Skocz do zawartości

Czterokołowiec (QUAD)


Norbert Jezierski

Rekomendowane odpowiedzi

Czesc

Nie chce mi się szukać, ale jestem przekonany, że z mijającego weekendu byłbym w stanie poszukać w prasie co najmniej dwa równie tragiczne wypadki z udziałem motocykli - i co? Zakazać rejestracji? Zakazać poruszania się? Osobiście uważam, że motocykle typu "szlifierki" sa dużo większym zagrożeniem na naszych drogach niż quady.

 

He he mam wrazenie ze kolega myli pojecia... :)

To nie motocykle sa zagrozeniem, to bezmozgie yeti ktore czasami nimi kieruja. Sam motocykl to zwykle troche metalu i plastiku na kolach.

Osobiscie jezdze roznymi motocyklami juz ponad 25 lat - czesto okragly rok i nie mam wrazenia zebym stwarzal zagrozenie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 weeks later...
  • Odpowiedzi 406
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • blakop

    40

  • Psuj

    33

  • JANUSZ60

    31

  • Marek1

    29

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jeszcze raz o quadach w pigułce:

 

 

"Quady. Pojęcia i obowiązujące przepisy

 

W ostatnim czasie na naszych drogach pojawiły się pojazdy czterokołowe określane często jako „quad”. W celu przybliżenia tematyki związanej z takimi pojazdami, należy wyjaśnić kilka przepisów prawnych regulujących poruszanie się takimi pojazdami.

 

Zgodnie z załącznikiem nr 1 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2005 r. w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych mających dwa lub trzy koła, niektórych pojazdów samochodowych mających cztery koła oraz motorowerów w „Definicjach kategorii i typów pojazdów dla potrzeb homologacji typu pojazdu”, określono co jest lekkim pojazdem czterokołowym oraz inny pojazd czterokołowy:

 

1. lekkie pojazdy czterokołowe, których masa bez obciążenia nie przekracza 350 kg (kategoria L6e), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych i których maksymalna prędkość konstrukcyjna nie przekracza 45 km/h oraz których:

 

a) pojemność skokowa nie przekracza 50 cm3, w przypadku silnika z zapłonem iskrowym lub

 

b) maksymalna moc nie przekracza 4 kW, w przypadku innych silników ze spalaniem wewnętrznym lub

 

c) maksymalna moc jest nie większa niż 4 kW, w przypadku silnika elektrycznego.

 

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motorowerów trójkołowych kategorii L2e chyba, że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej;

 

2. pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, o których mowa w pkt 1 lit. a których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna moc użyteczna silnika nie przekracza 15 kW.

 

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej.

 

Tak więc przyjmując powyższe definicje należy stwierdzić, że pojazdy takie należy traktować jako motocykle trójkołowe jeżeli z homologacji nie wynika nic innego. A więc motocykle trójkołowe, to jest pojazdy posiadające trzy koła umieszczone symetrycznie (kategoria L5e), wyposażone w silnik o pojemności skokowej większej niż 50 cm3, w przypadku silnika ze spalaniem wewnętrznym, lub o maksymalnej prędkości konstrukcyjnej większej niż 45 km/h.

 

Idąc dalej powyższym rozumowaniem należy stwierdzić, że poruszając się takim pojazdem należy spełniać wymagania techniczne oraz wyposażenie określone dla motocykli tj. np.: należy używać hełmów ochronnych.

 

Należy zauważyć, że takie pojazdy poruszające się po drogach publicznych muszą być zarejestrowane posiadać tablice rejestracyjne, mieć aktualne ubezpieczenie OC pojazdu a ponadto kierujący powinien posiadać uprawnienia do kierowania.

 

Zgodnie z art. 23. ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (Dz.U. z 2003 r. Nr 124 poz. 1152 z późn. zm.) posiadacz pojazdu mechanicznego jest obowiązany zawrzeć umowę obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem posiadanego przez niego pojazdu. Posiadacz pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC najpóźniej w dniu rejestracji pojazdu (art. 29 ust. 1 ustawy). W sytuacji, gdy pojazd nie jest zarejestrowany, posiadacz pojazdu jest obowiązany zawrzeć umowę ubezpieczenia OC przed wprowadzeniem pojazdu do ruchu.

 

Ustawodawca nie rozróżnia wprowadzenia pojazdu do ruchu na drodze publicznej i niepublicznej. Jako wprowadzenie pojazdu do ruchu rozumie się - wprowadzenie pojazdu na drogę, rozumianą zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Wszędzie tam, gdzie może dojść do szkody materialnej i niematerialnej osoby trzeciej, tj. w miejscu ogólnodostępnym, posiadacz pojazdu ma obowiązek ubezpieczyć się od szkód powstałych w związku z ruchem tego pojazdu.

 

Zgodnie z art. 88 ustawy „Prawo o ruchu drogowym, w ust. 2 pkt. 4 określono, że do kierowania trójkołowym lub czterokołowym pojazdem samochodowym o masie własnej nie przekraczającej 550 kg, z wyjątkiem motocykla uprawnia prawo jazdy kategorii B1. Kategoria B1 jest kategorią niższej rangi niż kat B, więc posiadanie kat. B uprawnia też do kierowania wspomnianym pojazdem.

