Skocz do zawartości

DMC przyczepy z hamulcem


mirek.g

Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich, miąłbym prośbę do fachowców czy możecie mi pomóc ustalić jaką najcięższą przyczepę z hamulcem, można holować oplem campo (sportcab) '94r diesel 2,4 4WD 4osobowy.

Noszę się z zakupem takiego samochodu i co chwilę widzę inne dane w przedziale 1400..2500kg. Jest to samochód terenowy więc jeżeli hak tylko ma atest na 2500 to chyba to jest poprawna wartość.

Czy ktoś mógłby zerknąć to katalogu i podać jakie wartości tam są?

Czy jeżeli w dowodzie będzie np 1400 a w rzeczywistości campo może ciągnąc np 2500 to czy do zmiany tej wartości w dowodzie potrzebne mi zaświadczenie diagnosty o tym fakcie podczas przerejestrowywania samochodu na mnie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4) dopuszczalna masa całkowita ciągniętej przez pojazd samochodowy przyczepy z hamulcem nie może przekroczyć:

a) wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego,

b) dopuszczalnej masy całkowitej tego pojazdu,

c) maksymalnej masy ciągniętej określonej dla tego pojazdu przez producenta,

d) 3.500 kg,

z tym że w przypadku samochodu terenowego, zgodnie z definicją zawartą w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 grudnia 2003 r. w sprawie homologacji pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta może ulec zwiększeniu do 150 % wartości wynikającej z wartości znamionowej urządzenia sprzęgającego przy zachowaniu pozostałych warunków.

 

Nie jestem co prawda fachowcem, ale myślę,że tego zapisu musisz się trzymać z wykorzystaniem wspomnianych 150% włącznie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wszystko co napisałeś jest mi znane, ale nie zmienia to faktu że nadal nie bardzo wiem ile, bo jak czytałem już na forum to rożnie to bywa, co innego mówią tabliczki i papiery.

Jak pisałem rozważam zakup i interesuje mnie jaka wartość podaje instytut i w jaki sposób mogę ją mieć w DR jeśli aktualnie była by inna. Niestety jedyne co wiem to DMC campo 2650kg.

Jak na mój gust i chyba się zgodzicie ze mną ze 1400 na taki samochód to trochę za mało ? potrzebne mi przynajmniej 2000.

 

W tej chwili googlując znalazłem jakiś opis samochodu który podaje że 1450 uciągu ma wersja 2x4 a 4x4 ma 2000, więc może ktoś przez pomyłkę wpisał w dowód wartość dla wersji 2x4?

 

prosiłbym o informacje co potrzeba mi aby to odkrecić

 

[ Dodano: 31-08-2009, 19:39 ]

prosiłem na stacji diagnostycznej aby zerknęli do katalogu no i nie ma tam ani opla ani isuzu campo

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnie mojej Omegi, właśnie otrzymałem odpowiedź od GM: "Pańskie auto może ciągnąć przyczepę o masie 1700kg". Teraz tylko przydałoby się otrzymać tę wiadomość na papierze z jakimś podpisem/pieczątką GM/Opla i śmigać na stację diagnostyczną 8)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wystawiają taki papierek za 250zł ... poproś odpis z homologacji czy coś takiego

 

Papierek ten nazywa się jako wypis ze świadectwa homologacji

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 weeks later...

DYREKTYWA 97/27/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY

z dnia 22 lipca 1997 r.

odnosząca się do mas i wymiarów niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz zmieniająca dyrektywę 70/156/EWG

 

ZAŁĄCZNIK IV

Niniejszy załącznik zawiera jednolitą procedurę określoną w art. 4 niniejszej dyrektywy, stosowaną do ustalenia „maksymalnych dopuszczalnych mas do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych” w każdym Państwie Członkowskim oraz jednolite wymagania techniczne dla osi obciążanych i podnoszonych określone w art. 5 niniejszej dyrektywy:

(...)

2. Określenie maksymalnych dopuszczalnych mas do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych

2.1. Przepisy ppkt 7.4 załącznika I do niniejszej dyrektywy stosują się do określenia przez władze Państw Członkowskich różnych maksymalnych dopuszczalnych mas do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych. W tym celu, oznaczenia M, mi, μj, TM i MC tego podpunktu odpowiednio oznaczają maksymalną dopuszczalną masę całkowitą do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych pojazdu, maksymalną dopuszczalną masę do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych na oś oznaczoną „i”, na oś pojedynczą lub na grupę osi oznaczone „j”, maksymalną dopuszczalną masę ciągnioną do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych oraz maksymalną dopuszczalną masę całkowitą zespołu do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych.

