Skocz do zawartości

Nowe rozporzadzenie Dz.U pozycja 2066 zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu badań technicznych


Kryczynski A

Rekomendowane odpowiedzi

Powiem szczerze, że jeszcze ze 3 dni temu, wydawało mi się ze już mam usystematyzowane co kiedy jak z tym OBD, analizatorem i dymomierzem, ale teraz to zaczynam już mieć mętlik w głowie.

Prośba. Może któryś z kolegów spróbuje to po kolei opisać co robimy odnośnie pomiaru zanieczyszczeń gazowych i usterek OBD.

1. Benzyna -           kiedy tylko OBD,                 kiedy analizator + OBD
2.Wysokoprężne -kiedy dymomierz,              kiedy dymomierz + OBD

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

D20222066-komentarz.pdf

Wczoraj spłodziłem takie coś. Wyłuszczone najważniejsze zmiany z opisem, czego dotyczą. Może komuś się przyda. Jeśli są jakieś błędy, to dajcie znać. Poprawię.

4 godziny temu, sm napisał:

1. Benzyna -           kiedy tylko OBD, 

Wszystkie wyposażone w pokładowe układy diagnostyczne, jeśli wynik OBD pozytywny.

Cytat

w przypadku pojazdów wyposażonych w odpowiednie pokładowe układy diagnostyczne (OBD), zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić przez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD, przy jednoczesnym sprawdzeniu prawidłowego działania układu OBD, przy silniku pracującym na biegu jałowym i zgodnie z zaleceniami producenta dotyczącymi kondycjonowania.

 

4 godziny temu, sm napisał:

kiedy analizator + OBD

Jeśli test OBD negatywny.

 

4 godziny temu, sm napisał:

2.Wysokoprężne -kiedy dymomierz,

Do Euro 3 włącznie (pojazdy do 3,5 t.) i wszystkie powyżej 3,5 t.

4 godziny temu, sm napisał:

kiedy dymomierz + OBD

Od Euro 4 w górę.

Pamiętajcie, że Euro z cyfrą arabską (3, 4, 5 itd.) to samochody do 3,5 t DMC, a z cyfrą rzymską (III, IV, V itd.) to powyżej 3,5 t.

  • Piwo 10
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oprócz tabeli i nazw usterek zmieniła się również definicja usterki poważnej (poprzednio istotnej).

Obecnie mamy: "usterki poważne – usterki mogące zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszać wymagania ochrony środowiska albo inne istotne nieprawidłowości, które dają podstawę do ograniczenia dalszego używania pojazdu oraz określenia warunków tego używania".

Pomimo, że definicja daje nam możliwość określenia warunków używania pojazdu, dalej nie ma o tym mowy. Jak do tego podchodzicie? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

6 minut temu, Jasiu24 napisał:

Pomimo, że definicja daje nam możliwość określenia warunków używania pojazdu, dalej nie ma o tym mowy. Jak do tego podchodzicie? 

Tak, jak w artykule 132 ustawy podano.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

14 minut temu, Jasiu24 napisał:

Pomimo, że definicja daje nam możliwość określenia warunków używania pojazdu, dalej nie ma o tym mowy. Jak do tego podchodzicie? 

No z tym to byłbym ostrożny bo zapisy u nas nieco kolidują i pojazd z negatywnym badaniem nadal nie jest dopuszczony do ruchu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No jak widać nie do końca, w przypadku 132 ust 4 czyli gdy zatrzymujemy DR ze względu na jego zniszczenie to jest wszystko jasne i zgodnie z ustawą dopuszczamy na 7 dni, ale co gdy dajemy UP np. za brak adnotacji "HAK", ewidentnie nie jest to usterka zagrażającą bezpieczeństwu tym bardziej ochronie środowiska, czyli zgodnie z definicją jest to "istotna nieprawidłowość, która daje podstawę do ograniczenia dalszego pojazdu i warunków jego użytkowania" - tu jasności nie ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

20 godzin temu, thefilinek napisał:

Tak szczerze to te zabawki czasem nie potrafią odczytać kodów. Nie jest mi potrzebna informacja "usterka nieznana". 

