Skocz do zawartości

zmiana liczby miejsc?


kisielsrem

Rekomendowane odpowiedzi

  • 3 weeks later...

Dzień dobry wieczór ;) czytając różne tematy mam trochę mętlik w głowie. Sprawa tyczy się zmniejszenia liczby miejsc. Auto to VW Touran, zarejestrowany na 7 osób jako samochód osobowy. 2 fotele z bagażnika wraz z ich pasami chcę na stałe usunąć i w ich miejsce wstawić podwyższaną podłogę, pod którą mieści się pełne koło zapasowe. Przeróbkę chcę dokonać na stałe więc by w razie kontroli dociekliwszego policjanta w kraju bądź za granicą nie było nieprzyjemności chcę też mieć odpowiednią zmianę w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. Faktycznie i fizycznie odkręcenie tych foteli i pasów to dosłownie 8 śrubek, plus kilka zatrzasków itp. Żadna filozofia; reszta siedzeń zostaje bez zmian. Byłem zapytać na dwóch okręgowych stacjach w okolicy i usłyszałem tam, że dołożenie foteli lub ich demontaż to zmiana konstrukcyjna i wymagana jest faktura, czy tam inny dokument od warsztatu, który taką zmianę przeprowadził. W internetach natomiast czytam, że niekoniecznie trzeba mieć taki papierek. Wystarczy kumaty diagnosta i tyle w temacie.

 

Na stronie BIP Poznań wyczytałem, że do wymiany dowodu auta potrzebuję "zaświadczenie od diagnosty wraz z opisem zmian przeprowadzonych w pojeździe;", mój dowód osobisty, kartę pojazdu i kwitki opłat skarbowych; oraz "w przypadku zmiany rodzaju (np. z ciężarowego na osobowy) oświadczenie wystawione przez firmę...".

 

Jak to w końcu jest? Potrzeba mi faktury na coś co sam bez problemu mogę zrobić w 5 minut, czy nie obejdzie się bez takowej w tej sytuacji? Dedukcja podpowiada mi, że do zmiany rodzaju pojazdu tu nie dojdzie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Byłem zapytać na dwóch okręgowych stacjach w okolicy i usłyszałem tam, że dołożenie foteli lub ich demontaż to zmiana konstrukcyjna i wymagana jest faktura, czy tam inny dokument od warsztatu, który taką zmianę przeprowadził.

 

Jeśli tylko zmiana liczby miejsc a rodzaj pojazdu zostaje ten sam (samochód osobowy) to nie jest potrzebana żadna faktura i zaświadczenie (oświadczenie) z zakładu który wykonał zmiany. Rzeczywiscie potrzeby ci kumaty diagnosta :? a myślę że w Poznaniu takiego znajdziesz.

 

[ Dodano: 24-08-2017, 08:00 ]

Podstawa prawna takiego twierdzenia to art. 66 par.4 pkt. 6 PoRD że tylko przy zmianie rodzaju pojazdu potrzeba tych dokumentów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Popieram w całej rozciągłości, że papiery przy tej zmianie są niewymagane.

Problemem jest, że ani użytkownicy pojazdów, ani pracownicy na stacjach kontroli nie chcą cyknąć bazy co i kiedy jest wymagane przepisami.

Owszem, przy zmianie rodzaju powinno być coś co tą zmianę rodzaju potwierdza. No tak jak stoi w ustawie, że zmianę rodzaju pojazdu może wykonać podmiot prowadzący w tym zakresie działalność gospodarczą.

A osobowy to rodzaj pojazdu, a ciężarowy to rodzaj pojazdu, a ciągnik rolniczy to rodzaj pojazdu, a motorower to rodzaj pojazdu, i tak bez końca zgodnie z klasyfikacją.

Nie mylić z podrodzajami i przeznaczeniami oraz nadwoziami.

W problematycznym pojeździe nie zachodzi zmiana ro-dza-ju pojazdu a tylko zmiana ilości miejsc siedzących, więc tylko kumaty diagnosta pozostaje.

