Skocz do zawartości

Lampy błyskowe w pojazdach ITD/SM a okresowe BTP


Bogusław Maćkowski

Rekomendowane odpowiedzi

Wyniki kontroli Mondeo ITD

 

http://kontrola-mondeo-itd.89.pl/

 

- lampy nie oślepiają ale są źle zamontowane - złe klosze

- zapomnieli chyba o odległości 400 mm jeszcze

- ktoś rozumie tabele ??? co jest norma a co jest wynikiem bo mi czegoś tu brakuje

 

Dobrze wnioskuje .... kupujemy specyficzny żaróweczki i jeździmy po drodze ze stroboskopem ewentualnie stoimy na poboczu i sobie dyskotekę robimy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 281
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • Marek Kulik

    35

  • blakop

    25

  • Bogusław Maćkowski

    24

  • Jacdiag

    22

Top Posters In This Topic

Posted Images

Czytam i nie wierzę :shock:

Lampy nie oślepiają bo jasność ich błysku jest porównywalna z jasnościa świateł drogowych :shock: Rozumiem, że jesli zaparkuje dziś swój samochód na poboczu i będę migał swiatłami drogowymi w oczy wszystkicm jadącym z przeciwka to nikogo nie oslepię :( , tylko pogratulować takiego podejścia do tematu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

11 kcd to wydaje sie niewiele ale panowie specjaliści z ITS chyba zapomnieli ,że lampa błyskowa osiąga tę wartość zdecydowanie szybciej niż zwykła żarówka ,a nawet szybciej niż jest w stanie zareagować ludzkie oko. Lampa błyskowa nawet przy wartościach kilka razy mniejszych potrafi oślepić gdyż źrenica ludzkiego oka nie reaguje tak szybko na światło.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czytam i nie wierzę
małej wiary widocznie jesteś i nie wierzysz w sprawczą moc państwa. Jak widać "falandyszów" nie brakuje.

 

:P

 

ps.

ponadto z pisma wynika że należy rozważyć możliwość odstępstwa.... czyli budujemy dom i następnie rozpoczynamy legalizowanie budowli, gdyż ktoś kwestionuje jej legalność

 

:razz:

 

KUPA ŚMIECHU

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

małej wiary widocznie jesteś

...

czyli budujemy dom i następnie rozpoczynamy legalizowanie budowli,

w obecnych czasach stawiamy krzyż ...

itd ... :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

itd ... czyli inspekcja transportu samochodowego :evil:

 

Pozostawienie międzynarodowego znaku homologacyjnego na urządzeniu które w wyniku modyfikacji utraciło prawo do tego znaku (co przyznaje niezatapialny pan dr inż. Wojciechowski) jest przestępstwem.

 

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1999/5/WE: Właściwe Państwo Członkowskie podejmuje właściwe działania w stosunku do

jakichkolwiek osób, które oznakowały urządzenie niezgodnie z ust. 1 i 2. Jeżeli nie da

się określić osoby znakującej urządzenia, wobec użytkownika bądź posiadacza

urządzenia w momencie, kiedy niezgodność została ujawniona, mogą być podjęte

właściwe działania.

 

Ustawa o Systemie Oceny Zgodności, Art. 46.

Kto umieszcza oznakowanie zgodności na wyrobie, który nie spełnia zasadniczych

lub szczegółowych wymagań albo dla którego producent lub jego upoważniony

przedstawiciel nie wystawił deklaracji zgodności, podlega grzywnie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Marek Kulik napisał:
Jacdiag napisał:

 

itd ... czyli inspekcja transportu samochodowego :evil:

Najbardziej odpowiednia instytucja żeby dać krzyżyk na drogę :-D .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pozostaje jeszcze inna wątpliwość. Czy cały przyrząd posiada homologację? Jeśli tak to w jakim zakresie i jakiej kompletacji? Jeśli takową posiada, to przy tak znacznym zakresie modyfikacji pojazdu, ingerencji w istotne elementy pojazdu, taki pojazd po zamontowaniu nie powinien podlegać kontroli w SKP?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zasadniczo ITS przeprowadził badanie na zlecenie ITD czyli w podanym przez nich zakresie. Z pisma wynika, że wyłącznie lampa została "zbadana" i nie uwzględniono jej umieszczenia na pojeździe. Teraz Połeć będzie się chwalił za pomocą swoich przydupasów, że wszyscy się mylili oprócz nich. A pan dyrektor chyba nie za bardzo pamięta w jakim celu ITS został utworzony. Ciekawe kto jeszcze da ciała w obronie "uciśnionych".