Ale wiesz jakie zadania ma spełniać czytnik  OBD na stacji kontroli pojazdów?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Jasiu24 napisał:

No jak widać nie do końca, w przypadku 132 ust 4 czyli gdy zatrzymujemy DR

A jest napisane że diagnosta zatrzymuje DR zgodnie z Art. 132 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, aboz napisał:
20 godzin temu, sm napisał:

kiedy analizator + OBD

Jeśli test OBD negatywny.

OK, ale jeśli wynik z analizatora spalin będzie w normie to nadal całość badanie zakończy się negatywnie(UP), bo zapis o wiążącym uznaniu wyniku  z analizatora znikł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

15 minut temu, Jasiu24 napisał:

ale co gdy dajemy UP np. za brak adnotacji "HAK", ewidentnie nie jest to usterka zagrażającą bezpieczeństwu tym bardziej ochronie środowiska, czyli zgodnie z definicją jest to "istotna nieprawidłowość, która daje podstawę do ograniczenia dalszego pojazdu i warunków jego użytkowania" - tu jasności nie ma.

Jest! Przecież to się samo wyjaśnia. Używanie jest takie, na jakie wskazał wynik z badania no i dalsze czynności, czyli ponowne badanie

4. Stwierdzone w trakcie badania technicznego usterki dzieli się na trzy grupy:

2) usterki poważne – usterki mogące zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego lub naruszać wymagania ochrony środowiska albo inne istotne nieprawidłowości, które dają podstawę do ograniczenia dalszego używania pojazdu oraz określenia warunków tego używania;

2. W przypadku gdy w pojeździe stwierdzono usterki poważne, uprawniony diagnosta zamieszcza wpis o nich w zaświadczeniu o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu i określa wynik badania technicznego jako negatywny. Uprawniony diagnosta informuje posiadacza pojazdu o konieczności przeprowadzenia badania technicznego pojazdu, o którym mowa w ust. 6

6. Badania technicznego pojazdu polegającego na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów, w którym stwierdzono usterki, dokonuje się w zakresie ich usunięcia, jeżeli w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia badania sprawdzenia dokonuje stacja, w której te usterki stwierdzono. Po wykonaniu badania polegającego na ponownym sprawdzeniu zespołów i układów uprawniony diagnosta, po stwierdzeniu, że wszystkie usterki poważne oraz usterki niebezpieczne zostały usunięte, wpisuje do dowodu rejestracyjnego kolejny termin okresowego badania technicznego. Termin ten jest liczony, począwszy od daty przeprowadzenia badania, w którym stwierdzono te usterki.

 

W skrócie wygląda to mniej więcej tak, że "panie, niech mnie pan nie pyta czy można jeździć autem z negatywnym badaniem, bo jakoś przed przyjazdem na skp poruszał się pan samochodem niespełniającym wymagań i było dobrze, a teraz do mnie (diagnosty) pretensje". To teraz ma pan wynik negatywny za HAK i dalsze procedury, ograniczenia w zaświadczeniu opisane czy tam ustnie wyklepane  i po temacie.

Ograniczenia, czyli: należy udać się do WK wpisać adnotację HAK, wrócić na stację, zapłacić kasę, wykonać 'poprawkowe', wklepać stempel w dowód jak się da i po sprawie.

Na jęki klienta typu "ale ja nie wiedziałem" stękam wprost proporcjonalnie, że ja też nie wiedziałem, że pan/pani przyjedzie takim autem.

 

PROŚBA DO MODERATORÓW. DAŁOBY RADĘ PODZIELIĆ TEN TEMAT NA KILKA OSOBNYCH WĄTKÓW, A W SZCZEGÓLNOŚCI WYDZIELIĆ PROBLEM Z EOBD.

COŚ W STYLU "ANALIZA SPALIN & ZADYMIENIE WEGŁUG NOWEGO ZAKRESU".

