Skocz do zawartości

PROJEKT NOWEGO0 CENNIKA.


ARTUR2214
 Share

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 month later...
  • Odpowiedzi 330
  • Created
  • Ostatniej odpowiedzi

Top Posters In This Topic

  • JANUSZ60

    21

  • danielg539

    27

  • biker100

    21

  • aboz

    21

http://www.piskp.pl/aktualnosci-wszystkie/259-zmiana-cennika-badan-technicznych-pojazdow

Zmiana cennika badań technicznych pojazdów

Wszyscy przedsiębiorcy prowadzący stacje kontroli pojazdów mają ten sam problem. Jest nim stale obniżająca się rentowność przeprowadzania badań technicznych pojazdów spowodowana wieloletnim zaniechaniem wprowadzenia podwyżki cen urzędowych. Obecny cennik istniejący od 2004 r. nie przystaje już zupełnie do obecnych realiów w zakresie ponoszonych przez nas kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.

Od co najmniej kilku lat wszystkie środowiska związane z SKP, niestety bez konkretnego sukcesu zabiegają o podjęcie konstruktywnych rozmów z urzędnikami Ministerstwa w zakresie reformy cennika badań. Niezależnie od organizacji, każda z nich spotyka się z argumentem, że jest niereprezentatywna, w związku z czym nie powinna negocjować w tym zakresie w imieniu wszystkich przedsiębiorców. Jako nowa przewodnicząca Rady Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów osobiście, w rozmowie z urzędnikami Ministerstwa, spotkałam z takim argumentem za pomocą którego, po raz kolejny usiłowano zdeprecjonować siłę głosu reprezentowanej przeze mnie organizacji przedsiębiorców. Jako nowa Rada Izby doszliśmy do wniosku, że tak dalej być nie może.

Nie ukrywamy tego, że w związku z powyższym w chwili obecnej potrzebujemy silnego wsparcia wszystkich przedsiębiorców w rozmowach o aktualizacji cennika. Chcemy w ten sposób zademonstrować, że tworzymy jednak jednolite środowisko, które wspólnie chce zmian. Zależy nam na tym, żeby środowisko przedsiębiorców, pomimo dużego rozdrobnienia i przynależności do różnych organizacji, w tej sprawie pokazało, że jest jednomyślne i bez wyjątku chce podwyższenia cen za badania techniczne.

Dlatego też uprzejmie prosimy o podpisanie i odesłanie na adres Izby załączonej do pisma „Deklaracji na rzecz zmiany cennika badań technicznych". Wierzymy, że w gronie ponad 3500 właścicieli stacji jest wiele osób, które nie będą obawiały się publicznie zadeklarować, że problem cennika jednak istnieje. Jeśli to możliwe prosimy także o przesłanie tego dokumentu innym osobom, które mogą być zainteresowane wyrażoną w nim ideą.

Z poważaniem

w imieniu Członków Rady Izby III Kadencji

Przewodnicząca Rady

Jolanta Źródłowska

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A może by tak pomyśleć również o corocznych szkoleniach dla diagnostów na koszt pracodawcy ?

Ooooo! To by była rewelacja.

Ale chyba nie ma co na to liczyć........... :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

S.K.P-POZNAŃ 04 czerwca 2012, zamieścił bardzo istotna informacje.

http://www.piskp.pl/aktualnosci-wszystkie/225-relacja-z-konferencji-stacje-kontroli-pojazdow-2012

PISKP dokonała wyboru nowej rady. Temat ten nie wzbudził zainteresowania, bo przecież to dotyczy coraz to mniejszej grupy właścicieli stacji tam zrzeszonych. Moim zdaniem jest to nadal organizacja, której głos się będzie liczył. Niesłusznie panuje też opinia, że co tam się dzieje nie dotyczy to diagnostów. Tylko wspólne działania mogą zapewnić bezpieczeństwo diagnostów i właścicieli stacji kontroli pojazdów. Byt i wysokość zarobków zawsze była i jest zależna od zamożności właściciela i wspólnych relacji z diagnosta. Zamieściłem kolejny link z bardzo ciekawą propozycją tej organizacji. Jednak inne cele stały się ważniejsze na tym forum. Całkowicie koledzy pominęli bardzo cenną inicjatywę tej nowej rady, która nie powinna zostać przemilczana.

http://www.forum.norcom.pl/viewtopic.php?p=149797&sid=d653de93c585ee014b27d2add54c4190#149797

 

http://www.piskp.pl/aktualnosci-wszystkie/259-zmiana-cennika-badan-technicznych-pojazdow

„ Dlatego też uprzejmie prosimy o podpisanie i odesłanie na adres Izby załączonej do pisma „Deklaracji na rzecz zmiany cennika badań technicznych". Wierzymy, że w gronie ponad 3500 właścicieli stacji jest wiele osób, które nie będą obawiały się publicznie zadeklarować, że problem cennika jednak istnieje. Jeśli to możliwe prosimy także o przesłanie tego dokumentu innym osobom, które mogą być zainteresowane wyrażoną w nim ideą.”

