Skocz do zawartości

badanie dodatkowe skierowany przez policję


cortez76

Rekomendowane odpowiedzi

Wypisując zaświadczenie że pojazd nie spełnia art. 66 Ustawy PoRD ograniczasz obywatelowi konstytucyjne prawo do swobodnego przemieszczania się
To jest zbyt daleko posunięta nadinterpretacja. Jak zajdzie potrzeba to mu znajdę w necie odpowiedni rozkład jazdy :evil:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 551
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • brodatymazur

    59

  • aboz

    58

  • Grzegorz Łódź

    57

  • michal_k

    44

Top Posters In This Topic

Posted Images

odpowiedni rozkład jazdy

 

Ale to już nie jest swobodne przemieszczanie bo musi się podporządkować pod ten rozkład jazdy. :D

Taaa, tyle że nie ja ją będę od tego momentu ograniczał a przedsiębiorstwo komunikacyjne :lol:
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To może najpierw odpowiesz na moje pytanie, z postu przed Twoim.

- czyli:

Powiedz mi w takim razie gdzie w PoRD jest mowa o konkretnych usterkach i ich kwalifikacji pod względem stwarzania przez nie zagrożenia. Ja może ślepy jestem ale nie doczytałem się.

- jest mowa o trzech grupach usterek.

A skoro poz 996 jest uzupełnieniem ustawy i nakłada na mnie obowiązek stosowania się do w/w rozporządzenia, to na jakiej podstawie miałbym zatrzymać DR.

- Oooooooooooooo BRAVO świetne słowo: UZUPEŁNIENIEM

Typowy przykład - luz na sworzniu wahacza w zakresie 2 mm. W życiu na drodze nie byłbyś w stanie (dokonując wyłącznie oględzin pojazdu) stwierdzić tej usterki.

- to oczywiste jest.

A ja ją kwalifikuje jako UI, ponieważ jeszcze nie stwarza zagrożenia i daje klientowi 14 dni na jej usunięcie i zgłoszenie się na badanie poprawkowe. Uważasz, że popełniam błąd? Jeśli tak to uzasadnij.

Teraz najważniejsza kwestia: czy ta usterka zagraża bezpieczeństwu, porządkowi, czy środowisku? Jeżeli łapie się na któryś z nich to powinieneś zatrzymać. Jeśli nie to nie.

 

Dla mnie jest ciężko odpowiedzieć na to pytanie. Nie wiem, czy luz wahacza w zakresie 2mm powoduje zagrożenie, czy nie. W tabeli to brzmi:

 

a) Nadmierne zużycie sworznia lub łożysk sworznia, lub sworzni wahaczy.

 

Jakoś zaciekawił mnie ten Wasz podział na rodzaje usterek. A tak się zapytam - ja odpowiedziałem - co się stanie jak nie usunie usterki i przyjedzie po 14 dniach z luzem 2mm czyli tym samym? Przejdzie ona w USZ :?:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

co się stanie jak nie usunie usterki i przyjedzie po 14 dniach? Przejdzie ona w USZ :?:

 

A czemu miałaby przejść? Dostanie nowe OBT z wynikiem N i znowu będzie miał 14 dni na usunięcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

poz. 996 § 6.6. Badania technicznego pojazdu polegającego na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów, w których stwierdzono usterki, dokonuje się w zakresie ich usunięcia, jeżeli w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia badania sprawdzenia dokonuje stacja, w której te usterki stwierdzono. Po wykonaniu badania polegającego na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów uprawniony diagnosta, po stwierdzeniu, że wszystkie usterki zostały usunięte, wpisuje do dowodu rejestracyjnego kolejny termin okresowego badania technicznego. Termin ten jest liczony, począwszy od daty przeprowadzenia badania, w którym stwierdzono te usterki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Brodaty pisze, że też ma trudne sytuacje, ale stawia im czoło, bo ma tonfe, gaz... Aha... Ciekawe co z tego arsenału ma (i co wolno mu użyć wobec klientów) Diagnosta...

 

Również "usterki" z grupy ochrony środowiska oraz porządku są w odpowiednich rubrykach tabeli 996, więc w czym problem?

