Skocz do zawartości

Ograniczniki prędkości - 1 stycznia 2008 ?????


Darek :-)

Rekomendowane odpowiedzi

Nie ma przy znaku homologacji prędkości.

Podałem wzory trzech kombinacji. Na pierwszym jest znak homologacji bez prędkości i załączona fotka jest z nim zgodna.

 

Ponieważ nie ma znaku prędkości uważam, iż to jest właśnie uzasadniony powód zażądania dokumentu producenta potwierdzającego prędkość.

 

Powoli wyjaśnia się kiedy jest to uzasadnione żądanie, gdyż samo zamontowanie ogranicznika nie gwarantuje na jaką prędkość jest on ustawiony. Przypominam, iż żadna naklejka na szybę nie jest wymagana ani polskim ani unijnym prawem i nie może być uznawana.

pkt. 3 mówi o tabliczce a pkt 4 mówi o zaświadczeniu i nie ma tam mowy o naklejce.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 309
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • boden

    31

  • Norbert Jezierski

    26

  • Bogusław Maćkowski

    25

  • Psuj

    20

Kontaktowało się ze mną kilku prawników, którzy z kolei uważają, iż przepisy te wyraźnie stanowią, iż w pojazdach specjalnych używanych w transporcie drogowym wymagany jest ogranicznik prędkości.

 

Twierdzą, iż zapis pkt 1 czyta się enumeratywnie i dotyczy on wyłącznie grupy tam wymienionej czyli pojazdów specjalnych resortowych. Gdyby ustawodawca chciał wyłączyć inne pojazdy specjalne wymieniłby to w osobnym punkcie.

 

art. 66. 1b. Przepis ust. 1a nie dotyczy pojazdu:

1) (21) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Więziennej, Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej i jednostek ochrony przeciwpożarowej;

 

 

Dokładnie taki sam zapis widnieje jeszcze w innym miejscu:

Art. 68. 1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu. (...)

17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu:

(...)

3) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej oraz Straży Pożarnej;

 

Tutaj również stwierdziłem, iż na pojazdy specjalne resortowe nie ma wydawanych świadectw homologacji tylko rejestrowane są na podstawie faktury zakupu. Sprawdzając to w systemie "Pojazd" ewidentnie widać, iż pojazdy specjalne inne niż resortowe np. pogrzebowe itp posiadają wydane świadectwo homologacji.

 

Gdyby nie dotyczyło to z tego powodu wszystkich pojazdów specjalnych wówczas Ministerstwo Infrastruktury nie wydawało by homologacji na wszystkie pojazdy specjalne a nie wydaje tylko na resortowe. To też o czymś świadczy.

 

Dodam tylko, iż przepis przejściowy stanowi:

art. 3 ust. pkt 1 lit. b) pojazdów wykorzystywanych w krajowym transporcie drogowym, niezarobkowym krajowym przewozie drogowym oraz w międzynarodowym transporcie drogowym i niezarobkowym międzynarodowym przewozie drogowym na terytorium państw niebędących członkami Unii Europejskiej - do dnia 1 stycznia 2008 r.;

 

i dokładnie tak samo stanowi zapis pkt 2 i pkt 3.

 

Do tego:DYREKTYWA RADY 92/6/EWG

"w pierwszym etapie powinny zostać wprowadzone wymagania tylko w odniesieniu do najcięższych kategorii pojazdów silnikowych w większości związanych z transportem międzynarodowym, oraz w zależności od możliwości technicznych i doświadczeń Państw Członkowskich mogłyby zostać rozszerzone na lżejsze kategorie pojazdów silnikowych;"

 

Artykuł 1

 

Do celów niniejszej dyrektywy „pojazd silnikowy” oznacza każdy pojazd o napędzie silnikowym odpowiadający jednej z kategorii, podanej w wykazie poniżej, przeznaczony do użytku na drogach i posiadający, co najmniej cztery koła oraz o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h:

 

- pojazdy kategorii M3 o maksymalnej wadze przekraczającej 10 ton metrycznych,

 

- pojazdy kategorii N3,

 

kategorie M3 i N3 należy rozumieć zgodnie z definicją w załączniku I do dyrektywy 70/156/EWG .