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mnie bardzo interesuje sposób przeprowadzenia badań zastosowany przez ITS (warunki, zastosowane mierniki, czasy pomiarów itp). Macie może reg. 65 EKG ONZ? Jak patrzę w Akredytacje ITS to nie bardzo mogę się zorientować w ich procedurach badawczych. Nie wiem, czy zastosowana przez nich metoda jest właściwa. Wszak lampy zastosowane na tych Fordach nie są lampami ostrzegawczymi kategorii X.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na początek chciałbym podziękować Panu Prezesowi Kulikowi, że zechciał zabrać głos i uchylić nam rąbka tajemnicy ze szczegółów technicznych.

 

Zapoznałem się z raportem ITS. Jak by nie komentować jest to Instytut Badawczy.

 

1. W pojeździe Ford Mondeo ITD dokonano zmian konstrukcyjnych. To oznacza, że w nowo wyprodukowanym pojeździe obowiązkowo powinny być dokonane dodatkowe badania techniczne po zmianach konstrukcyjnych - jak się domyślam ITD nie wykonała takiego badania i nie dokonała zgłoszenia do WK. Jest to pierwsze naruszenie.

 

2. W lampach przeciwmgielnych przednich zamontowano zamiast żarówek H3 palniki samowyładowcze. Jestem na urlopie ale chyba powinno być samopoziomowanie i samooczyszczanie lampy jak w ksenonach. Mało tego w kloszu o właściwościach świetlnych do przeciwmgielnych.

 

3. W mieście nie wolno używać świateł drogowych a tu światło świecące mocniej niż światło drogowe może błyskać w mieście. Ciekawie to ktoś skomentował to drogowymi będę sobie błyskał w mieście po zmierzchu. Nikt jednak nie wziął pod uwagę, że lampa błyskowa ma światło rozproszone a tu jest skupione podczas błysku.

 

4. Brak odstępstwa od warunków technicznych, które winien wydać MTBIGM a nie zastąpi go atest GUM.

Jest to trzecia nieprawidłowość. Oprócz uzyskania takiej decyzji właściciel pojazdu ma obowiązek uzyskać wpis w dow. rej. o odstępstwie w zakresie montowania lamp błyskowych. Należy oczywiście zmienić klosze na właściwie oznakowane.

ODSTĘPSTWO winno dot. zamontowania lampy błyskowej w pojeździe oraz miejsca zamontowania.

 

5. To nie tylko zmiana klosza bo ma znak E8 i "B" to konieczność uzyskania homologacji na zamontowanie w pojeździe lampy błyskowej.

 

Tak czy ITS uważam, że potwierdził moje zastrzeżenia, że pojazd wyposażony w 2 lampy błyskowe bez odstępstwa od warunków technicznych nie ma prawa poruszać się po drodze publicznej.

 

Do tego czasu urządzenia są zamontowane niezgodnie z przepisami o warunkach technicznych i ciekawe jak się to ma do dowodów w formie zdjęć z przekroczenia prędkości. :x

 

Tak czy inaczej oświadczenia rzeczników prasowych IDT i SM mają się teraz nijak do rzeczywistości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. W pojeździe Ford Mondeo ITD dokonano zmian konstrukcyjnych. To oznacza, że w nowo wyprodukowanym pojeździe obowiązkowo powinny być dokonane dodatkowe badania techniczne po zmianach konstrukcyjnych

 

A jakie dane w dowodzie się zmieniły?