2.2. Określenie maksymalnej dopuszczalnej masy ciągnionej do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych pojazdu:

2.2.1. Maksymalna dopuszczalna masa ciągniona do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych pojazdu silnikowego przeznaczonego do ciągnięcia przyczepy, niezależnie od tego, czy jest to pojazd ciągnący czy nie, wynosi mniejszą z następujących wartości:

a) technicznie dopuszczalna maksymalna masa ciągniona w oparciu o konstrukcję i osiągi pojazdu i/lub wytrzymałość mechanicznego urządzenia sprzęgającego;

b) pojazdy przeznaczone tylko do ciągnięcia przyczep bez hamulców głównych: połowa masy pojazdu w stanie gotowym do jazdy, lecz nie więcej niż 0,750 t;

c) pojazdy o masie maksymalnej nieprzekraczającej 3,5 t przeznaczone do ciągnięcia wyłącznie przyczep wyposażonych w hamulce główne: maksymalna dopuszczalna masa do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych pojazdu lub dla pojazdów terenowych (patrz ppkt 7.5 załącznika I) 1,5-krotność tej masy lecz nie więcej niż 3,5 t;

d) pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 t przeznaczone do ciągnięcia wyłącznie przyczep wyposażonych w hamulce główne bezwładnościowe (najazdowe): 3,5 t;

e) pojazdy o masie maksymalnej przekraczającej 3,5 t przeznaczone do ciągnięcia wyłącznie przyczep wyposażonych

w układ hamowania długotrwałego: 1,5-krotność maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej do celów rejestracyjnych/eksploatacyjnych pojazdu;

jeżeli spełnione są wszystkie odpowiednie przepisy techniczne przedstawione w dyrektywie 96/53/WE.

 

W drodze odstępstwa od przepisów ppkt 1.4 niniejszego załącznika, dla pojazdów przeznaczonych do ciągnięcia więcej niż jednego rodzaju przyczep określonych w lit. b), c), d) i e) powyżej, dla każdej technicznej konfiguracji typu pojazdu można określić do trzech różnych maksymalnych dopuszczalnych mas ciągnionych do celów

rejestracyjnych/eksploatacyjnych, zgodnie z właściwościami połączeń hamulcowych pojazdu silnikowego: jedną dla przyczep bez hamulców głównych, jedną dla przyczep wyposażonych w hamulce bezwładnościowe oraz jedną dla przyczep posiadających układ hamowania długotrwałego. Masy te są określane zgodnie z tym, co powiedziano powyżej, poprzez odpowiednie stosowanie lit. b), c), d) i e).

Masa mniejsza od tej, jaka została w ten sposób określona może zostać przyjęta przez Państwo Członkowskie na wniosek producenta.

 

tekst całej dyrektywy

 

[ Dodano: 15-09-2009, 17:50 ]

w tej dyrektywie też jest

 

7.11. Warunki dotyczące równoważności między niektórymi niepneumatycznymi i pneumatycznymi układami zawieszenia osi napędzanej(-ych)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

wystawiają taki papierek za 250zł ... poproś odpis z homologacji czy coś takiego

 

Papierek ten nazywa się jako wypis ze świadectwa homologacji

 

wyciąg ::D

 

::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no i znowu problem:

Citroen ZX 1,9D -1994.Skończyły się wpisy ,czyli wymiana DR.

w DR

dmc-1560

dmcp-900kg

dop.nacisk 9kN

 

z tab.znam

.-dmc-1560

dmc zespołu-puste

dop nacisk osi -850kg

 

 

z kat ITS

-dmc-1510-1669kg

dmc zespołu--------

mmcp-z ham 1000kg

bez ham--------- :roll:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek - ale pozycja z katalogu taka zwykła, czy z podaniem konkretnej homologacji?

Te bez homologacji (względnie z homologacjami sprzed powiedzmy 2003 - 2002) to taka kaszanka, że w ogóle nie ma się tym co kierować...

A w tym temacie zdaje się było już często powtarzane - brak masy na tabliczce, znaczy przyczepy ciągnąć nie może...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brak masy na tabliczce, znaczy przyczepy ciągnąć nie może...

 

Tak też to napisałem na zaświadczeniu :D:ok (6 pieczatek w DR było)

Kiedys za R.K było powiedziane (nie napisane),że jak jest taki lub podobny błąd w DR czekamy do wymiany i go prostujemy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

brak masy na tabliczce, znaczy przyczepy ciągnąć nie może...