 

 

Artykuł 4

1. Art. 2 i 3 stosuje się do zarejestrowanych pojazdów od dnia 1 stycznia 1994 r.

 

2. Art. 2 i 3 stosuje się ponadto do pojazdów zarejestrowanych między dniem 1 stycznia 1988 r. a dniem 1 stycznia 1994 r. najpóźniej od dnia 1 stycznia 1995 r.

Jednakże, tam gdzie pojazdy te użytkowane są wyłącznie w krajowej działalności transportowej, art. 2 i 3 mogą być stosowane najpóźniej od dnia 1 stycznia 1996 r.

 

Wynika, z tego, iż brzmienie zapisów nie dotyczy należy czytać enumeratywnie jak i twórcy przepisów polskich jak i dyrektyw europejskich założyli przede wszystkim w treści komentarza dyrektywy jak i art. 4, iż pojazd samochodowy (def. powyżej) kat. M lub N gdzie pojazdem samochodowym jest także pojazd specjalny od 01.05.2004r. (zmiana def.) dodatkowo używany w transporcie drogowym (czytaj inny niż resortowy) musi posiadać ogranicznik prędkości.

 

Dodam, iż prawnicy ITD również po ponownej analizie będą egzekwować od pojazdów specjalnych ograniczniki prędkości.

 

Jak widać sprawa nadal nie jest taka prosta i stąd opóźnienia w ostatecznej wersji schematu graficznego by ujednolicić od jakiej grupy pojazdów - (dyskusyjne pojazdy specjalne w transporcie) wymagać ogranicznik.

 

Sprawa nadal jest rozwojowa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie taki sam zapis widnieje jeszcze w innym miejscu:

Art. 68. 1. Producent lub importer nowego pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, motoroweru, tramwaju lub przyczepy oraz przedmiotów ich wyposażenia lub części jest obowiązany uzyskać dla każdego nowego typu tych pojazdów, przedmiotu ich wyposażenia i części świadectwo homologacji wydane przez ministra właściwego do spraw transportu. (...)

17. Przepisy ust. 1-16 nie dotyczą pojazdu:

(...)

3) specjalnego lub używanego do celów specjalnych Sił Zbrojnych, Policji, Straży Granicznej, kontroli skarbowej, Służby Celnej, Służby Więziennej oraz Straży Pożarnej;

 

Tutaj również stwierdziłem, iż na pojazdy specjalne resortowe nie ma wydawanych świadectw homologacji tylko rejestrowane są na podstawie faktury zakupu. Sprawdzając to w systemie "Pojazd" ewidentnie widać, iż pojazdy specjalne inne niż resortowe np. pogrzebowe itp posiadają wydane świadectwo homologacji.

 

No tak, ale w ustawie przy ogranicznikach jest zapis, że ogranicznik wymagamy w autobusie, samochodzie ciężarowym i ciągniku siodłowym - nie ma tam pojazdów specjalnych.

 

Obawiam się, że po prostu "z rozpędu" została wstawiona regułka z innego paragrafu aby wyłączyć większość pojazdów MON-u z tej grupy. Niejednokrotnie spotkaliśmy się, że rózne pisma z ministerstwa zawierały dokładnie te same zwroty. Mam wrażenie, że większość rzeczy piszą po prostu metodą "kopiuj-wklej" :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

...............................................................................................

pkt. 3 mówi o tabliczce a pkt 4 mówi o zaświadczeniu i nie ma tam mowy o naklejce.

 

Czasami tabliczka ma formę naklejki - tak jak jest np. z tabliczką znamionową pojazdu.

Może to być naklejka, na szybie lub progu drzwi kierowcy - byleby miała wszystkie niezbędne dane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

witam panów czytałem te posty i w zasadzie macie wszyscy rację.Pracuje na podstawowej stacji więc narazie ten problem mnie nie dotyczy z punktu djagnosty.Natomiast zdażyło mi się wystawić parę takich zaświadczeń z racji pracy w autoryzowanym serwisie SCANI .Każdy samochód marki SCANIA począwszy od 3 seri ma zamontowany fabryczny ogranicznik prędkości. i w tej serji niema możliwości zdjęcia go na stałe NIEMA :D wystarczy wyjąć 1 bezpiecznik i fruniesz ile fabryka dała.