 

 

To tyle na razie - czas na pracę. ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A tak sobie wszedłem i na tejże stronie jBIP Poznań est

Aby zmienić dane w dowodzie rejestracyjnym wypełnij wniosek, następnie wydrukuj go i podpisz. Jeżeli nie możesz go wydrukować wypełnisz go u nas.

 

Do wniosku załącz następujące dokumenty:

 

dowód rejestracyjny z ważnym badaniem technicznym;

karta pojazdu jeśli była wydana;

zaświadczenie od diagnosty wraz z opisem zmian przeprowadzonych w pojeździe;

dowód osobisty lub paszport (jeśli jesteś cudzoziemcem spoza UE zabierz paszport z aktualną wizą lub kartę pobytu);

w przypadku, kiedy reprezentujesz firmę przynieś KRS - może być wydruk ze strony internetowej;

dowód opłaty za wymianę dowodu rejestracyjnego;

aktualne ubezpieczenie OC

oraz:

 

I nie ma nic o oświadczeniu .

Jednak autor przeczytał jeśzcze

w przypadku zmiany rodzaju (np. z ciężarowego na osobowy):

 

oświadczenie wystawione przez firmę, która dokonała zmian konstrukcyjnych lub faktura za wykonanie takiej usługi oraz wpis CEiDG lub KRS - potwierdzający, że przedsiębiorca prowadzi działalność w zakresie naprawy i obsługi pojazdów;

 

Jak widać nie bardzo wiedział, ze w jego przypadku nie ma zmiany rodzaju pojazdu a tylko zmiana danych ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Jak widać nie bardzo wiedział, ze w jego przypadku nie ma zmiany rodzaju pojazdu a tylko zmiana danych ...

 

Ależ wydaje mi się to logiczne i o tym wiem, natomiast jak wspomniałem dwóch diagnostów, a nawet już trzech z okolicznych okręgowych stacji stwierdziło, że jest to zmiana konstrukcyjna, którą trzeba poprzeć fakturą. Stąd ten niejaki mętlik, że przepisy i internet swoje, a diagności swoje.

 

Jest może na sali taki rozsądny i rozgarnięty diagnosta z Poznania lub okolic, bądź chociaż namiar na takowego, czy zostaje mi szukanie w ciemno? ;)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

ZMIANY KONSTRUKCYJNE – Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie rozumiem drogi IVVO-Ivanie do czego ten paragrafik zapodajesz?

Jakie warunki mają spełniać wywalone z auta siedzenia?

Poza tym tu w temacie nie zachodzi zmiana rodzaju pojazdu, a tylko liczba siedzeń się zmniejsza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 years later...

Dzień dobry. Odświeżę wątek i podpytam fachowców.

Noszę się z zamiarem zakupu autobusu turystycznego. Nominalnie ma 22 miejsca siedzące. Chciałbym ograniczyć ilość miejsc do 8+1, abym mógł poruszać się pojazdem w oparciu o posiadane uprawnienia B oraz C .

Czy nadmiarowe siedzenia mogę usunąć samodzielnie i zgłosić się na badanie techniczne do okręgowej stacji , celem zmiany ilości miejsc w dowodzie ?

Czy po takiej zmianie ilości miejsc koniecznym są jakieś dodatkowe czynności formalne związane ze zmianą rodzaju pojazdu - bo chyba taka nastąpi z okazji zmniejszenia ilości miejsc - przestanie to być autobus - mimo, że DMC będzie większe niż 3,5 tony.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli po zmianach wychodzi coś innego niż w dowodzie było, czyli znika autobus i nie wiadomo co się rodzi, to następuje tak zmiana zmiana RODZAJU POJAZDU,  a takiej zmiany może się podjąć PODMIOT prowadzący działalność w danym zakresie, czyli słuszne PKD powinien mieć. Potem stacja okręgowa wykonuje dodatkowe badanie, wystawia dokumentację na podstawie której urząd rejestrujący pojazdy to przyklepie, albo i nie-e. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Teoretycznie:

- zmianę ilości miejsc  wykonać może tylko przedsiębiorca PKD 45.20Z ze względu na docelową zmianę rodzaju pojazdu (więc prawie każdy warsztat), FV lub oświadczenie przedsiębiorcy o wykonanych czynnościach,

- zmiany konstrukcyjne na OSKP na pojazd osobowy, przy czym zmiany będą skutkować, że pojazd musi spełniać obecne wymagania dla pojazdu osobowego!