 

Jeżeli „quad” będzie zarejestrowany jako motorower osoba pełnoletnia czyli taka, która skończyła 18 lat nie musi posiadać uprawnień do kierowania motorowerem, jednakże osoba

 

w wieku od 13 do 18 lat powinna posiadać kartę motorowerową.

 

Kierujący pojazdem samochodowym czterokołowym zarejestrowanym jako ciągnik rolniczy jest zmuszony do korzystania z tego pojazdu jak z typowego ciągnika rolniczego, z pełnymi konsekwencjami np. zakazu ruchu po drodze ekspresowej, do konieczności doposażenia pojazdu np.: w trójkątną tablicę wyróżniającą pojazd wolny, dwa boczne lusterka, gaśnicę itp.

 

Ponadto zgodnie z art. 96. § 1 Kodeksu Wykroczeń właściciel, posiadacz, użytkownik lub prowadzący pojazd, który:

 

1) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania osobę nie mającą sprawności fizycznej lub psychicznej w stopniu umożliwiającym należyte prowadzenie pojazdu,

 

2) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej osobę nie mającą wymaganych uprawnień,

 

3) dopuszcza do prowadzenia pojazdu na drodze publicznej lub w strefie zamieszkania osobę znajdującą się w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego środka,

 

4) dopuszcza pojazd do jazdy na drodze publicznej pomimo braku wymaganych dokumentów stwierdzających dopuszczenie pojazdu do ruchu,

 

5) dopuszcza pojazd do jazdy na drodze publicznej, pomimo że pojazd nie jest należycie zaopatrzony w wymagane urządzenia i przyrządy albo pomimo, że nie nadają się one do spełnienia swego przeznaczenia,

 

6) dopuszcza do korzystania z pojazdu samochodowego w sposób niezgodny z jego przeznaczeniem, podlega karze grzywny.

 

Tak więc również na rodzicach ciąży obowiązek właściwego korzystania z w/w pojazdów przez swoje pociechy.

 

Dziecko w wieku do 10 lat na drodze publicznej nie może kierować jakimkolwiek pojazdem, z wyjątkiem kierowania rowerem pod opieką osoby dorosłej. Nie ma natomiast bezpośredniego zakazu kierowania pojazdem poza drogą publiczną. Jednak należy zastosować art. 1 ust. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym, który odnosi się do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, gdzie ustawodawca określa, że przepisy stosuje się, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu. W przypadku wspomnianego dziecka kierowanie wymienionym quadem jest sytuacją zagrażającą jego zdrowiu i życiu. Dziecko w tym wieku z pewnością nie jest sprawne pod względem fizycznym, ani psychicznym do kierowania w/w pojazdem.

 

 

 

Ponadto zgodnie z przepisami ustawy o lasach ruch pojazdem silnikowym, zaprzęgowym i motorowerem w lesie dozwolony jest jedynie drogami publicznymi, natomiast drogami leśnymi jest dozwolony tylko wtedy, gdy są one oznakowane drogowskazami dopuszczającymi ruch po tych drogach. Nie dotyczy to inwalidów poruszających się pojazdami przystosowanymi do ich potrzeb. Niestosowanie się do powyższych zasad skutkować może odpowiedzialnością karną z art. 161 kw.

 

Ponadto zgodnie z art. 105 kodeksu wykroczeń:

 

§ 1 Kto przez rażące naruszenie obowiązków wynikających z władzy rodzicielskiej dopuszcza do popełnienia przez nieletniego czynu zabronionego przez ustawę jako przestępstwo, w tym i przestępstwo skarbowe, wykroczenie lub wykroczenie skarbowe i wskazującego na demoralizację nieletniego, podlega karze grzywny albo karze nagany.

 

§ 2. Jeżeli czyn określony w § 1 popełnia osoba, pod której nadzór odpowiedzialny oddano nieletniego, podlega karze ograniczenia wolności, grzywny albo karze nagany.

 

§ 3. W wypadkach określonych w § 1 i 2, jeżeli nieletni czynem swym wyrządził szkodę, można orzec nawiązkę do wysokości 1.000 złotych.

 

W przypadku, gdy dziecko doprowadzi do realnego zagrożenia dla życia i zdrowia ludzkiego poprzez kierowanie takim pojazdem za zgodą rodziców lub innych osób dorosłych, osoby takie narażają się na odpowiedzialność karną z art. 160 KK."

 

miasto: Szczecin, nadkom. Grzegorz Sudakow

 

http://www.ruchdrogowy.pl/ruchdrogowy-wydarzenia/4801/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 months later...

Dziecko w wieku do 10 lat na drodze publicznej nie może kierować jakimkolwiek pojazdem, z wyjątkiem kierowania rowerem pod opieką osoby dorosłej. Nie ma natomiast bezpośredniego zakazu kierowania pojazdem poza drogą publiczną.