I jakież to niezgodności w cytowanym przepisie?

Przypominam, że nawet zgodnie ze stanowiskiem Biura Ruchu Drogowego KGP z września 2011 roku pojazd z wynikiem N wcale nie uważa się za niedopuszczony do ruchu, jeśli usterki nie stwarzają zagrożenia w ruchu.

A dodatkowo obecnie diagności już co do zasady mają czarno na białym która usterka jest tą stwarzającą zagrożenie ruchu, a która nie. Policja nadal ma tylko intuicję, choć bazowanie na 996 wydawałoby się wskazane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przypominam, że nawet zgodnie ze stanowiskiem Biura Ruchu Drogowego KGP z września 2011 roku pojazd z wynikiem N wcale nie uważa się za niedopuszczony do ruchu, jeśli usterki nie stwarzają zagrożenia w ruchu.

 

Jeśli faktycznie tak jest to stanowisko to przeczy całkowicie art. 71 ust. 2 PORD. Skoro diagnosta stwierdza, że pojazd nie spełnia art. 66 to dopuszczony do ruchu absolutnie nie jest.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cytuję:

 

"(...)Analizując przytoczone uregulowania prawne należy stwierdzić, iż uprawniony diagnosta po stwierdzeniu negatywnego wyniku badania technicznego powinien jednocześnie ustalić, czy usterki zagrażają bezpieczeństwu ruchu. W tym przypadku prawodawca jednoznacznie wskazuje, iż diagnosta powinien zatrzymać dowód rejestracyjny pojazdu, czyli de facto uniemożliwić poruszanie się zarejestrowanym pojazdem.

 

Ponowne badanie techniczne pojazdu, w którym stwierdzono usterki można przeprowadzić w tej samej stacji kontroli pojazdów się, w zakresie ich usunięcia, w okresie nie dłuższym niż 14 dni od dnia poprzedniego badania technicznego.

 

W ocenie Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji udzielenie odpowiedzi na przedmiotową kwestię, wymaga spojrzenia przez pryzmat art. 132 ustawy.

 

Przedstawiając zarejestrowany pojazd do badania technicznego w wyznaczonym terminie, pomimo jego negatywnego wyniku, właściciel spełnia ustawowy obowiązek w tym zakresie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonego badania technicznego uprawniony diagnosta nie zatrzymuje dowodu rejestracyjnego, to oznacza, że pojazd nie stanowi bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego lub środowiska. W tym przypadku – w ocenie naszego Biura – można poruszać się pojazdem, jeżeli nie zagraża on porządkowi ruchu – art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. b) ustawy."

 

Ma to swój funkcjonalny sens przyznacie - i mało tego - na co dzień w 100% jest stosowane przecież na SKP. Literalnie jednak nie do końca stoi to w zgodzie z art.66. Tylko wtedy dochodzimy do wniosku, że KAŻDA usterka to USZ, a 996 w kwestii klasyfikacji usterek jest w całości niezgodny z ustawą, tak?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brodatymazur, dam teraz doskonały przykład jak policja egzekwuje przepisy.

- a tych pojazdów badania techniczne to nie obejmują... pewnie przed wjazdem na SKP ściągają :evil:

Bywa, że czasami coś ściągają lub odłączają aby nie świeciło. Część "ozdobnych" świateł jest schowana w atrapie, że nawet ich nie widać, gdy nie są włączone. Niewątpliwie najłatwiej wspomniane nieprawidłowości w oświetleniu wychwycić w ruch udrogowym po zapadnięciu zmroku, ale jakoś ani policja ani ITD nie mają na to ochoty :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ma to swój funkcjonalny sens przyznacie - i mało tego - na co dzień w 100% jest stosowane przecież na SKP. Literalnie jednak nie do końca stoi to w zgodzie z art.66. Tylko wtedy dochodzimy do wniosku, że KAŻDA usterka to USZ, a 996 w kwestii klasyfikacji usterek jest w całości niezgodny z ustawą, tak?