Proponuję nad tym się zastanowić i przekazać taką inicjatywę właścicielowi stacji bo jak wiadomo nie wszyscy należą do PISKP i nie wszyscy czytają informacje zamieszczone w internecie.

Temat szkoleń czy też odpłatności za nie jest w innym miejscu. Jeżeli więc by było możliwe to raczej powinniśmy się wypowiadać, co do tej inicjatywy. Nie sadzę, aby mieszanie wszystkich tematów w czymkolwiek rozwiązało problemy diagnostów.

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Inicjatywa bardzo słuszna itd. Nie mam uwag.

Natomiast co do samego PISKP - po tym jak z podkulonym ogonem wyrzucali Zbyluta za zbyt odważne wojowanie z TDT to niestety wiele wody będzie musiało upłynąć zanim wiele osób z powrotem się do nich przekona.

Również cytowane tu ostatnio pismo w sprawie sposobu ustalania TNB (niejako odpowiedź na wyskoki GK) jest tak jałowe i mizerne w swej treści, że aż żałosne - już mogli nic nie pisać, bo takimi stanowiskami zwolenników nie zyskają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

jest tak jałowe i mizerne w swej treści, że aż żałosne - już mogli nic nie pisać, bo takimi stanowiskami zwolenników nie zyskają.

 

To fakt takie pismo to i ja mógłbym napisać :razz:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Natomiast co do samego PISKP - po tym jak z podkulonym ogonem wyrzucali Zbyluta za zbyt odważne wojowanie z TDT to niestety wiele wody będzie musiało upłynąć zanim wiele osób z powrotem się do nich przekona.

Z tym się zgadzam i pozbycie się Pana Kazimierza ewidentnie osłabiło tą organizację. Kierunki przejęcia rynku stacji kontroli pojazdów zostały wytyczone i wiadomo, kto i co miał przejąć. Dzisiaj już wiemy, że operacja się nieudała. Upadła koncepcja homologacji i w tym celu odpłatne wykonywanie przez wybrane OSKP pewnych czynności dla tego organu. Sprawę legalnego nadzoru TDT nad stacjami kontroli pojazdów bada NSA. Najdziwniejsze jest to, że wydano mnóstwo wyroków na styku TDT – stacja kontroli pojazdów i diagnosta, pomijając zapisy ustawy kompetencyjnej.

 

PISKP jest jedyną legalną organizacją, która ma prawo zgłaszać inicjatywy i wypowiadać się w tym zakresie. Po raz pierwszy PISKP zwróciła się do wszystkich stacji o wsparcie swojej inicjatywy. To trzeba docenić. Nie jest to samozwańczy klub, który uzurpuje sobie prawo wypowiadania się w interesie skp. Ta reprezentacja pochodzi z legalnego wyboru stowarzyszonych tam właścicieli.

Równieżcytowane tu ostatnio pismo w sprawie sposobu ustalania TNB (niejako odpowiedź na wyskoki GK) jest tak jałowe i mizerne w swej treści, że aż żałosne - już mogli nic nie pisać, bo takimi stanowiskami zwolenników nie zyskają.
Terminy badań technicznych określa art. 81 ustawy – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2005.108.908 z późn. zm.)
To jest najważniejsza i najistotniejsza odpowiedź w tej sprawie. Dobrze, że zauważono zjawisko ustawicznego mącenia wiadomej osoby. Wyrok WSA nie ma nic wspólnego z wyznaczaniem terminów. Art., 57 §4. dotyczy sytuacji, w której petent miał ostatni termin do załatwienia sprawy na dzień świąteczny. W tej sytuacji pierwszy dzień roboczy pozwala petentowi na załatwienie swojej sprawy bez ubocznych skutków.

 

Proszę jednak zwrócić uwagę, że każdy następny dzień roboczy pozbawia petenta definitywnie załatwienie tej sprawy.

 

Gdyby diagnosta dostosował się do Art., 57 §4, to w w/w sytuacji musiałby postąpić w identyczny sposób i pozbawić swojego klienta możliwości wykonania badania technicznego dożywotnio a przywrócenie terminu mogłoby nastąpić jedynie w oparciu o odrębne przepisy KPA.