DZIĘKI Z GÓRY! 🖐️

  • Lubię 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

17 godzin temu, aboz napisał:

Wczoraj spłodziłem takie coś. Wyłuszczone najważniejsze zmiany z opisem, czego dotyczą. Może komuś się przyda. Jeśli są jakieś błędy, to dajcie znać. Poprawię.

Ja bym dał tak

Analizator + OBD

1. Jeśli test OBD wyjdzie pozytywny , ale mamy jakiekolwiek podejrzenia że :

- wynik z OBD jest zafałszowany 

-widzimy (lub czujemy nosem albo przeczuciem) jakieś przeróbki 

2. Jeśli test OBD wyjdzie negatywny (UP) to możemy(ale nie musimy) użyć analizatora i dać dwie usterki poważne (emisja i OBD )

Tak trochę jak z szybami czy dźwiękiem mamy podejrzenie to sprawdzamy. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Rafi90 napisał:

A jest napisane że diagnosta zatrzymuje DR zgodnie z Art. 132 ?

Tak. Jest napisane. Taki obowiązek nakłada na diagnostę właśnie ustawa, a zakres badań uszczegóławia przypadki, w których diagnosta może tak postąpić. Stoi wyraźnie w 'zakresie', że zatrzymanie dowodu następuje zgodnie z zastrzeżeniem, czyli z uwagą lub z zaleceniem. No zwał, jak zwał. No i na deser trzeba wspomnieć jeszcze raz, że przepisy ustępu drugiego stosuje się odpowiednio (zainteresowane osoby będą wiedziały o co chodzi), czyli jednostka do przeprowadzania badań może zezwolić na używanie pojazdu przez czas nieprzekraczający 7 dni, określając warunki tego używania w pokwitowaniu (zaświadczeniu). Zezwolenie nie może być wydane w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i c, czyli:

a) pojazd zagraża bezpieczeństwu w szczególności po wypadku drogowym, w którym zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy,

c) pojazd narusza wymagania ochrony środowiska.

Do dyspozycji pozostaje b), czyli pojazd zagraża porządkowi ruchu.

 

No to teraz przeanalizować zakres proszę i znaleźć, lub kto się odważy w przypadku usterek niebezpiecznych lub naruszających wymagania ochrony środowiska zezwolić na siedmiodniowe pomykanie samochodem. Policyjnych pokwitowań z z siedmiodniowym używaniem to nie wiem ile widziałem, chyba wcale. Jakieś wpisy pamiętam, że dojazd do warsztatu, stacji, garażu. Ale to tak gdzieś jako dopisek poza konkretną rubryką. No przecież nikt na siebie nie będzie brał odpowiedzialności za auto ze skuchą. Pierwsze, co taki delikwent w sądzie powie, to pan policjant, pan diagnosta używać pozwolił, to śmigam sobie spsutym samochodem. Skąd ja bidny człek miałbym wiedzieć, że nie mogę wysoki sądzie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szczerze to nigdy bym nie napisał niczego w uwagach odnośnie tego że zezwalam używać pojazd, mimo że ma usterki. Nie i jeszcze raz nie. Przepis zostanie dla odważnych albo głupich

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

26 minut temu, Paprock napisał:

No przecież nikt na siebie nie będzie brał odpowiedzialności za auto ze skuchą

Pozostaje jeszcze wpisanie mądrego ograniczenia w użytkowaniu pojazdu, jak np.: "ograniczyć prędkość jazdy do 5 km/h", którego de facto klient nie będzie mógł spełnić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

56 minut temu, Paprock napisał:

dojazd do warsztatu, stacji, garażu.

Ostatnio za brak okresowego badania klient dostał "używanie pojazdu  1 dzień -  dojazd do najbliższej stacji kontroli pojazdów. Dosłownie tak stało w PP. Z A1 go pogonili. A tak to nawet przy stłuczonej szybce lusterka zakaz dalszej jazdy. Postępują bardzo asekuracyjnie widać wyraźnie że mają ku temu powody.