Ciężarówka 4 serji też posiada fabryczny ogranicznik prędkości ale prędkość można już przestawić w serwisie komputerem ale po co 1 bezpiecznik i znowu jazda na całego :D Ciężarówki serji P R T posiadają ogranicznik fabryczny ale tu już tylko serwis ma ingeręcję w prędkość nikt pozatym. W 3 i 4 seri ogranicznik jest ustawiony na normę EU co oznacza że prędkość maxymalna to 85 km/h infotmuje otym naklejka z prawej strony kierownicy na desce rozdzielczej. W SCANI P. R .T ogranicznik również jest ustawiony na prędkość EU ale tutaj jest to 89 km/h i również tabliczka po prawej stronie kierownicy podobnie jest z autobusami. Więc wystawiając zaświadczenie wpisuje w nim prędkość EU bo tak wynika z rzeczywistego ustawienia w pojeździe i specyfikacji pojazdu ( wiem też że w każdym pojeździe poniżej 2005 kierowca wczasie jazdy może sobie ten ogranicznik zdjąć bez żadnych stałych przeróbek przyjeżdza na wystawienie zaświadczenia i wszystko jest ok bo bezpiecznik jest na miejscu więc po co ten przepis :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Był u mnie ostanio kierowca i przedstawił zaświadczenie z DAF-a o treści

"Pojazd o nr rej ......i nr ramy .......jest wyposażony w homologowany ogranicznik prędkości"

i to wszystko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PSUJ

No tak, ale w ustawie przy ogranicznikach jest zapis, że ogranicznik wymagamy w autobusie, samochodzie ciężarowym i ciągniku siodłowym - nie ma tam pojazdów specjalnych.

I dokładnie takie pytanie sobie zadaje, czy wymóg posiadania ogranicznika w pojazdach specjalnych może wynikać z przepisu przejściowego znajdującego się w ustawie Obwieszczenie Marszałka Sejmu, która z kolei wprowadza obowiązek montażu ogranicznika w pojazdach używanych w transporcie drogowym od 2006, 2007 i 2008r. i z dyrektywy unijnej stanowiącej, iż ograniczniki prędkości wprowadza się przede wszystkim w pojazdach transportu drogowego kategorii homologacyjnej M i N czyli także pojazdach specjalnych.

 

 

WOLF

Czasami tabliczka ma formę naklejki - tak jak jest np. z tabliczką znamionową pojazdu.

Może to być naklejka, na szybie lub progu drzwi kierowcy - byleby miała wszystkie niezbędne dane.

Mnie to przekonało, tym bardziej, że:

19.6.2007 PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 158/5

4.9. Oprócz wymagań dotyczących oznakowania określonych w pkt 4.4 powyżej Umawiające się

Strony stosujące niniejszy regulamin mogą dodatkowo wymagać, żeby pojazd posiadał tabliczkę

umieszczoną w widocznym i łatwo dostępnym miejscu w kabinie kierowcy, zawierającą

następujące informacje zapisane w wyraźny i nieusuwalny sposób:

 

Naklejka na przedniej szybie jak nic jest w kabinie kierowcy, pod warunkiem, iż zawiera wcześniej cytowany znak homologacyjny w pełnym brzmieniu.

 

Współpraca z Wami to czysta przyjemność. ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My tu o tych ogranicznikach ,a policja NIC!

Patrze na "UWAGA PIRAT"-cysterna śmiga 120km/h ,wyprzedzanie itp,policja zatrzymuje i..........mandat za wyprzedzanie w miejscu niedozwolonym 100zł i 5pkt :shock:

Może "policjant" nam odpowie czy policja nie sprawdza ogranicznikow (czy są i ich działanie),,czy wie że takie coś istnieje w ciezarowych?

Zdązylem zauwazyc takie naklejki okrągłe z tyłu pojazdu"80"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś ty w Uwaga Pirat to ciemnota, w 99% to jest tylko przekroczenie prędkości lub wyprzedzanie. I do tego jeszcze głupie komentarze, że tak nie ładnie, tak brzydko - rzygać się chce. Taka niestety jest nasza Policja i TV.