I o to także dla mnie chodzi.Po co ustawodawca dał możliwość wystawiania zaświadczeń z wynikiem N bez zatrzymywania DR skoro to nie zgodne z ustawą?Na razie jest jak jest to moim zdaniem zaświadczenia powinny być honorowane.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A co to znaczy, jeżeli diagnosta na N pisze klauzulę -, dojazd do serwisu lub warsztatu

z szybkością do 40 km/h.

 

To znaczy, ze jest to wpis nie prawny...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

o znaczy, ze jest to wpis nie prawny...
chyba, że

poz.996 5. W przypadkach określonych w art. 132 ust. 4 ustawy uprawniony diagnosta określa w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu warunki używania pojazdu wynikające z negatywnego wyniku tego badania technicznego, a w szczególności określa ograniczenia w zakresie przewozu pasażerów, ładunków, ciągnięcia przyczepy lub jazdy w okresie niedostatecznej widoczności.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BIKER ale co w przypadku gdy pojazd nie ma usuniętych usterek. Według tego co napisaliście to dalej DR mu nie zatrzymacie, pojazd w dalszym ciągu badań nie przejdzie, ale nie stwierdzacie usterek stwarzających zagrożenie.

 

Spójrzmy na paragraf 6 dz.u.996 oraz na te wspaniałe sformułowanie użyte wcześniej w tym temacie o brzmieniu UZUPEŁNIENIEM . Proszę abyście spojrzeli na to jeszcze raz na spokojnie, bez emocji.

 

Niektórych mogą śmieszyć słowa, które piszę, w których mówię o zgodności rozporządzenia z ustawą, o tym, że rozporządzenie jako delegacja ustawowa nie może zawężać praw jak i ich rozszerzać poza to co jest w ustawie.

 

Przytoczę pewne kwestie z opracowania znajdującego się pod tym linkiem - klikając pobierasz: http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CCwQFjAA&url=ftp%3A%2F%2Fftp.wsap.edu.pl%2Fwykladowcy%2FOLIWNIAK_SLAWOMIR%2Flegislacja%2520IV.doc&ei=qlkUUvTqA4ythQeprIDQDA&usg=AFQjCNHKT-8C7h5yHXWrTkszMTn6Yf-edA&bvm=bv.50952593,d.ZG4&cad=rja

 

2. Elementy konstrukcji prawnej rozporządzenia w świetle Konstytucji z dnia 2 kwietnia 1997 r.:

 

merytoryczny i funkcjonalny związek rozporządzenia z ustawą;

przestrzeganie celu ustawy przez treść rozporządzenia;

konkretyzacja norm ustawowych przez normy rozporządzenia.

 

- jednoznaczny zakaz wydawania rozporządzeń nie będących aktami wykonującymi ustawę, obok zakazu wydawania rozporządzeń bez upoważnienia ustawowego, jak również rozporządzeń sprzecznych z konstytucją i z obowiązującymi ustawami – wyrok TK z dnia 26 lipca 2004 r. U 16/02.

 

naruszenie celu ustawy przez rozporządzenie jest równoznaczne z wykroczeniem poza zakres delegacji ustawowej

 

cel ustawy jest podstawą wykładni treści upoważnienia i oceny legalności samego rozporządzenia

 

nakaz literalnej (gramatycznej) wykładni przepisów kompetencyjnych i zakaz dokonywania wykładni rozszerzającej.

 

sprecyzowanie szczegółowego upoważnienia ustawowego służy przede wszystkim realizacji stanowienia rozporządzeń wyłącznie w celu wykonania ustawy narusza wymogi z art. 92 wykroczenie, przez organ wydający rozporządzenie, poza materię udzieloną mu w upoważnieniu i w rzeczywistości wykorzysta zawartą w przepisie ustawy delegację dla innych celów niż wykonanie ustawy – wyrok TK z dnia 11 maja 1998 r., P 9/98

Wasze rozporządzenie zostało wydane na podstawie tej delegacji:

15. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, zakres i sposób przeprowadzenia badań technicznych oraz wzory dokumentów stosowanych przy tych badaniach, uwzględniając w szczególności zakres warunków technicznych pojazdów podlegających badaniu.

