Bogusław Maćkowski Napisano 7 Luty 2008 Share Napisano 7 Luty 2008 Nie ma przy znaku homologacji prędkości. Podałem wzory trzech kombinacji. Na pierwszym jest znak homologacji bez prędkości i załączona fotka jest z nim zgodna. Ponieważ nie ma znaku prędkości uważam, iż to jest właśnie uzasadniony powód zażądania dokumentu producenta potwierdzającego prędkość. Powoli wyjaśnia się kiedy jest to uzasadnione żądanie, gdyż samo zamontowanie ogranicznika nie gwarantuje na jaką prędkość jest on ustawiony. Przypominam, iż żadna naklejka na szybę nie jest wymagana ani polskim ani unijnym prawem i nie może być uznawana. pkt. 3 mówi o tabliczce a pkt 4 mówi o zaświadczeniu i nie ma tam mowy o naklejce. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 7 Luty 2008 Share Napisano 7 Luty 2008 Kontaktowało się ze mną kilku prawników, którzy z kolei uważają, iż przepisy te wyraźnie stanowią, iż w pojazdach specjalnych używanych w transporcie drogowym wymagany jest ogranicznik prędkości. Twierdzą, iż zapis pkt 1 czyta się enumeratywnie i dotyczy on wyłącznie grupy tam wymienionej czyli pojazdów specjalnych resortowych. Gdyby ustawodawca chciał wyłączyć inne pojazdy specjalne wymieniłby to w osobnym punkcie. art. 66. 1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu: 1) (21) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i jednostek ochrony przeciwpożarowej; Dokładnie taki sam zapis widnieje jeszcze w innym miejscu: Art. 68. 1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu. (...) 17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu: (...) 3) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej oraz Straży Pożarnej; Tutaj również stwierdziłem, iż na pojazdy specjalne resortowe nie ma wydawanych świadectw homologacji tylko rejestrowane są na podstawie faktury zakupu. Sprawdzając to w systemie "Pojazd" ewidentnie widać, iż pojazdy specjalne inne niż resortowe np. pogrzebowe itp posiadają wydane świadectwo homologacji. Gdyby nie dotyczyło to z tego powodu wszystkich pojazdów specjalnych wówczas Ministerstwo Infrastruktury nie wydawało by homologacji na wszystkie pojazdy specjalne a nie wydaje tylko na resortowe. To też o czymś świadczy. Dodam tylko, iż przepis przejściowy stanowi: art. 3 ust. pkt 1 lit. b) pojazdów wykorzystywanych w krajowym transporcie drogowym, niezarobkowym krajowym przewozie drogowym oraz w międzynarodowym transporcie drogowym i niezarobkowym międzynarodowym przewozie drogowym na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej - do dnia 1 stycznia 2008 r.; i dokładnie tak samo stanowi zapis pkt 2 i pkt 3. Do tego:DYREKTYWA RADY 92/6/EWG "w pierwszym etapie powinny zostać wprowadzone wymagania tylko w odniesieniu do najcięższych kategorii pojazdów silnikowych w większości związanych z transportem międzynarodowym, oraz w zależności od możliwości technicznych i doświadczeń Państw Członkowskich mogłyby zostać rozszerzone na lżejsze kategorie pojazdów silnikowych;" Artykuł 1 Do celów niniejszej dyrektywy „pojazd silnikowy” oznacza każdy pojazd o napędzie silnikowym odpowiadający jednej z kategorii, podanej w wykazie poniżej, przeznaczony do użytku na drogach i posiadający, co najmniej cztery koła oraz o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h: - pojazdy kategorii M3 o maksymalnej wadze przekraczającej 10 ton metrycznych, - pojazdy kategorii N3, kategorie M3 i N3 należy rozumieć zgodnie z definicją w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG . Artykuł 4 1. Art. 2 i 3 stosuje się do zarejestrowanych pojazdów od dnia 1 stycznia 1994 r. 2. Art. 2 i 3 stosuje się ponadto do pojazdów zarejestrowanych między dniem 1 stycznia 1988 r. a dniem 1 stycznia 1994 r. najpóźniej od dnia 1 stycznia 1995 r. Jednakże, tam gdzie pojazdy te użytkowane są wyłącznie w krajowej działalności transportowej, art. 2 i 3 mogą być stosowane najpóźniej od dnia 1 stycznia 1996 r. Wynika, z tego, iż brzmienie zapisów nie dotyczy należy czytać enumeratywnie jak i twórcy przepisów polskich jak i dyrektyw europejskich