„ za ostatni dzień terminu uważa się najbliższy następny dzień powszedni. „

Dalsza dyskusja w tej sprawie jest bezsensowna i mam nadzieje, że ministerstwo upubliczni swoje stanowisko i wyciągnie odpowiednie konsekwencje.

 

Pomagajmy sobie na tyle na ile nas stać legalnie działającym organizacjom w tym nowopowstałemu SDS. Szanse dla naszej branży widzę we wspólnym działaniu z pominięciem szerokim łukiem oszołomów, którzy utracił zdolność logicznego rozumowania.

Pozdrawiam.

 

[ Dodano: 25-09-2012, 08:02 ]

Dla uzupełnienia mojego tekstu.

http://www.piskp.pl/aktualnosci-wszystkie/258-wyznaczanie-terminu-badania

 

Wyznaczenie terminu jest czym innym niż dochowanie terminu do dokonania określonej czynności. Zgodnie z przepisami procesowymi zawartymi w kodeksie postępowania administracyjnego, jak również w ustawie-prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, strona postępowania, jeśli termin do dokonania określonej czynności przypada na dzień ustawowo wolny od pracy (niedziela, święto, a nawet sobota – sądy administracyjne), może tej czynności dokonać w najbliższy dzień roboczy, następujący po tym dniu wolnym. Chodzi o to, aby każdy obywatel miał równe szanse w dochodzeniu swoich praw przed organami administracji publicznej, czy też przed sądami administracyjnymi (urzędy są czynne zazwyczaj od poniedziałku do piątku, a poczty dyżurne czynne całą dobę są w zasadzie tylko w kliku dużych miastach). Ani organy administracji publicznej, ani sądy, wyznaczając terminy nie zastanawiają się kiedy wypadnie koniec tego terminu, gdyż nawet jeśli wypadnie w dzień ustawowo wolny od pracy, to jak to zostało napisane wyżej, przepisy regulują zasady postępowania w takich przypadkach. Analogicznie rzecz się ma z wyznaczaniem terminu następnego badania technicznego pojazdów.

Ostatnia aktualizacja: poniedziałek, 24 września 2012 10:58

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

PISKP mógłby spuścić trochę z tonu. Przynależność kosztuje co najmniej 4 000,00 zł rocznie, a uczestnictwo w dwudniowej konferencji, to koszt tygodniowego pobytu w Egipcie wraz z przelotem. A efekty działalności, tak mizerne jak sama mizeria.

Wojowniczemu prezesowi zawdzięczamy wykonywanie darmowych czynności przy badaniach okresowych. PISKP się nie postawił i nie wprowadził zasady "kasujemy jak wykonujemy" lub "nie wykonujemy jeżeli nie możemy kasować". W zamian zwrócili się do ministerstwa o interpretację.

Jak na razie to powinni skrócić nazwę na PISK. Bo tak ich słychać, choć są jedyną oficjalną organizacją SKP. Żeby wojować, to trzeba mieć czym (zaplecze).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

znów pisała to osoba nie mająca pojęcia

 

założeniu tylko 99 zł średniej ceny za przegląd

 

niech odliczy 1 złoty na złodziejski bez sensowny CEPIK oraz VAT 23 % i wtedy przeliczy .

Stacje które klepią jak na poczcie przetrwają a uczciwe upadną .A panom w ministerstwie jest dobrze brać grube pieniądze za wydawanie Twój post jest niezgodny z zasadami - popraw, co masz do poprawienia - inaczej dostajesz ostrzeżenie ! nych rozporządzeń i nie wnikanie jak działa system przesiąknięty rakiem i pogonią za kasą - nie chce im się tego naprawiać ,bo po co .

 

[ Dodano: 24-10-2012, 11:06 ]

2

 

Cennik badań diagnostycznych

Henryk Kmiecik, poseł RP złożył interpelację (nr 8181) w sprawie funkcjonowania stacji kontroli pojazdów i obowiązującego cennika badań diagnostycznych. Odpowiedzi udzielił Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w Ministerstwie Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Czytamy w niej, iż

 

Interpelacja (nr 8181)

do ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej

w sprawie funkcjonowania stacji kontroli pojazdów i obowiązującego cennika badań diagnostycznych

 