Tylko zawsze pozostaje pytanie, kto ma racje WK wydając DR na podstawie homo w której widnieją masy przyczep, czy producent nie podając tej masy na tabliczce. Cóż później ma uczynić diagnosta, nie wspominając o właścicielu takowego pojazdu...?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie tak w kwestii formalnej. Czym się różni DMC o MMC? Czy na to jest jakaś podstawa prawna, że WK "zamienia" nasz wpis na zaświadczeniu z DMC na MMC w dowodach rejestracyjnych?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma żadnej podstawy. Przyjęło się, że to to samo i już. Nawe w zaświadczeniach często SKP pisze "ustalono dmc przyczepy z hamulcem (O2)" - to w końcu co ustalono? :)

 

Z kolei jak WK podejdzie do sprawy rzeczowo, to np. przy sprowadzonym pojeździe z prawidłowo wypełnionym DIPem DR i tak powinno wydać z pustymi polami O1 i O2 - prawda? A nie o to chodzi i praktyka wypracowała przez lata pewne patologiczne uproszczenia.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

praktyka wypracowała przez lata pewne patologiczne uproszczenia.

Praktyka wypracowała przez lata uproszczenia "patologicznych" przepisów :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 weeks later...
Kolego - wszedłeś na forum diagnostów i śmiałeś ich oczernić? No wiesz... To jakby gej chciał uczestniczyć na forum rodziny Radia Maryja ;)

A tak poważnie - elliot ma rację. Otóż w obecnych dowodach rejestracyjnych w odniesieniu do różnorakich mas (pojazdu, zespołu pojazdów, przyczepy) istnieje podział na wartości administracyjne i maksymalne. Sęk w tym, że nawet ustawodawca nie do końca rozumie sens tego podziału, a w praktyce ten rozdział już w ogóle nie wychodzi...

 

DMC przyczepy Twojego pojazdu to parametr, który jako tako nie ma nawet definicji, ale jedyne na podstawie czego diagnosta może go ustalić, to dodawanie i odejmowanie.

MMC przyczepy, to parametr określany przez producenta - problem jednak w tym, że nigdzie poza wyciągiem z homologacji nie jest on zapisany.

 

W praktyce zatem, dla pojazdu używanego, dla którego właściciel nie dysponuje pierwotnym wyciągiem ze świadectwa homologacji nie ma możliwości ustalenia MMC przyczepy.

 

Katalog ITS dla nowych pojazdów w zasadzie nigdy nie określa DMC przyczepy, a jedynie MMC. DMC nie wypełnia się, gdyż ten parametr nie jest wpisywany do dowodów rejestracyjnych. Niestety w przypadku sprowadzanych pojazdów często dochodzi do zamiany tych parametrów. Diagnosta na badaniu ustala DMC - bo tak przewiduje wzór dokumentu z badania, a z kolei WK wpisuje go do dowodu rejestracyjnego w pozycji MMC! Bo nie ma innej możliwości...

 

Jedyne wyjście - zwrócić się pisemnie do RENAULT o podanie jaki w Twoim wypadku jest maksymalny całkowity ciężar przyczepy i na tej podstawie (pisemnej odpowiedzi) starać się o sprostowanie wpisu w DR.

 

Więc po wielu telefonach i pismach, w końcu poskutkowało pismo do Renault Francja. Dziś otrzymałem maila zawierajacego treść:

"W odpowiedzi na Pańskie pismo z dnia 31 sierpnia 2009 adresowane do Renault France Automobile i wcześniejsze monity skierowane do Renault Polska Sp. z o.O. dotyczące otrzymania duplikatu wyciągu ze świadectwa homologacji do samochodu Renault Laguna o numerze nadwozia xxxx przedstawiamy nasze stanowisko.

 

Niestety spólka nasza nie może wystawić duplikatu homologacji Pańskiego auta, ponieważ nie zostało ono wprowadzone do obrotu przez Renault Polska Sp. z o.O. Uprzejmie informujemy, że zgodnie z prawem polskim, Ustawą dotyczącą Prawa o Ruchu Drogowym , Dziennik Ustaw 58 z 2003 wraz z późniejszymi zmianami, art. 68 punkt 1 oraz art.69, punkt 1, Renault Polska sp. z o.O. nie ma możliwości wystawienia duplikatu z wyciągu ze świadectwa homologacji, jako że nigdy takiego nie wydawała. Samochód bowiem nie pochodzi z rynku polskiego ( sprzedaż i pierwsza rejestracja) i duplikat przedmiotowego świadectwa nie ma swojego oryginału w Polsce (która nigdy nie była jednostką go emitującą).

Renault Polska może natomiast wystawić odpłatnie ( koszt 183 pln ) na Pana prośbę zaświadczenie o parametrach przedmiotowego pojazdu, obejmującą m.innymi dopuszczalną masę całkowita ciągniętej przyczepy.

Niemniej jednak postaramy się odpowiedzieć na zapytanie dotyczące wątpliwości odnośnie dopuszczalnej masy przyczepy dla samochodu Renault Laguna typu BGRF0B, które powinny Pana usatsfakcjonować .

Dopuszczalna masa przyczepy hamowanej podana w opisie technicznym do europejskiego świadectwa homologacji wynosi 1500kg dla niehamowanej 650kg.