 

2. W lampach przeciwmgielnych przednich zamontowano zamiast żarówek H3 palniki samowyładowcze. Jestem na urlopie ale chyba powinno być samopoziomowanie i samooczyszczanie lampy jak w ksenonach. Mało tego w kloszu o właściwościach świetlnych do przeciwmgielnych.

 

Samopoziomowanie i czyszczenie to w światłach mijania. Nieprawidłowe źródło światła - to fakt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. W pojeździe Ford Mondeo ITD dokonano zmian konstrukcyjnych. To oznacza, że w nowo wyprodukowanym pojeździe obowiązkowo powinny być dokonane dodatkowe badania techniczne po zmianach konstrukcyjnych - jak się domyślam ITD nie wykonała takiego badania i nie dokonała zgłoszenia do WK. Jest to pierwsze naruszenie.

 

Ale czy były to zmiany powodujące zmianę danych zawartych w DR?

 

3. W mieście nie wolno używać świateł drogowych a tu światło świecące mocniej niż światło drogowe może błyskać w mieście. Ciekawie to ktoś skomentował to drogowymi będę sobie błyskał w mieście po zmierzchu.

 

Co masz na myśli pisząc miasto? Teren zabudowany czy oświetloną drogę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kluczowe znaczenie dla procedury dopuszczenia pojazdu do ruchu ma fakt, czy zmiany dokonano przed, czy po pierwszej rejestracji. Jeśli przed, to zgodnie z art. 68.11 powinno się wystąpić o zmianę homologacji na pojazd, ponieważ dodano do niego urządzenia nie ujęte w homologacji pojazdu.

Jeśli po rejestracji - tylko zgłoszenie zmian do WK na podstawie zaświadczenia z SKP, ale tylko w przypadku, kiedy montaż przyrządów ma wpływ na zmianę danych zawartych w DR. W omawianym przypadku nie zachodzi niestety taka konieczność. Nawet zmiana masy raczej nie bardzo, bo całość urządzenia myślę nie przekracza 5 kg...

 

Kolejne pytanie - czy są to pojazdy uprzywilejowane? Jeśli tak, to powinny przejść badanie dodatkowe przed rejestracją na tą okoliczność niezależnie od dokumentacji homologacyjnej pojazdu...

 

Ktoś wie który WK w Wawie to rejestruje?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście miasto mam na myśli zwyczajowo przyjęty teren zabudowany. Aczkolwiek patrząc na przepis chodzi o drogę nieoświetloną.

Pord

Art. 51. 3. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się:

 

 

 

1) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe - drugi jest obowiązany uczynić to samo;

 

2) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony;

 

3) pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej, jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.

 

 

Chyba w ITSie nie doczytali, że światła drogowe widząc pojazd nadjeżdżający należy wyłączyć i przełączyć na światła mijania po to by nie oślepiać a tu nagle napisali, że błyskowe świecące mocniej niż drogowe nie będą oślepiały tym samym nie będą stwarzać zagrożenia BRD.

 

 

Już uzupełniam zapis - przed odstępstwem lampa musi uzyskać homologację do montażu w pojeździe.

Mówiono mi, że nie są to pojazdy uprzywilejowane ale mam wątpliwość, gdyż na zdjęciu pomiarów ITS wydaje mi się, że widzę niebieskie "ledy" uprzywilejowanego.

 

Co do zmian konstrukcyjnych: Dz. U. 12, 996)

5) w którym dokonano zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym,

 

A więc są 2 opcje:

1. zmiany konstrukcyjne, lub

2. wymiana elementów powodująca zmianę danych w pojeździe.

 

Proszę zauważyć, że w języku prawniczym nie zastosowano w tym miejscu ";", który by oznaczał, że myśl dalsza dotyczy całości myśli poprzedzającej.

 

Tak więc zamontowanie lamp w ocenie ITS doszło do zmian konstrukcyjnych aczkolwiek nie muszą one być związane z danymi zawartymi w dow. rej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekaw jestem bardzo kto przeprowadzi procedurę homologacyjną na zmodyfikowane lampy... Pewnie ITS :evil:

Ciekaw też jestem co zrobi GITD do czasu uzyskania homologacji na lampy oraz niezbędne odstępstwo...