założyli przede wszystkim w treści komentarza dyrektywy jak i art. 4, iż pojazd samochodowy (def. powyżej) kat. M lub N gdzie pojazdem samochodowym jest także pojazd specjalny od 01.05.2004r. (zmiana def.) dodatkowo używany w transporcie drogowym (czytaj inny niż resortowy) musi posiadać ogranicznik prędkości. Dodam, iż prawnicy ITD również po ponownej analizie będą egzekwować od pojazdów specjalnych ograniczniki prędkości. Jak widać sprawa nadal nie jest taka prosta i stąd opóźnienia w ostatecznej wersji schematu graficznego by ujednolicić od jakiej grupy pojazdów - (dyskusyjne pojazdy specjalne w transporcie) wymagać ogranicznik. Sprawa nadal jest rozwojowa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 7 Luty 2008 Share Napisano 7 Luty 2008 Dokładnie taki sam zapis widnieje jeszcze w innym miejscu:Art. 68. 1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu. (...) 17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu: (...) 3) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej oraz Straży Pożarnej; Tutaj również stwierdziłem, iż na pojazdy specjalne resortowe nie ma wydawanych świadectw homologacji tylko rejestrowane są na podstawie faktury zakupu. Sprawdzając to w systemie "Pojazd" ewidentnie widać, iż pojazdy specjalne inne niż resortowe np. pogrzebowe itp posiadają wydane świadectwo homologacji. No tak, ale w ustawie przy ogranicznikach jest zapis, że ogranicznik wymagamy w autobusie, samochodzie ciężarowym i ciągniku siodłowym - nie ma tam pojazdów specjalnych. Obawiam się, że po prostu "z rozpędu" została wstawiona regułka z innego paragrafu aby wyłączyć większość pojazdów MON-u z tej grupy. Niejednokrotnie spotkaliśmy się, że rózne pisma z ministerstwa zawierały dokładnie te same zwroty. Mam wrażenie, że większość rzeczy piszą po prostu metodą "kopiuj-wklej" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 7 Luty 2008 Share Napisano 7 Luty 2008 ............................................................................................... pkt. 3 mówi o tabliczce a pkt 4 mówi o zaświadczeniu i nie ma tam mowy o naklejce. Czasami tabliczka ma formę naklejki - tak jak jest np. z tabliczką znamionową pojazdu. Może to być naklejka, na szybie lub progu drzwi kierowcy - byleby miała wszystkie niezbędne dane. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kul70 Napisano 8 Luty 2008 Share Napisano 8 Luty 2008 witam panów czytałem te posty i w zasadzie macie wszyscy rację.Pracuje na podstawowej stacji więc narazie ten problem mnie nie dotyczy z punktu djagnosty.Natomiast zdażyło mi się wystawić parę takich zaświadczeń z racji pracy w autoryzowanym serwisie SCANI .Każdy samochód marki SCANIA począwszy od 3 seri ma zamontowany fabryczny ogranicznik prędkości. i w tej serji niema możliwości zdjęcia go na stałe NIEMA wystarczy wyjąć 1 bezpiecznik i fruniesz ile fabryka dała. Ciężarówka 4 serji też posiada fabryczny ogranicznik prędkości ale prędkość można już przestawić w serwisie komputerem ale po co 1 bezpiecznik i znowu jazda na całego Ciężarówki serji P R T posiadają ogranicznik fabryczny ale tu już tylko serwis ma ingeręcję w prędkość nikt pozatym. W 3 i 4 seri ogranicznik jest ustawiony na normę EU co oznacza że prędkość maxymalna to 85 km/h infotmuje otym naklejka z prawej strony kierownicy na desce rozdzielczej. W SCANI P. R .T ogranicznik również jest ustawiony na prędkość EU ale tutaj jest to 89 km/h i również tabliczka po prawej stronie kierownicy podobnie jest z autobusami. Więc wystawiając zaświadczenie wpisuje w nim prędkość EU bo tak wynika z rzeczywistego ustawienia w pojeździe i specyfikacji pojazdu ( wiem też że w każdym pojeździe poniżej 2005 kierowca wczasie jazdy może sobie ten ogranicznik zdjąć bez żadnych stałych przeróbek przyjeżdza na wystawienie zaświadczenia i wszystko jest ok bo bezpiecznik jest na miejscu więc po co ten przepis Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pablo Napisano 8 Luty 2008 Share Napisano 8 Luty 2008 Był u mnie ostanio kierowca i przedstawił zaświadczenie