Wielkości te, biorąc pod uwagę obowiązujące przepisy, nie pozostają w sprzeczności z innymi danymi umieszczonymi na tabliczce identyfikacyjnej pojazdu, a odczytanymi przez upoważnionego diagnostę, to znaczy z dopuszczalną masą całkowitą pojazdu (2070 kg) i dopuszczalną masą całkowitą zestawu (3250 kg).

Kwestię dopuszczalnej masy przyczepy reguluje Art. 62.1 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 roku - Prawo o ruchu drogowym (Dz. Ust. Nr 98 z 19.08.1997 z późniejszymi zmianami), który mówi, że : ...” Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy, ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 t lub autobus - nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego ...”.

Zważywszy na fakt, że w ustawie jest mowa o masie rzeczywistej, a nie dopuszczalnej masie całkowitej oraz, że 1500 kg jest mniejsze niż 1/2 dopuszczalnej masy całkowitej zestawu, nie ma podstaw do kwestionowania podanej przez nas wartości dopuszczalnej masy przyczepy.

Odczytana” przez upoważnionego diagnostę z tabliczki identyfikacyjnej pojazdu masa 1180 kg jako dopuszczalna masa przyczepy hamowanej to niestety tylko błędna interpretacja zamieszczonych na tabliczce danych.

Mam nadzieję, że powyższe wyjaśnienia pozwolą rozwiać wszelkie wątpliwości i przyczynią się do rozwiązania problemu dopuszczalnej masy przyczepy opisanego powyżej samochodu."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hehe - no i fajnie, że Ci odpowiedzieli - bardzo rzeczowo zresztą. Ale jak widzisz nawet oni nie ustrzegli się błędnej nomenklatury, gdyż podawany parametr to MMc przyczepy, a nie DMC... Resztę informacji (łącznie z błędnym obliczeniem wartości przez SKP) odczytasz z forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

He, he, heh.

Musicie się panowie diagności jeszcze sporo uczyć.

Dopiąłem swego i udowodniłem niedouczonemu diagnoście, że przy ustalaiu DMC przyczepy w Renówkach nie decyduje tabliczka znamionowa, tylko katalog ITS. NIe żadne homologacje, opinie rzeczoznawcy PZMot, ani tabliczki znamionowe.

Po wielu rozmowach, interpretacjach przepisów w końcu udowodniłem swoje racje i diagnosta poczuł się skruszony i przyznał mi rację, mam wpis do dowodu rejestracyjnego, dla przyczepy z hamulcem 1530 kg i bez hamulca 710 kg.

pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Musicie się panowie diagności jeszcze sporo uczyć.

przy ustalaiu DMC przyczepy w Renówkach nie decyduje tabliczka znamionowa, tylko katalog ITS. NIe żadne homologacje, opinie rzeczoznawcy PZMot, ani tabliczki znamionowe.

 

AA powiedz mi skąd są dane w katalogu ITS ??? Z nieba??? Czy na podstawie "czegoś"

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dopiąłem swego i udowodniłem niedouczonemu diagnoście, że przy ustalaiu DMC przyczepy w Renówkach nie decyduje tabliczka znamionowa, tylko katalog ITS.

Dla mnie katalog ITS-u jest tylko dla pomocy w razie niemożności ustalenia danych.

A to że panienka wpisała w dowodzie rejestracyjnym takie dane to tylko przez to że WK mają te katalogi darmowe i z nich korzystają a wieżą w nie jak w "Boga" :razz:

Twoja teza jest do obalenia :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przyglądam sie tej dyskusji i nasuwa sie podsumowanie że powinno ustalać się w DIP-e DMC zespołu poj . MMC przyczepy ust. w.g. homo o ile jest , bo gdy brak hm.... zostaje katalog ITS lub tabliczka ( często wartość zaniżona ) ::hey

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

nie decyduje tabliczka znamionowa, tylko katalog ITS. NIe żadne homologacje, opinie rzeczoznawcy PZMot, ani tabliczki znamionowe.

 

 

Lucjan 23 to teraz czytaj i się ucz !!

 

cytuje:

"najnowsze wydawnictwo ITS zostało przygotowane z mysla o podmiotach prowadzaxcych SKP.Moze stanowic źródło ułatwiające ustalenie danych.Może być stosowane przez biegłych rzeczoznawców itd....INFORMACJE zawarte w wydawnictwie zostały opracowane na podstawie danych zgromadzonych w archiwach ITS i innych materiałach źródłowych tj:

 

 

1.krajowych swiadectwach homologacji typu....

2.europejskich swiadectw homologacji typu .....

3.sprawozdań tech.badań pojazdów przeprowadzonych przez ITS....

 

Obecnie baza liczy 500 000szczegółowych pozycji...............................itd.""

 

Jest to napisane we wstępie wydawnictwa pt" ITS-DANE TECHNICZNE POJAZDÓW"

 

A jednak homo przed ITS :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.