W delegacji mamy określony jasno cel wydania rozporzadzenia. Teraz przytoczę jeszcze raz w sumie bardzo ważne zapisy z dz.u. 996:

6. W przypadku stwierdzenia niezgodności cech identyfikacyjnych umieszczonych w pojeździe z danymi zapisanymi w dowodzie rejestracyjnym lub odpowiadającym mu dokumencie uprawniony diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny.

 

§ 6. 1. W przypadku gdy w pojeździe nie stwierdzono żadnych usterek lub stwierdzono usterki drobne, uprawniony diagnosta określa wynik badania technicznego pojazdu jako pozytywny i:

(...)

 

2. W przypadku gdy w pojeździe stwierdzono usterki istotne, uprawniony diagnosta zamieszcza wpis o nich w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i określa wynik badania technicznego jako negatywny. Uprawniony diagnosta informuje posiadacza pojazdu o konieczności przeprowadzenia badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ust. 6.

 

3. W przypadku gdy w pojeździe stwierdzono usterki stwarzające zagrożenie, uprawniony diagnosta zamieszcza wpis o nich w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i określa wynik badania technicznego jako negatywny. Uprawniony diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny i w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu dokonuje wpisu „zatrzymano dowód rejestracyjny nr ...”, z zastrzeżeniem ust. 5. Przepis § 5 ust. 7 stosuje się odpowiednio.

Paragraf 5 wskazany punkt jest niezgodny z PORD.

 

Paragraf 6 zawęża zatrzymanie DR do sytuacji usterek stwarzających zagrożenie co jest niezgodne z art. 132 ust. 4 PORD

 

Gdzieś w tym wszystkim giną usterki z grupy określonej w PORD jako zagrożenie PORZĄDKU RUCHU.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

chyba, że

poz.996 5.

 

To dotyczy N z zatrzymaniem DR, i to w ściśle określonym przypadku, a nie każdego N.

 

Gdzieś w tym wszystkim giną usterki z grupy określonej w PORD jako zagrożenie PORZĄDKU RUCHU.

 

Kumam o ci Ci chodzi. Ale zawsze jest zapis, że tabela z 996 nie wyczerpuje wszystkich nieprawidłowości. Jest to taka furtka dająca pewne możliwości na postępowanie zgodne z ustawą w takim przypadku przypadku

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To dotyczy N z zatrzymaniem DR, i to w ściśle określonym przypadku, a nie każdego N.
oczywiście Macieju W przypadkach określonych w art. 132 ust. 4 ustawy.
Według tego co napisaliście to dalej DR mu nie zatrzymacie' date=' pojazd w dalszym ciągu badań nie przejdzie, ale nie stwierdzacie usterek stwarzających zagrożenie. [/quote'] niestety tak.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brodatymazur napisał/a:

Według tego co napisaliście to dalej DR mu nie zatrzymacie, pojazd w dalszym ciągu badań nie przejdzie, ale nie stwierdzacie usterek stwarzających zagrożenie.

niestety tak.

Myślę że właściciel takiego samochodu nie pozwoli sobie na taki wybryk,bo przecież chodzi o kasę.Za każde nowe OBT musi płacić.

Lepszym rozwiązaniem jest ukaranie odpowiednio wysokim mandatem niż zatrzymywanie DR (mówię o przypadku o którym dyskutujemy). Cena czyni cuda :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

ale co w przypadku gdy pojazd nie ma usuniętych usterek.
może nawet (i zdarza się), że klient udaje się na inną SKP i diagnosta zakwalifikuje rzeczową usterkę jako UD i klient "śmiga" co bardziej "dziarscy" potrafią podjechać pod stację i pokazać pieczątkę w DR ii puścić wiązankę.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie, ale ja nie pytam się o praktykę tylko o przepisy.

 

Jestem taki uparty, na kasie mi nie zależy czy coś podobnego i przyjeżdżam konkretnie do Ciebie na poprawkowe. Mechanik miał zrobić, ale okazuje się, ze nie zrobił.

 

Dostaję ponownie N za 2mm luz na wahaczu i co dalej. Termin badań w DR już minął tydzień temu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.