Z informacji uzyskanych od wyborców, a w szczególności od osób zawodowo parających się przeglądami pojazdów samochodowych i właścicieli stacji kontroli pojazdów, wynika, iż od blisko 12 lat cennik badań diagnostycznych pozostaje bez zmian. Przez wszystkie te lata niezmiennie co roku obserwować można było stały wzrost kosztów utrzymania działalności. Z roku na rok na plan dalszy spychana jest konieczność unormowania rynku usług tego rodzaju. Brak stosownych unormowań oraz ceny nieprzystające zgoła do obecnej sytuacji rynkowej (98 zł za przegląd!) powodują, iż rynek ten ulega stopniowej patologii. Mnożą się przypadki zatrudniania w tego rodzaju stacjach osób, które były wcześniej karane lub też są aktualnie podejrzane o fałszowanie wpisów umożliwiających dopuszczenie pojazdów do ruchu, bonusowanie przeglądów prezentem ze strony stacji staje się pomalutku normą, a co niektóre stacje prześcigają się w opacznie pojmowanej tolerancji i przymykaniu oczu na defekty pojazdów. Warto w tym miejscu przytoczyć stanowisko Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji: “Każdy samochód musi przejść rzetelne, kompleksowe badania, bowiem od jakości kontroli tak newralgicznych dla kondycji auta stref jak układ hamulcowy, kierowniczy i zawieszenia zależy poziom bezpieczeństwa na drogach”. Konieczne więc wydaje się zadanie następujących pytań:

 

1. Czy kierownictwo ministerstwa widzi konieczność opracowania i wdrożenia w życie kompleksowych unormowań dotyczących dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego?

 

2. Kiedy zostanie unormowana kwestia opłat za przeprowadzenia badań i powiązanie wysokości tych opłat z np. współczynnikiem inflacji czy też może współczynnikiem wzrostu usług konsumpcyjnych?

 

3. Czy w ślad za tymi unormowaniami ministerstwo nie powinno przeprowadzić przeglądu stacji kontroli pojazdów celem wyeliminowania tych jednostek, które dopuszczają się rażących zaniedbań?

 

Z poważaniem

Poseł Henryk Kmiecik

Jelenia Góra, dnia 29 sierpnia 2012 r.

 

Odpowiedź: Tadeusz Jarmuziewicz, sekretarz stanu w MTBiGM

 

Szanowna Pani Marszałek! Odpowiadając na pismo z dnia 7 września 2012 r., znak: SPS-023-8181/12, przekazujące interpelację posła Henryka Kmiecika w sprawie funkcjonowania stacji kontroli pojazdów i obowiązującego cennika badań diagnostycznych, przedstawiam następujące stanowisko. Na wstępie uprzejmie informuję, iż w związku z ogłoszeniem w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej dyrektywy Komisji 2010/48/UE z dnia 5 lipca 2010 r. dostosowującej do postępu technicznego dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/40/WE w sprawie badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep resort transportu opracował rozporządzenie w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Rozporządzenie to zostało opublikowane w dniu 7 września 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 996). Wprowadza ono w stosunku do obecnie obowiązujących przepisów zmiany w czynnościach kontrolnych oraz metodach i kryteriach oceny stanu technicznego pojazdu.

 

W toku konsultacji społecznych wypracowano nowe brzmienie przepisów dotyczących zakresu oraz zasad przeprowadzania okresowych i dodatkowych badań technicznych pojazdów, których interpretacja była dotąd w środowisku rozbieżna. Aktualne rozwiązania legislacyjne spowodują, iż stawka za przeprowadzenie okresowego badania technicznego będzie zwiększona o kwotę wynikającą z uwzględnienia w jego toku zakresu dodatkowego badania technicznego, co przyniesie pośrednio wymierny efekt finansowy dla przedsiębiorców prowadzących stacje kontroli pojazdów. Kwestia stosowania nowych przepisów dotyczących badań technicznych pojazdów, a co za tym idzie także opłat za badania, będzie po wejściu w życie rozporządzenia szczególnie monitorowana w zestawieniu z aktualną sytuacją ekonomiczną w Polsce i Europie. Należy przy tym zaznaczyć, iż niekorzystna sytuacja gospodarcza wpływa znacząco na brak społecznej akceptacji rozwiązań związanych z podwyższeniem stawek za przeprowadzanie badań technicznych pojazdów, dlatego też nie mogą one być uwzględnione przez resort transportu. Dotyczy to także sytuacji, w której wskaźnik wzrostu opłat byłby równoważny corocznej stopie poziomu inflacji.

