmienie § 12 ust. 1 odpowiada w tym zakresie brzmieniu dyrektywy 2014/45/UE,

6) w § 12 uchylono ust. 2, ponieważ obecnie nie spotyka się silników z pompą wtryskową bez automatycznej blokady urządzenia rozruchowego,

7) zmianie uległ § 12 ust. 3 w związku z brakiem zastrzeżenia o 15 sekundowej przerwie pomiędzy pomiarami, ponieważ cykl badawczy jest zaprogramowany i narzuca nam urządzenie;

8 ) w dziale V uchylono § 7-9, ponieważ elementy te sprawdzane są w ramach badań homologacyjnych i nie jest celowe ich powtarzanie w procedurze okresowego badania technicznego pojazdu. Ponadto, często badanie takie jest w praktyce niemożliwe do przeprowadzenia, a elektrozawór gazowy po utracie zasilania przełącza zasilanie na paliwo bazowe. Dotychczasowe przepisy utraciły aktualność. W praktyce w innych państwach członkowskich nie są przedmiotem badania technicznego na stacji kontroli pojazdów.

Edytowane przez Paprock
  • Super 1
  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teraz, Paprock napisał:

Może uzasadnienia do projektu poszerzą horyzonty.


Czytałem , pisało  że konieczna jest kontrola analiza spalin bo kontrola OBD nie zawsze pokazuje usterki. Nasze rozmowy uważam za jałowe bo znowu wstawiono knota prawnego którego każdy może interpretować na swój sposób i tyle. Może minister czyta to forum i pojmie że wypuścił bąka który jednym pachnie innym śmierdzi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kopiuj - wklej zaś w ministerstwie nie wyszło! :evil:

Ja powiedziałem swoje, co sądzę o analizie/zadymieniu na podstawie nowego zakresu i starawej dyrektywy. Jadę z rury i z testera.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 minut temu, Paprock napisał:

Jadę z rury i z testera.

Ok. Cytujesz jednakże zapisy z dyrektywy, a tam napisane jak wół, że to "lub" to i na dodatek że badanie z rury jest metodą domyślną. Teraz dopiero namieszałeś. :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja osobiście też zazwyczaj dubluję to i to, ale nie uważam żeby był taki obowiązek w świetle wypocin ministerialnych. Jak to ktoś kiedyś z rządzących powiedział "nie liczy się litera ale duch prawa"? 🤣 Teraz będziemy robić badania na podstawie uzasadnienia do rozporządzenia, a nie samego rozporządzenia. Cóż, szło przywyknąć. Pamiętacie jak rozpoczynała się pandemia i przysłali pismo jak "wykonywać" badania w trakcie obostrzeń, to był hardcore, obecne niuanse przy tym to pikuś 😁

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

20 minut temu, cezary napisał:

Teraz dopiero namieszałeś. :wink:

No rura jest wartością domyślną. No przynajmniej dla mnie. Domyslną, w sensie główną, ważną, podstawową, wiarygodną. Dla mnie pomiar z rury jest podstawą do oceny, że z tabelki pod liczbą porządkową 8.2.1.2. a) b) c) wszystko jest OK!

Teraz warto postawić pytanie czy 8.2.1.2. a) b) c) dotyczy EURO 5/V i EURO 6/VI.

Edytowane przez Paprock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czym tu się przejmować trzeba czy nie trzeba , u mnie analizator zawsze w ruchu zwłaszcza nie lubię numerów z przedłużka sondy przy lpg gdzie kat umarł już wieki temu. I co z tego? ano g...o bo kilka przecznic dalej biją stemple aż u mnie słychać. Przybiją wszystko. Jakby parowozem kto przyjechał pieczątkę dostanie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wystarczyłby mandat 500zł na drodze dla właściciela niesprawnego pojazdu, a na BT prosiłby żeby mu jednak dobrze przeglądnąć samochód. Problem tkwi w ludziach, bo oni nie chcą mieć sprawnych aut, rynek się do nich dostosował. Tak samo jak każdy Polak chce Passata w dieslu z 150tyś km na liczniku. Jak klient chce tak handlarze robią

Jak często trafia się wam klient który mówi że do klepaczy nie jedzie dwie ulice dalej bo oni niczego nie sprawdzają dobrze? No u mnie może 1 na 50. Reszta woli przejść bezboleśnie BT gdzie indziej i za tydzień przyjeżdżają  bo coś stuka a na przeglądzie nie wypatrzyli. Ostatnio Kia sportage, na BT tydzień wcześniej "nie wypatrzyli" że tylna rama pomocnicza się złamała. Było na pewno tak że "nie szarp pan za mocno bo auto stare". Tak było i tak jest. Nie znam diagnosty który normalnemu klientowi proponuje żeby nie wjeżdżał bo nie ma potrzeby nic sprawdzać w sprawnym aucie

  • Polub 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 godzin temu, Paprock napisał:

Nie widzę możliwości odstąpienia od OBD, jak również nie widzę możliwości odstąpienia od klasycznej analizy

6 godzin temu, Paprock napisał:

W oparciu o ocenę równoważności oraz z uwzględnieniem odnośnych przepisów dotyczących homologacji typu, państwa członkowskie mogą zezwolić na stosowanie odczytów zapisów systemu OBD zgodnie z zaleceniami producenta oraz innymi wymogami.

To jest podstawa do odstąpienia od analizy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Swoje powiedziałem. Dla mnie analiza i odczyt to nie są działania tożsame. Z resztą sam "przykład z dzisiaj" podałeś więc coś na rzeczy leży, że te pomiary nie są tożsama, a raczej uzupełniają się wzajemnie.

W poprzednim 'zakresie' było rozpisane w jakich okolicznościach można od pomiaru z rury odstąpić. Było lecz się skończyło.

Mam podać wynik z analizy i mam podać odczyt z OBD, a żeby to wykonać, to muszę analizator i czytnik podłączyć. Takie moje zdanie poparte 'zakresem', 'dyrektywą' i 'uzasadnieniem'. Gdyby ustęp piąty w paragrafie siódmym pozostał w całości, to nie byłoby dyskusji. A tak, mleko się rozlało i 15 kartek się naklepało. 

Swoje powiedziałem. Dla mnie analiza i odczyt to nie są działania tożsame. Z resztą sam "przykład z dzisiaj" podałeś więc coś na rzeczy leży, że te pomiary nie są tożsama, a raczej uzupełniają się wzajemnie.

W poprzednim 'zakresie' było rozpisane w jakich okolicznościach można od pomiaru z rury odstąpić. Było lecz się skończyło.

Mam podać wynik z analizy i mam podać odczyt z OBD, a żeby to wykonać, to muszę analizator i czytnik podłączyć. Takie moje zdanie poparte 'zakresem', 'dyrektywą' i 'uzasadnieniem'. Gdyby ustęp piąty w paragrafie siódmym pozostał w całości, to nie byłoby dyskusji. A tak, mleko się rozlało i 15 kartek się naklepało. 

PS. Diesel podobnie: rura plus OBD od EURO 4. 5. 6.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.