I kropka. Reszta to już lekka nadinterpretacja pana nadkomisarza:

 

Jednak należy zastosować art. 1 ust. 2 ustawy prawo o ruchu drogowym, który odnosi się do ruchu odbywającego się poza drogami publicznymi, gdzie ustawodawca określa, że przepisy stosuje się, jeżeli jest to konieczne dla uniknięcia zagrożenia bezpieczeństwa uczestników tego ruchu. W przypadku wspomnianego dziecka kierowanie wymienionym quadem jest sytuacją zagrażającą jego zdrowiu i życiu.

Naciągane, ale skoro przepisy nie regulują tego typu użytkowania pojazdów silnikowych to policjanci kombinują, kombinują, bo chcą mieć wpływ...

Według projektu nowej ustawy będą mogli lepiej wykombinować, bo pojazd musi być zarejestrowany, a jeśli jest zarejestrowany to jazda nim wymaga uprawnień, które są okreslone w kolejnej ustawie o kierujących pojazdami, gdzie poniżej 14 r.ż na quada bez prawka AM młodzian nie powinien wsiąść.

 

Inna sprawa, że w sporcie pod egidą PZM dzieciaki od 10 r.ż ściagają się z powodzeniem na quadach w dyscyplinach Motocross i Cross Country. Naprawdę dają radę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 year later...

Witam. Mam takie pytanie czy QUADY podlegają corocznym badaniom od nowości czy moze jest tak jak z samochodami osobowymi i motocyklami? I jaka cena za badanie techniczne tego pojazdu? Jest to Quad o poj 197 cm3 i mocy 9,2 kW i masie dmc 275 kg.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolego Jurat przeglądy Quadów na tą chwile jescze robimy co 1 rok w nowym projekcie ma sie to zmnienic na 3-2-1. A jesli chodzi o cenę to bedzie to 98 zł bo prawdopodobie ma w dowodzie samochodowy inny

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam takie pytanie czy QUADY podlegają corocznym badaniom

Gdybyś poczytał cały ten temat, to znalazłbyś , że są w Polsce WK, które dawały nowym na 3 lata, takiego miałem na OBT po 3 latach ,,,

Jeśli chodzi o ceny ;

-do 4 kW - motorower

-do15 kW- motocykl

czyżby były tu również dwie Polski ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chodzi o ceny ;

-do 4 kW - motorower

-do15 kW- motocykl

Powyżej 15kW ciągniki rolnicze i co tam jeszcze przyjdzie do głowy aby tylko klient był zadowolony...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powiedz, że masz lepszy pomysł ???

Jak wiesz nie walczę już, więc te pojazdy dla mnie to samochodowy inny i ograniczony do 15kW a jak ktoś ma życzenie mieć motorower lub coś tam innego to wyciąg ze świadectwa homologacji inaczej nie ma rozmowy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przecież cały czas o tym mówię

 

To powiedz jeszcze jaka będzie opłata jak czterokołowiec będzi miał dmc 380 kg.

Czy to będzie opłata z poz 1.1?

 

powiedz to Adamowi

 

Adam mówie ci.. :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SKORO ;

 

1) lekkie pojazdy czterokołowe,,,

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motorowerów trójkołowych kategorii L2e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej;

 

2) pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie,,,

 

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej.

 

to może cennik również tak stosować, co ???

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to może cennik również tak stosować, co

 

Warto to rozważyć. Co do lekkich nie mam watpliwości (opłata 1.22).

Inne niż lekkie ale o DMC do 400 kg - opłata 1.1 a te o DMC pow 400 kg - opłata 1.2.

Takie jest moje zdanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Takie jest moje zdanie.

Prawdopodobnie słuszne, ale kto nam to potwierdzi ???

czyli, dwie Polski jak zwykle,,,

 

[ Dodano: 15-12-2010, 10:55 ]

Inne niż lekkie ale o DMC do 400 kg

z małą różnicą, nie DMC lecz masa własna ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pow 400 kg - opłata 1.2.

 

i jeszcze taki szczegół ;

 

2) pojazdy czterokołowe, inne niż lekkie, o których mowa w pkt 1 lit. a, których masa bez obciążenia nie przekracza 400 kg (kategoria L7e) (550 kg dla pojazdów przeznaczonych do przewożenia towarów), nie wliczając w to masy akumulatorów w przypadku pojazdów elektrycznych, i których maksymalna moc użyteczna silnika nie przekracza 15 kW.

 

Pojazdy te powinny spełniać wymagania techniczne stosowane do motocykli trójkołowych kategorii L5e, chyba że przepisy dotyczące homologacji stanowią inaczej.

 

czy są Quady ciężarowe ???, bo tylko takie weszły by do 1.2 cennika ,,,

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma ciężarowych quadów z nazwy, ale są takie co mają ładowność - i to są właśnie takie. Zazwyczaj z tyłu mają wtedy taką platformę do przewożenia rzeczy. One nawet pod VAT-3 wtedy podpadają...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

One nawet pod VAT-3 wtedy podpadają

 

Nie wywołuj wilka z lasu :) .

 

Czyli tylko one weszły by pod pozycją cennika 1.2 ,,,

 

Tak tylko one.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.