 

Odnosząc się do kwestii związanych z nieprawidłowościami w stacjach kontroli pojazdów, należy wskazać, iż zgodnie z art. 83b ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm.) nadzór nad stacjami kontroli pojazdów sprawuje starosta. Starosta także wydaje uprawnienie do wykonywania badań technicznych pojazdów (art. 84 ust. 1 ustawy) oraz cofa diagnoście uprawnienie do wykonywania badań technicznych pojazdów (art. 84 ust. 3 pkt 2), jeżeli w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzi wydanie przez diagnostę zaświadczenia albo dokonanie wpisu do dowodu rejestracyjnego pojazdu niezgodnie ze stanem faktycznym lub przepisami.

 

Z punktu widzenia resortu transportu nadrzędną w poruszanej w interpelacji kwestią jest zapewnienie sprawnego działania całego obszaru związanego z przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów, a co za tym idzie bezpieczeństwem w ruchu drogowym. W tym celu jeszcze przed opublikowaniem przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK) w 2009 r. informacji o wynikach kontroli sprawowania nadzoru przez starostów nad stacjami diagnostycznymi dopuszczającymi pojazdy samochodowe do ruchu drogowego, a także w skutek negatywnych sygnałów docierających do resortu dotyczących nierzetelnej pracy diagnostów oraz problemów w działaniu stacji kontroli pojazdów zgłaszanych przez organizacje resort podjął prace w celu opracowania projektu ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego oraz aktów wykonawczych do niej. Propozycje zawarte w ww. projekcie zmierzały w kierunku:

 

1. wprowadzenia możliwości wykonywania bezpośrednio przez Transportowy Dozór Techniczny (TDT) kontroli SKP ad hoc (przy udziale przedstawiciela starosty);

 

2. rozszerzenia katalogu przypadków, w których starosta cofa uprawnienia diagnosty;

 

3. wprowadzenia sankcji karnych w odniesieniu do podmiotów prowadzących SKP, jak i diagnostów za nieprawidłowe przeprowadzanie badań technicznych pojazdów;

 

4. przywrócenia obowiązku okresowych szkoleń diagnostów (poprzez warsztaty szkolenia zawodowego);

 

5. wprowadzenia działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia ośrodka szkolenia diagnostów jako działalności regulowanej oraz ustanowienie nadzoru administracji publicznej nad tymi ośrodkami.

 

6. wprowadzenia w odniesieniu do diagnostów obowiązku przekazywania staroście właściwemu ze względu na prowadzenie ewidencji diagnostów informacji o niekaralności.

 

W związku z podjętym przez Komisję Europejską postępowaniem przeciwko Rzeczypospolitej Polskiej za niewdrożenie w terminie dyrektywy 2007/46/WE, jak również grożącymi konsekwencjami finansowymi związanymi ze spodziewanym wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w tej sprawie priorytetem dla resortu właściwego ds. transportu stało się wdrożenie do polskiego prawa postanowień ww. dyrektywy. Konieczność niezwłocznej implementacji zapisów przedmiotowej dyrektywy podyktowała decyzję o zawieszeniu przez ówczesne Ministerstwo Infrastruktury prac nad projektem ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego. Został natomiast przygotowany projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw, w którym to ograniczono się tylko do implementacji do polskiego systemu prawnego zapisów dyrektywy 2007/46/WE.

 

Mając na względzie powyższe, po zakończeniu procedowania projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw resort transportu rozważy wznowienie prac nad projektem ustawy o dopuszczeniu pojazdów do ruchu drogowego.

 

Z poważaniem

 

Link do źródła:

Sejm RP - Interpelacja 8181

Tygodnik PD@N - Wyszukiwarka: STACJA KONTROLI POJAZDÓW

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 month later...
Robi się szum więc może w końcu zmiana cennika nastąpi.

 

http://moto.onet.pl/1670290,1,czekaja-nas-podwyzki-badan-technicznych,artykul.html?node=6

To stara informacja, bo w artykule jest mowa o pracach nad zmiana rozporządzenia io warunkach technicznych a rozporządzenia zostało opublikowana ponad miesiąc temu. Na zmiane cennika raczej nie ma co liczyć skoro SKP dają coraz wartościowsze gratisy klientom (pewna skp w Lublinie daje kupony rabatowe w wysokości do 40 PLN). Musimy chyba poczekać aż SKP zaczna bankrutować to dopiero MI poważniej pomyśli nad nowym cennikiem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja napiszę przewrotnie - uwolnić ceny i rynek sam zweryfikuje ile powinno kosztować badanie ::D

 

[ Dodano: 31-10-2012, 09:54 ]

Albo w ogóle uwolnić rynek cen na SKP :P

 

Dokładnie - każdy jest zwolennikiem wolnego rynku byle nie w swojej branży :cool:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

 Share


×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.