z DAF-a o treści "Pojazd o nr rej ......i nr ramy .......jest wyposażony w homologowany ogranicznik prędkości" i to wszystko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kul70 Napisano 8 Luty 2008 Share Napisano 8 Luty 2008 w niektórych pojazdach nieda się odczytać cyfrowo jaki jest ustawiony ogranicznik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Bogusław Maćkowski Napisano 8 Luty 2008 Share Napisano 8 Luty 2008 PSUJ No tak, ale w ustawie przy ogranicznikach jest zapis, że ogranicznik wymagamy w autobusie, samochodzie ciężarowym i ciągniku siodłowym - nie ma tam pojazdów specjalnych. I dokładnie takie pytanie sobie zadaje, czy wymóg posiadania ogranicznika w pojazdach specjalnych może wynikać z przepisu przejściowego znajdującego się w ustawie Obwieszczenie Marszałka Sejmu, która z kolei wprowadza obowiązek montażu ogranicznika w pojazdach używanych w transporcie drogowym od 2006, 2007 i 2008r. i z dyrektywy unijnej stanowiącej, iż ograniczniki prędkości wprowadza się przede wszystkim w pojazdach transportu drogowego kategorii homologacyjnej M i N czyli także pojazdach specjalnych. WOLF Czasami tabliczka ma formę naklejki - tak jak jest np. z tabliczką znamionową pojazdu.Może to być naklejka, na szybie lub progu drzwi kierowcy - byleby miała wszystkie niezbędne dane. Mnie to przekonało, tym bardziej, że: 19.6.2007 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 158/5 4.9. Oprócz wymagań dotyczących oznakowania określonych w pkt 4.4 powyżej Umawiające się Strony stosujące niniejszy regulamin mogą dodatkowo wymagać, żeby pojazd posiadał tabliczkę umieszczoną w widocznym i łatwo dostępnym miejscu w kabinie kierowcy, zawierającą następujące informacje zapisane w wyraźny i nieusuwalny sposób: Naklejka na przedniej szybie jak nic jest w kabinie kierowcy, pod warunkiem, iż zawiera wcześniej cytowany znak homologacyjny w pełnym brzmieniu. Współpraca z Wami to czysta przyjemność. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
S.K.P-POZNAŃ Napisano 9 Luty 2008 Share Napisano 9 Luty 2008 My tu o tych ogranicznikach ,a policja NIC! Patrze na "UWAGA PIRAT"-cysterna śmiga 120km/h ,wyprzedzanie itp,policja zatrzymuje i..........mandat za wyprzedzanie w miejscu niedozwolonym 100zł i 5pkt Może "policjant" nam odpowie czy policja nie sprawdza ogranicznikow (czy są i ich działanie),,czy wie że takie coś istnieje w ciezarowych? Zdązylem zauwazyc takie naklejki okrągłe z tyłu pojazdu"80" Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
wolf Napisano 9 Luty 2008 Share Napisano 9 Luty 2008 Coś ty w Uwaga Pirat to ciemnota, w 99% to jest tylko przekroczenie prędkości lub wyprzedzanie. I do tego jeszcze głupie komentarze, że tak nie ładnie, tak brzydko - rzygać się chce. Taka niestety jest nasza Policja i TV. Ograniczniki prędkości, UDT, tachografy oni chyba nawet nie wiedzą co to jest, po co oni się maja paprać, jak za prędkość ma filmik i OK. A potem jak jest jakaś katastrofa to lamenty i, że nie było tego czy tamtego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek D Napisano 9 Luty 2008 Share Napisano 9 Luty 2008 Mamy policjanta na forum może wypowie się w tej kwestii. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
rurek777 Napisano 10 Luty 2008 Share Napisano 10 Luty 2008 co sobie będą chłopaki na przód głowę zawracać ja dojdzie do nieszczęścia to dopiero ekspertyzy biegli oceny opinie tylko że wtedy już jest pozamiatane Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boden Napisano 10 Luty 2008 Share Napisano 10 Luty 2008 My tu o tych ogranicznikach ,a policja NIC! A co ma robić , skoro jak pisze Bogusław , sprawa nie jest do końca jasna i ustalona , jest nadal rozwojowa . Czy ty jesteś wszystkiego pewien ? , bo ja nie , ciągle czekam na pełną wykładnię , Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 10 Luty 2008 Share Napisano 10 Luty 2008 Przewóz towarów niebezpiecznych (cysterna) to zupełnie inna para kaloszy, podlegająca pod ADR'y. A tam nie ma mowy o dowolności - nasze przepisy chyba już w niczym nie odbiegają od europejskich - ewentualna niewiedza policjantów nie wynika więc z wątpliwości natury prawnej ... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