Ograniczniki prędkości, UDT, tachografy oni chyba nawet nie wiedzą co to jest, po co oni się maja paprać, jak za prędkość ma filmik i OK. :(

A potem jak jest jakaś katastrofa to lamenty i, że nie było tego czy tamtego. :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co sobie będą chłopaki na przód głowę zawracać ja dojdzie do nieszczęścia to dopiero ekspertyzy biegli oceny opinie tylko że wtedy już jest pozamiatane :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

My tu o tych ogranicznikach ,a policja NIC!

A co ma robić , skoro jak pisze Bogusław , sprawa nie jest do końca jasna i ustalona , jest nadal rozwojowa .

Czy ty jesteś wszystkiego pewien ? , bo ja nie , ciągle czekam na pełną wykładnię ,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewóz towarów niebezpiecznych (cysterna) to zupełnie inna para kaloszy, podlegająca pod ADR'y.

A tam nie ma mowy o dowolności - nasze przepisy chyba już w niczym nie odbiegają od europejskich - ewentualna niewiedza policjantów nie wynika więc z wątpliwości natury prawnej ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przewóz towarów niebezpiecznych (cysterna) to zupełnie inna para kaloszy, podlegająca pod ADR'y.

Fakt , umknęło mi to , że to cysterna .Zbyt pobieżnie zerknąłem w post.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziś TVN gosciła w Poznaniu, przy wylocie na Leszno/Wrocław.

Nie miałem okazji, ale na CB gorrrrrrrąco było ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś ty w Uwaga Pirat to ciemnota, w 99% to jest tylko przekroczenie prędkości lub wyprzedzanie. I do tego jeszcze głupie komentarze, że tak nie ładnie, tak brzydko - rzygać się chce. Taka niestety jest nasza Policja i TV.

 

Dokładnie tak, a gdzie sprawdzanie trzeżwości kierowców, stanu technicznego pojazdu (ogumienie,światła,szyby) numerów VIN nic takiego nie ma miejsca nikogo to nie interesuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak czy inaczej sądzę, że to nie wina Policji w przypadku programu w ogóle - to wynik scenariusza i tyle.

Tak nie wygląda prawdziwa praca stróżów prawa - co do tego nie mam wątpliwości.

A jak wygląda ? :? Pewnie też nie tak jak w "Kryminalnych" czy w "W-11" :D

 

Nigdy nie miałem okazji ....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przesadzajcie... wszędzie są lepsi i gorsi fachowcy. Niektórzy pracują w policji bo to ich pasja a niektórzy, bo nie potrafią nic innego tylko szlifować krawężniki.

 

Ostatnio w w/w programie policjant zwrócił uwagę, że w kontrolowanym audi tylne kierunki migają na biało. Pofatygował się do auta i klientka oprócz mandatu rozstała się z DR za brak europejskiej homo na lampach i reflektorach...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie przesadzajcie... wszędzie są lepsi i gorsi fachowcy. Niektórzy pracują w policji bo to ich pasja a niektórzy, bo nie potrafią nic innego tylko szlifować krawężniki.

 

Ostatnio w w/w programie policjant zwrócił uwagę, że w kontrolowanym audi tylne kierunki migają na biało. Pofatygował się do auta i klientka oprócz mandatu rozstała się z DR za brak europejskiej homo na lampach i reflektorach...

 

Tak przy okazji ta klientka od Audi TT powinna być pokazywana na wszystkich szkoleniach dla diagnostów . Wygadała wszystko że "diagnosta przepuścił takie lampy na pierwszym BT co więcej ona tydzień temu robiła okresowe i nikt nie kwestionował tych lamp" .

Wniosek klienci powiedzą wszystko i wsypią wszystkich byle nie płacić mandatu ......

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wniosek klienci powiedzą wszystko i wsypią wszystkich byle nie płacić mandatu ......

Dokładnie - dla ratowania swoich czterech liter Klient zezna wszystko, nawet to czego nie widział. A kto beknie ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Miałem kiedyś jednego klienta tak mnie zagadał że zapomniałem wykonać jedną drobną czynność. Potem ten gość puścił to w eter i prawie cała polska o tym wie ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.