- zanim cokolwiek zaczniesz, skonsultuj się z Wydziałem komunikacji i diagnostą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie widzę to miejsca dla PIMOTÓW i podobnych tworów. Zdemontowano kilka miejsc siedzących, a te które pozostały, no to pozostały w miejscach zamontowanych fabrycznie.

1 minutę temu, adamos napisał:

- zmiany konstrukcyjne na OSKP na pojazd osobowy, przy czym zmiany będą skutkować, że pojazd musi spełniać obecne wymagania dla pojazdu osobowego!

Obecne, czyli jakie?

A może chodzi tylko o spełnienie warunków w zakresie wprowadzonych zmian skutkujących zmianą rodzaju pojazdu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiemy z którego roku jest pojazdu, więc jak ma 20 lat, będzie musiał spełniać nowe wymagania stawiane pojazdom osobowym, jakim? Trzeba przeanalizować wszystkie wymagania stawiane osobowym na dzień dzisiejszy....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2a. Pojazd, o którym mowa w art. 66 ust. 4 pkt 6 lit. b ustawy, powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów, obowiązujące w dniu dokonania zmiany rodzaju pojazdu.

Co tu ciekawego jest do przeanalizowania. Kolejny bubel-paragraf.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych" jeśli zmiany spowodowały pojazd osobowy to wymagania dla osobowego?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szybko podjechałem na stację diagnostyczną - podstawową, nie okręgową. Przedłożyłem diagnoście zagadnienie :

1. Kupuję autobus 1999 rok

2. Ma nominalnie 22 miejsca , chcę wymontować nadmiarowo mi niepotrzebne . Zostawiam 8+1

ODPOWIEDŹ DIAGNOSTY : "Ja się tego nie tykam" . 

Coś mi się wydaje, że jak w poniedziałek zajadę z pompą do Wydziału Komunikacji w moim Urzędzie Miejskim, to też napotkam strategię "spychologii stosowanej" i odbiję się o ścianę

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:evil:No i bardzo dobrze. Bo klienckie zachciewajki to nie zagadki dla diagnostów na stacji. A poza tym, żadna podstawowa stacja kontroli nie tyka się zmian konstrukcyjnych. Azymut na okręgową i tam się chwycić "fajnego" chłopaka. ;-)

 

48 minut temu, adamos napisał:

"powinien spełniać wymagania i warunki techniczne w zakresie dokonanych zmian konstrukcyjnych" jeśli zmiany spowodowały pojazd osobowy to wymagania dla osobowego?

Demontaż kraty/przegrody spowodował zmianę na osobowy. Czy z tego powodu mam uzupełnić furę o ABS, kurtyny powietrzne, czujniki ciśnienia na wentyle?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W poniedziałek zrobię rundkę na stację okręgową i do Wydziału Komunikacji. Zdam po tym relację czegóż to się dowiedziałem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Najlepiej napisz skąd jesteś i może znajdzie się jakiś kumaty diagnosta na tym forum, do którego mógłbyś podjechać i otrzymać rzetelną wiedzę / wskazówki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Paprock napisał:

Demontaż kraty/przegrody spowodował zmianę na osobowy. Czy z tego powodu mam uzupełnić furę o ABS, kurtyny powietrzne, czujniki ciśnienia na wentyle?

Rzecz, którą zmieniamy w tym momencie musi spełniać wymagania stawiane obecnie tej kategorii pojazdu a rzeczy, które się nie zmieniły muszą spełniać wymagania stawiane w tamtych latach. W przypadku małych autek (klasyczne z kratką) to i tak wiadomo, że auto to spełniało wymagania dla osobówki.

Niepokoi mnie jednak fakt, że ktoś z autobusu chce zrobić "osobówkę". Nie ukrywajmy ale pojazd z taką ilością miejsc ma pakę o długości 4-5m. Co tam obecnie ma się znajdować ? Przypadkiem ktoś nie kombinuje zrobić z tego kampera lub jakiegoś auta z paką do wożenia np. sprzętu na zawody (motocykle ?)