Ciekaw też jestem jak ITS obroni metodykę badawczą lampy błyskowej (proszę nie mylić z lampa stroboskopową). Myślę że ITS powinien się zatroszczyć o losy swojej akredytacji.

 

ps. Nie dawno kolejny kraj UE, Austra zabroniła stosowania lamp błyskowych w fotoradarach. Poniżej zapis w j. niemieckim (nie znam na tyle oby dokonać literackiego tłumaczenia, polecam translatora google)

 

Betrieb in Österreich

 

In Österreich durften Radargeräte vorbeifahrende Fahrzeuge bis vor kurzem nur von hinten messen, um keine Blendung durch den Blitz des Fotoapparates zu verursachen. Erst durch Verwendung von IR-Blitzgeräten ist es auch erlaubt entgegenkommende Fahrzeuge zu messen, dabei darf aber das Gesicht des Fahrers nicht sichtbar sein, da es sonst dem Prinzip der Anonymstrafverfügung widerspricht.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście miasto mam na myśli teren zabudowany.

 

W terenie zabudowanym można używać świateł drogowych na nieoświetlonych drogach - to takie uzupełnienie ;)

 

(dopisane przez Moderatora: tak czułem sprawdziłem i w tym samym czasie doprecyzowałem :-) )

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O co tak na prawdę chodzi z tym błyskiem? Świetnie to ilustruje poniższe zdjęcie (po kliknięciu większe). Proszę zwrócić uwagę cień który rzuca pojazd na tło lasu, pomimo tego że zdjęcie zostało zrobione w biały dzień, niemal w samo południe. Nie trzeba mieć bujnej wyobraźni aby wyobrazić sobie ten efekt w nocy.

 

 

 

 

82951264.jpg

 

 

 

 

Oczywiście można zastosować lampy podczerwieni, bezpieczne dla kierujących. No cóż, GITD tak zapisało w SIWZ przetargu iż musi być lampa ksenonowa i NIE dopuszcza się lampy podczerwieni wymuszając na dostawcach takie rozwiązanie. Chociaż wydawało by się iż kierownictwo GITD, czynni policjanci oddelegowani do pracy w GITD, wywodzą się z służb związanych z ruchem drogowym wiedza co jest bezpieczne i jakie są europejskie rozwiązania. ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Osobiście jestem za karaniem za nadmierne przekraczanie prędkości jazdy, tam gdzie jest ona ograniczana.Jednak wszystkie sposoby pomiaru muszą być przeprowadzane zgodnie z prawem i za pomocą urządzeń, które nie będą powodowały dodatkowego zagrożenia na drodze publicznej.Prób udowodnienia przez ITD, że "lampy błyskowe"zamontowane na pojazdach mierzących prędkość,są bezpieczne i nie powinny powodować niebezpiecznych sytuacji podczas działania ,jest mało przekonywujące.I nie trzeba być uczonym żeby ten fakt stwierdzić.Dziwie się organom ,które mają dbać o bezpieczeństwo na drodze, że brakuje Im wyobraźni prostego użytkownika drogi publicznej.

Inna sprawa jak można dopuścić i zamontować światła w pojeździe o przeznaczeniu przeciwmgielne ,ze zmodyfikowanym żarnikiem.Przecież to pogwałcenie homologacji na którą, te lampy otrzymała.Walczy się z żarnikami montowanymi w nie przystosowanych reflektorach poj.samoch.A służby odpowiedzialne za kontrolę warunków tech.w pojazdach dopuszczają taki "bubel".Osobiście uważam że to jest anarchia!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetnie to ilustruje poniższe zdjęcie

i na podstawie tego zdjęcia udowodnić, kto prowadził pojazd,

widać jedno oko i pół czoła kierowcy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziwie się organom ,które mają dbać o bezpieczeństwo na drodze, że brakuje Im wyobraźni prostego użytkownika drogi publicznej.

 

 

Owszem do organów kontroli ruchu drogowego w tym przypadku zalicza się zarówno policja jak i Inspekcja Transportu Drogowego.