boden Napisano 10 Luty 2008 Share Napisano 10 Luty 2008 Przewóz towarów niebezpiecznych (cysterna) to zupełnie inna para kaloszy, podlegająca pod ADR'y. Fakt , umknęło mi to , że to cysterna .Zbyt pobieżnie zerknąłem w post. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 10 Luty 2008 Share Napisano 10 Luty 2008 Dziś TVN gosciła w Poznaniu, przy wylocie na Leszno/Wrocław. Nie miałem okazji, ale na CB gorrrrrrrąco było Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
pablo Napisano 11 Luty 2008 Share Napisano 11 Luty 2008 Coś ty w Uwaga Pirat to ciemnota, w 99% to jest tylko przekroczenie prędkości lub wyprzedzanie. I do tego jeszcze głupie komentarze, że tak nie ładnie, tak brzydko - rzygać się chce. Taka niestety jest nasza Policja i TV. Dokładnie tak, a gdzie sprawdzanie trzeżwości kierowców, stanu technicznego pojazdu (ogumienie,światła,szyby) numerów VIN nic takiego nie ma miejsca nikogo to nie interesuje. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 11 Luty 2008 Share Napisano 11 Luty 2008 Tak czy inaczej sądzę, że to nie wina Policji w przypadku programu w ogóle - to wynik scenariusza i tyle. Tak nie wygląda prawdziwa praca stróżów prawa - co do tego nie mam wątpliwości. A jak wygląda ? Pewnie też nie tak jak w "Kryminalnych" czy w "W-11" Nigdy nie miałem okazji .... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 11 Luty 2008 Share Napisano 11 Luty 2008 Nie przesadzajcie... wszędzie są lepsi i gorsi fachowcy. Niektórzy pracują w policji bo to ich pasja a niektórzy, bo nie potrafią nic innego tylko szlifować krawężniki. Ostatnio w w/w programie policjant zwrócił uwagę, że w kontrolowanym audi tylne kierunki migają na biało. Pofatygował się do auta i klientka oprócz mandatu rozstała się z DR za brak europejskiej homo na lampach i reflektorach... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
markes30 Napisano 11 Luty 2008 Share Napisano 11 Luty 2008 Nie przesadzajcie... wszędzie są lepsi i gorsi fachowcy. Niektórzy pracują w policji bo to ich pasja a niektórzy, bo nie potrafią nic innego tylko szlifować krawężniki. Ostatnio w w/w programie policjant zwrócił uwagę, że w kontrolowanym audi tylne kierunki migają na biało. Pofatygował się do auta i klientka oprócz mandatu rozstała się z DR za brak europejskiej homo na lampach i reflektorach... Tak przy okazji ta klientka od Audi TT powinna być pokazywana na wszystkich szkoleniach dla diagnostów . Wygadała wszystko że "diagnosta przepuścił takie lampy na pierwszym BT co więcej ona tydzień temu robiła okresowe i nikt nie kwestionował tych lamp" . Wniosek klienci powiedzą wszystko i wsypią wszystkich byle nie płacić mandatu ...... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 12 Luty 2008 Share Napisano 12 Luty 2008 Wniosek klienci powiedzą wszystko i wsypią wszystkich byle nie płacić mandatu ...... Dokładnie - dla ratowania swoich czterech liter Klient zezna wszystko, nawet to czego nie widział. A kto beknie ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Tomek D Napisano 12 Luty 2008 Share Napisano 12 Luty 2008 Miałem kiedyś jednego klienta tak mnie zagadał że zapomniałem wykonać jedną drobną czynność. Potem ten gość puścił to w eter i prawie cała polska o tym wie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Psuj Napisano 12 Luty 2008 Share Napisano 12 Luty 2008 zapomniałem wykonać jedną drobną czynność Zapomniałeś wjechać autem na ścieżkę? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Norbert Jezierski Napisano 12 Luty 2008 Share Napisano 12 Luty 2008 A może nie pamiętał chyba o sprawdzeniu ciśnienia w oponach Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ijm Napisano 12 Luty 2008 Share Napisano 12 Luty 2008 Tomek D bedziesz mial okazje to wtedy tego klienta klepnij w ucho. Mysle ze taka okazja sie zbliza Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.