13 minut temu, pirat napisał:

Czyli jak wyskoczy takie coś na OBD kontrolerze to Git?

Powinno się przejść cały test skp aż do momentu kiedy napisze "pojazd zaliczył badanie" oczywiście przy teście OBD silnika o zapł. iskrowym. Przy dieslu wystarczy sprawdzić brak kodów błędów OBD związanych z emisją.

Edytowane przez hobbystapol
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

21 minut temu, hobbystapol napisał:

Powinno się przejść cały test skp aż do momentu kiedy napisze "pojazd zaliczył badanie" oczywiście przy teście OBD silnika o zapł. iskrowym. Przy dieslu wystarczy sprawdzić brak kodów błędów OBD związanych z emisją.

To jest silnik o zapłonie samoczynnym. Sesja OBD.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Boguslaw napisał:

1. Jeśli test OBD wyjdzie pozytywny , ale mamy jakiekolwiek podejrzenia że :

- wynik z OBD jest zafałszowany 

-widzimy (lub czujemy nosem albo przeczuciem) jakieś przeróbki 

Przepis stanowi inaczej. Można odstąpić od badania analizatorem, ale przymusu nie ma.

 

2 godziny temu, Boguslaw napisał:

2. Jeśli test OBD wyjdzie negatywny (UP) to możemy(ale nie musimy) użyć analizatora i dać dwie usterki poważne (emisja i OBD )

No nie. Zapis jest jasny. Test OBD ok, można odstąpić od analizy. Jeśli nie ok, analizator obowiązkowo. Trzeba sprawdzić czy stwierdzone usterki w teście OBD nie wpływają negatywnie na ochronę środowiska. Jeśli tak, to dodatkowo UP za spaliny. Jeśli nie, to tylko UP za OBD.

2 godziny temu, pirat napisał:

Czyli jak wyskoczy takie coś na OBD kontrolerze to Git?

Tak. Nie stwierdzasz usterek związanych z emisją, więc jest ok.

  • Lubię 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, aboz napisał:
4 godziny temu, Boguslaw napisał:

1. Jeśli test OBD wyjdzie pozytywny , ale mamy jakiekolwiek podejrzenia że :

- wynik z OBD jest zafałszowany 

-widzimy (lub czujemy nosem albo przeczuciem) jakieś przeróbki 

Przepis stanowi inaczej. Można odstąpić od badania analizatorem, ale przymusu nie ma.

Dokładnie o to samo mi chodzi .  Jeśli test OBD wyjdzie pozytywny Można odstąpić od badania analizatorem, ale przymusu nie ma. I uwierz mi że mój już były Passat z 1999r przeszedł by ten test OBD bez problemu a kata w nim od zakupu (ni było). Dlatego piszę że Jeśli test OBD wyjdzie pozytywny to możemy na tym zakończyć ale jeśli mamy jakiekolwiek podejrzenia to możemy(nie musimy) użyć analizator (I z tego raczej nie skorzystają  ci co robią badania na akord).

 

 

1 godzinę temu, aboz napisał:

Jeśli nie ok, analizator obowiązkowo. Trzeba sprawdzić czy stwierdzone usterki w teście OBD nie wpływają negatywnie na ochronę środowiska

Tego nie mogę nigdzie znaleźć że jeśli nie OK to analizator obowiązkowo. Na logikę to tak zgadzam się, ale wskaż gdzie pisze że obowiązkowo. Co do reszty ,usterek itd zgadzam się z tobą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Analizator obowiązkowo bo weź na logikę co jeszcze zostało do dyspozycji. Tylko analizator bo emisję w ZI musisz zbadać. Więc masz samochód poniżej euro 5, euro 6  i zdecydowałeś się na OBD które jest alternatywne dla analizy spalin. Po czym OBD wykluczyłeś więc zostaje tylko analiza

Co innego dla euro 5, euro 6  oraz euro V i euro VI, tam musisz przeprowadzić i to i to. Nie masz alternatywy

Edytowane przez Solaris
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 OBD jest obowiązkowe dla pojazdów,  można zamiast analizy spalin podeprzeć się wynikiem z OBD, ale nie można zamiast OBD samej analizy spalin wykonać, wiec z ta alternatywa to nie do końca.