Jak dla mnie temat jest grząski ponieważ zmieniamy liczbę foteli wchodząc w zupełnie inną kategorię pojazdu gdzie zupełnie inne są wymagania stawiane fotelom. Gdyby ktoś schodził z 22 na powiedzmy 16 to nie widziałbym problemu, jeżeli jednak ktoś robi coś takiego to nikt z założenia nie powinien klepnąć takich zmian. Jak dla mnie PIMOT/ITS wyrazi podobną opinię. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mi nie tłumacz. Coś tam kumam:silent:.  Niestety, ale już tu padły teorie, że duży jednoosobowy blaszak może być samochodem osobowym. Poza tym mi ten przepis od samego początku nie leży, bo dobity został przez Suzuki Jimny II, który jak wiadomo z powodu norm euro został li tylko samochodzikiem ciężarowym o dwóch miejscach do siedzenia. I teraz zagadka, bo skoro są takie Suzuczki Jimniaczki cztero/pięcioosobowe i dziwnym trafem w ciężarówce pozostały nagwintowane otwory pod fotele i pasy kotwiczące, to zachodzi pytanie czy taki pojazd osobowym się stanie wespół z PIMOTEM nawet? No i na deser pytanie, co z formalnościami odnośnie przekroczonych norm emisji zanieczyszczeń gazowych w samochodzie po zmianach już przecież. Po zmianie rodzaju pojazdu z ciężarowego na osobowy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

43 minuty temu, Paprock napisał:

 I teraz zagadka, bo skoro są takie Suzuczki Jimniaczki cztero/pięcioosobowe i dziwnym trafem w ciężarówce pozostały nagwintowane otwory pod fotele i pasy kotwiczące, to zachodzi pytanie czy taki pojazd osobowym się stanie wespół z PIMOTEM nawet? 

No właśnie się nie stanie. Skoro auto nie spełniało wymogów dla kategorii M1 w momencie sprzedaży i było sprzedawane jako N1 to w sytuacji gdy ktoś chciałby dorzucić fotele do pojazdu to musiałby:

1. Mieć "Pimoty" w sprawie siedzeń.

2. Doprowadzić wszystkie niezgodności (w tym emisję) aby spełniał je pojazd w momencie wejścia do obrotu.

 

Nie ma opcji aby obecnie ktoś kupił sobie to autko jako N1 i nagle zrobił z tego M1. Nie pozwalają na to przepisy (punkt 1 i 2) a po drugie ta sprawa Jimmego jest tak głośna, że tutaj nic się nie zdziała. Gdyby to był jednostkowy przypadek to na pewno trafiłoby się na kogoś, kto nie zna się na przepisach i by to autko klepnął.  

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 godziny temu, sad_madman napisał:

Niepokoi mnie jednak fakt, że ktoś z autobusu chce zrobić "osobówkę". Nie ukrywajmy ale pojazd z taką ilością miejsc ma pakę o długości 4-5m. Co tam obecnie ma się znajdować ? Przypadkiem ktoś nie kombinuje zrobić z tego kampera lub jakiegoś auta z paką do wożenia np. sprzętu na zawody (motocykle ?)

 

Powiem więcej. Pojazd po całej długości ma pakę 12m . Fabrycznie ma wszystko co potrzebuję. Miejsca sypialne, łazienkę, kuchnię etc. Ja po prostu nie potrzebuję nadmiarowych miejsc ze względu na konieczność jazdy z kategorią D. Jeżeli nie pozwolą zredukować miejsc to kij w bary. Zrobię prawko D.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ze wstępnych ustaleń wnioskuję ,że z tego autobusu po redukcji liczby miejsc siedzących do max 9 , bez zmiany położenia pozostałych foteli , będzie możliwość zmiany rodzaju na samochód specjalny - kempingowy na prawo jazdy kat C . powtarzam - ze wstępnych ustaleń . auto trzeba zobaczyć , ustalić zakres zmian . każdy przypadek jest inny - jednostkowy .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.