 

Chciałbym skromnie zauważyć, że inne organy odpowiadąjące za BRD zadziałały zapobiegawczo zanim cokolwiek się zdarzyło.

Tymi organami były zarówno urzędnicy nadzorujący Stacje Kontroli Pojazdów w Starostwach jak i sami diagności samochodowi.

 

W tym miejscu pragnę dodać, że czasami rutyna zawodowa powoduje, że pewnych rzeczy się nie zauważa i dopiero zaniepokojone sygnały anonimowych obywateli wzbudziły czujność.

Aczkolwiek nie można powiedzieć, że organy kontroli ruchu drogowego nic nie rozbiły bo kilka miesięcy wcześniej trwała analiza stanu prawnego w temacie określonym jako trudny.

 

Natomiast oświadczenia rzeczników prasowych ITD i SM pozostawię bez komentarzy bo nie wypada.

Kolejne oświadczenia powinny brzmieć demontujemy niezgodnie z przepisami zamontowane urządzenia do czasu uzyskania stosownych homologacji MTBIGM i odstępstw od warunków technicznych o ile takie zostaną udzielone.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast oświadczenia rzeczników prasowych ITD i SM pozostawię bez komentarzy bo nie wypada.

 

_________________

Pełna zgoda Panie Bogusławie.Jednak poddawanie ocenie "zmodyfikowanych lamp przeciwmgielnych"przez ITS i próby udowodnienia że impuls świetlny wytworzony przez to światło jest dopuszczalny, bo wytwarza natężenie świetlne jak światło drogowe, to niefortunna próba ominięcia całego problemu.Z drugiej strony dziwie się takiej instytucji jak ITS, że w ogóle podjęła takie badania.Z chwilą zamontowania żarnika w lampie przeciwmgielnej ,jest niezgodne z wydaną homologacją.Zgadza się kolejne działanie ITD i SM powinno być takie:

Kolejne oświadczenia powinny brzmieć demontujemy niezgodnie z przepisami zamontowane urządzenia do czasu uzyskania stosownych homologacji MTBIGM i odstępstw od warunków technicznych o ile takie zostaną udzielone.

_________________

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wielkie słowa - DBANIE O BEZPIECZEŃSTWO powinno wyglądać jak na obrazku

 

1303211591_by_Patt88_600.jpg

 

jeden widoczny pojazd KRD i nie ma chętnych do wyprzedzania, wszyscy jadą z dopuszczalną prędkością

 

ale niestety z takiego bezpieczeństwa na drodze nie ma kasy dla Vincenta R :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

O co tak na prawdę chodzi z tym błyskiem? Świetnie to ilustruje poniższe zdjęcie (po kliknięciu większe). Proszę zwrócić uwagę cień który rzuca pojazd na tło lasu, pomimo tego że zdjęcie zostało zrobione w biały dzień, niemal w samo południe.

::hey

 

To zdjęcie nie zostało zrobione w dzień ! Zegar faktycznie wskazuje dzień ale jest on tak samo wiarygodny jak adres pomiaru. Również dopuszczalna prędkość (jak sądzę) jest ustawiona na potrzeby testu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To zdjęcie nie zostało zrobione w dzień !
skąd tak mała wiara u Ciebie? Jeśli masz wątpliwości zapraszam do nas. Tu masz podobną w czasie, bez lampy.

z032709a.jpg

 

Na stronie producenta zurad.com.pl znajduje się poniższe zdjęcie. Nie będziesz miał wątpliwości że zostało zrobione w dzień, a doskonale oświetlona twarz ładnej blondynki z odległości ok 20 m jednoznacznie świadczy o energi lampy (gwoli wyjaśnienia mocy 300Ws). Lecz to nie jest tak że producent nie potrafi zastosować lampy pracującej w podczerwieni. To zamawiający w SIWZ określa wymagania.

frapidcm.jpg

 

dopuszczalna prędkość (jak sądzę) jest ustawiona na potrzeby testu.
Oczywiście.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.