I nie wykluczam OBD, wynik z OBD negatywny skutkuje  8.2.1.2.(Emisja zanieczyszczeń gazowych)) ) d Odczyt z OBD wskazuje poważną usterkę - Usterkę związaną z emisją spalin więc po co wykonywać analizę analizatorem skoro pisze w tabelce że "zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić przez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD" jeśli działa nie prawidłowo to dostaje UP i świadczy to o przekroczonej emisji spalin-zanieczyszczeń gazowych  nigdzie nie mogę znaleźć zapisu że jeśli OBD wyjdzie negatywnie to mamy robić analizę analizatorem. 

Wynik negatywny z analizy spalin świadczy o tym że przekroczono emisję spalin

A wynik negatywny z OBD   świadczy o tym że przekroczono emisję spalin     Gdzie tu jest różnica 

Godzinę temu, Solaris napisał:

Co innego dla euro 5, euro 6  oraz euro V i Euro 6, tam musisz przeprowadzić i to i to. Nie masz alternatywy

Jak to w Polsce każdy będzie interpretował inaczej (nie pisze że źle), "W odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V: pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie ze......  "    na ten temat pisałem wcześniej.    Zapis -  do klas  emisji Euro 5 i Euro V - oznacza pojazdy wszystkie poniżej tej klasy wraz z tą klasą. Tak ja to czytam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

45 minut temu, Boguslaw napisał:

Wynik negatywny z analizy spalin świadczy o tym że przekroczono emisję spalin

Z doświadczenia wiemy, że to tak nie działa. Przykład z dziś: uwalony obwód grzania sondy, a spaliny lala.

 

47 minut temu, Boguslaw napisał:

zamiast pomiaru emisji, prawidłowe działanie urządzenia redukującego emisję spalin można sprawdzić przez odpowiedni odczyt z urządzenia OBD

Ja to czytam tak, że jeśli działanie katalizatora i sond jest ok, to można odstąpić. Stąd wniosek, że przy negatywnym OBD analiza obowiązkowo. Vide powyższy przykład.

 

49 minut temu, Boguslaw napisał:

W odniesieniu do pojazdów do klas emisji Euro 5 i Euro V: pomiar z użyciem analizatora spalin zgodnie ze......  "    na ten temat pisałem wcześniej.    Zapis -  do klas  emisji Euro 5 i Euro V - oznacza pojazdy wszystkie poniżej tej klasy wraz z tą klasą. Tak ja to czytam.

I tak to ma być. Tam jest rozgraniczenie, że w przypadku Euro 6 i VI należy stosować procedurę producenta. Przy wcześniejszych normach standardową. Ale OBD obowiązuje wszystkie pojazdy z pokładowymi układami diagnostycznymi.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie też tak ja to rozumiem. Punkt 1 określa jak mamy podchodzić do OBD, czyli Euro 3-5 w/g załącznika (w starszych jeżeli dostępne), a Euro 6 i nowsze w/g wskazań producenta. Natomiast pkt 2 mówi o możliwości odstąpienia od klasycznego sprawdzania emisji, ale jest to tylko możliwość w momencie gdy mamy pewność, że wszystko jest ok, czyli nie ma jakichś przeróbek itd... W praktyce i tak będzie to pewnie zależało od nadzoru. I pytanie kluczowe, co rozumieć przez zalecenia producenta i skąd je brać? :)

Edytowane przez Jasiu24
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolejne podejście do ustawy :

  • 4 listopada 2022 (piątek),  godz. 09:45*

    *Początek posiedzenia o godz. 9.45 lub bezpośrednio po zakończeniu wspólnego posiedzenia z Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, zwołanego na godz. 9.30

    sala nr 111, bud. U

    • Rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz ustawy o kierujących pojazdami (druki nr 2667 i 2712).
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.